רכיבה נכונה – איך לא לעקוף משאיות על כביש מהיר

הנה עוד תובנה, שיהיה לכם על מה לחשוב. ואם על הדרך הצלנו מישהו – דיינו.

התמונה הזו צולמה בימים האחרונים בשעות הבוקר על כביש 4. התנועה זורמת ללא הפרעה (במהירות חוקית ולמעלה מזה), הנתיבים פתוחים לרווחה, אין פקק ואפילו לא רמז לפקק (יש אמנם האטה בהמשך, לקראת מחלף ראשון, אבל זה עוד הרבה קילומטרים קדימה, בטח לא בנקודת הזמן הזו).

בנתיב הימני משאיות עושות מה שמשאיות עושות – נוסעות על 90-100. פה ושם רכב, כולל הרכב שצילם תמונה זו (יש גם וידאו). שאר הנתיבים פנויים לרווחה.

ואז הוא מגיע, רוכב (אמנם ממוגן, לפחות זה), על אופנוע בנפח בינוני:

הבחור החביב נוסע במהירות קצת יותר גבוהה מזו של התנועה (כ- 10% יותר), וזה סביר בתנאים האלה. אבל משום מה במקום לרכוב על כל אחד מהנתיבים, הוא בוחר לרכוב על השול הימני, וזאת בזמן שהכביש פנוי לחלוטין לפניו. לא פקק, לא האטה, לא נעליים. כביש פנוי לרווחה, והוא על השול.

ואז זה ממשיך: הבחור שלנו מחליט שלא רק שהוא נוסע על השול, אלא הוא ממשיך לנסוע על השול והוא יעקוף את כל המשאיות מצד ימין שלהן…

מה לא בסדר?

ראשית ולפני הכל צריך להגיד את זה: עקיפה של משאיות מימין היא קודם כל פעולה חסרת אחריות שנובעת במקרה הטוב מחוסר מודעות ובמקרה הרע מטמטום, מעשה שיכול להביא לתוצאות קטלניות עבור הרוכב.

מה הבעיה?

בגלל המבנה של המשאית ושל הקבינה שלהן, לנהגי משאיות יש ראות מוגבלת מימין, ובמילים אחרות – הם פשוט לא רואים אותנו מצד ימין. כל מה שצריך כדי לגרום אסון היא הזזה קלה של הגה המשאית כי הנהג הסיט עיניים לרגע לכיוון הפלאפון שלו – הלך על הרוכב ונהג המשאית בכלל לא ידע שהוא היה שם ושהוא עשה ממנו קטשופ.

לעקוף משאיות דווקא מהכיוון שבו אנחנו הכי פגיעים הוא דבר שגוי.

מילא אם הרוכב היה עושה את זה ברכיבה על שול ימין ב-50 קמ"ש כשכולם עומדים בפקק. מילא. אבל להתעקש לעשות את זה על 100-110 קמ"ש כשאתה עוקף שיירה של משאיות שנוסעות על 90-100, מהשול, וזאת בעוד שהכביש פנוי לחלוטין ואין שום בעיה לעקוף אותן משמאל כמו שצריך???

למען הסר ספק – לא המהירות היא הבעיה כאן, אלא שיקול הדעת הפגום שמוביל אופנוען להחליט לעקוף שיירת משאיות דווקא על שול ימין בזמן שהכביש פנוי לחלוטין וכשאף אחד לא מצפה לראות אותו שם.

למה האופנוען עשה את זה? מה זה נתן לו? מה הוא השיג בזה? האם הוא חסך זמן? איזה מדליה הוא קיבל בסוף? לא ברור.

נכון, מבחינה טכנית זה אפשרי, אבל זה מעשה מטופש. נכון, 100 פעם לא יקרה לו כלום. אבל מספיקה פעם אחת שמשהו לא ידפוק כמו תמיד והלך עליו. לא חבל?

איך כן?

בהקשר למשאיות – יש לשאוף לעקוף משאיות מצד שמאל (וזה נכון גם בתנועה עירונית בה צריך להשתחל בין רכבים בפקק). כך אפשר להגדיל את הסיכוי שנהג המשאית יבחין בנו. בטח ובטח כשהכביש פנוי לחלוטין.

אגב, זה נכון גם לרכבים, אבל על זה בפוסט נפרד.

בנוסף, יש לשאוף לשמור מרחק ראוי מהמשאיות אותן עוקפים, וזאת כדי להימנע מהצלפות של חבלים/אמצעי קשירה שאולי משוחררים מעט. כך נוכל להימנע מהעפה של חפצים כמו קרשים שנמצאים על הארגז ועלולים לעוף אם המשאית תעלה על באמפ בכביש במהירות גבוהה. משאיות בעלות טריילר עלולות להתנדנד בכביש עד כדי סכנה, במיוחד אם המהירות שלהן גבוהה ו/או אם המשקל לא מאוזן ו/או אם הצמיגים לא תקינים. בנוסף, משאיות רבות נעות עם צמיגים במצב בטיחותי לקוי, ואתם לא רוצים להיות בדיוק לידה או מאחוריה כשהצמיג שתוקן בשקל תשעים בכפר ערבי מעבר לקו הירוק כי שם זה יותר זול – יחליף להעיף חלקי גומי על הפרצוף שלך או יתפוצץ בגלל העומס ויעיף את עצמו או את המשאית כולה לעברך.

תרכבו חכם תגיעו הביתה בשלום.

תעבירו הלאה..

נגישות