הביזיון של אור ירוק – השתלשלות העניינים בנוגע לדו"ח תאונת הדרכים של טל שביט, ז"ל

"עמותת אור ירוק סומכת על מערכת בתי המשפט. אנו מנועים מלתת התייחסות נוספת לנושא התלוי ועומד בפני בית המשפט."

אתם מבינים מה קרה? אתם לא מבינים מה קרה. תנו לי להסביר לכם.

אור ירוק ומי שבראשה ראו את התאונה של טל שביט ז"ל כעוד דרך להתנגח בממסד. "ההמממ… מה אפשר עוד לעשות?" הם שאלו את עצמם. "הנה, תאונה מתוקשרת, בוא נרכב עליה, נוציא דו"ח עומק!"

הם מתחילים לחפש מי יבצע עבורם את התחקיר המעמיק (אעלק). אך טבעי יהיה שהם יפנו כאופציה ראשונה למי שיצר עבורם תחקירי עומק דומים, הרי הוא בוחן התאונות עוזי רז. במקביל מסתבר, כנראה, שהנהג הפוגע מיהר בניסיון להציל את התחת שלו, לשכור את שירותיו של בוחן תאונות אזרחי, וביקש ממנו להוציא אותו צדיק (בדיוק כמו שידוע לי שהעו"ד שלו הגיש לפחות שתי בקשות להחזרת רישיון הנהיגה שלו).

"איזה קטע, בדיוק במקרה יש לי פה את אחד העובדים איתי, הוא כבר התחיל לכתוב דו"ח, אני אמכור אותו גם לאור ירוק ומסתם דו"ח של ההגנה, אהפוך אותו לדו"ח עומק!" אומר לעצמו עוזי רז. מקרה קלאסי של "במקרה הכינותי".

וכך נולד הדו"ח שלא מזכיר במילה אחת אפילו את אשמתו של הנהג, לא מזכיר את שמו בשום דרך, אבל מזכיר באבו אבוה את שמו של טל ויותר מרומז – כותב במפורש – שטל ז"ל הוא האשם הבלעדי בתאונה. הדו"ח כל כך הזוי ותלוש מהמציאות אבל עוזי רז המלומד לא ממצמץ כשהוא מניח אותו על שולחנו של אבואב וחבר עוזריו. זה שהדו"ח מופרך לחלוטין לא מטריד לרגע את אבואב, וזה שאף אחד מצוות החוקרים לא כלל מומחה אופנועים, ושאף אחד מצוות החוקרים לא הסכים לחתום על הדו"ח לא מזיז לו את קצה הצ'ופצ'יק. אז אבואב משסה את דובר אור ירוק והנ"ל, בלי לחשוב פעמיים, מוציא את הדו"ח ההזוי לתקשורת. כמה עיתונאים אחראים, ביניהם גיל מלמד מ- NRG, מבינים את גודל הביזיון ומבקשים, מתחננים, ממליצים לאור ירוק לעכב את הפרסום. "אתם גורמים נזק!" הם אומרים להם. אבל כלום. אור ירוק בשלהם, וכן יוצא הדו"ח לאור בשני עיתונים – דה-מרקר וישראל היום.

תחקיר ראשוני: צבע חלק ושוליים צרים גרמו למותו של טל שביט – רכב – דה מרקר TheMarker
http://www.themarker.com/cars/1.624510

הנזק נעשה.

הפורומים ופייסבוק גועשים, אנחנו מנסים להרגיע את הרוחות כי אנחנו מבינים שאם נפוצץ הכל לא יהיה סיכוי לתקן את הדו"ח. ואכן, נערכות פגישות בין נציגי המשפחה/האופנוענים לאור ירוק בדרגים הכי גבוהים, ונראה, נראה שיש סיכוי לשיתוף פעולה.

אחרי פגישה אחת, דובר אור ירוק מוציא הודעה (השגיאות במקור):

"עמותת אור ירוק,כמייצגת את משפחת השכול בכבישים , עושה ככל יכולתה על מנת למנוע את ההרוג הבא בתאונת דרכים.
העמותה תמשיך ותפעל לבצע בדיקות,הסברה אל מול הציבור ודרישה מהמדינה לתשתיות בטוחות לנהגים, לרוכבי דו גלגלי ולהולכי רגל.
אנו רואים חשיבות רבה בפעילות יחד עם איגוד האופנוענים ורוכבי הדו גלגלים המהווים כלי תחבורה נקי וזול ומאפשרים נסיעה נוחה במרחב העירוני.

קיבלנו את פניית איגוד האופנוענים בדבר הממצאים אותם הם העלו בהקשר לחקירת העומק שבוצעה עבורנו ע"י המכללה הישראלית לביטחון וחקירות.
אנו רואים חשיבות גדולה בשיתוף הפעולה עם איגוד האופנוענים בבדיקת הנושא לעומקו,ולכן הוחלט,כי הממצאים והטענות שהועלו על ידי איגוד האופנוענים,יועברו לצוות החוקר על מנת שיגיב לטענות אלה.
בנוסף, הנחינו את הצוות החוקר לעכב את הכנת דו"ח החקירה הסופי עד לקבלת ממצאי חקירת המשטרה בנושא."

עידכון בנוגע לפגישת נציגנו עם אור ירוק – פורום אופנועים
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=8&MessageId=151498679

עיתונים מסויימים מפרסמים הודעות הבהרה על סמך המידע הזה. בין היתר, דה-מרקר שרוצים לתקן את הנזק הראשוני:

חקירה התאונה של טל שביט: אור ירוק תבחן מחדש את הדו"ח שפירסמה – רכב – דה מרקר TheMarker
http://www.themarker.com/cars/1.626100

מאחורי הקלעים מתרוצצים נציגי האופנוענים, ואנחנו מתחילים לבצע חקירה נגדית משלנו שמטרתה שיחזור התאונה לפי מיטב שיפוטנו והבנתנו, ותקיפת חוסר האמינות של הדו"ח של עוזי רז. המטרה היא להראות לאור ירוק, שבשלב זה אנחנו עוד מאמינים שניתן לשתף איתם פעולה, שהדו"ח כל כך הזוי ותלוש מהמציאות שחובה עליהם למשוך אותו או לפחות לתקן אותו. השיחזור מתבצע בהצלחה ואנחנו ממתינים לחומרים שהובטחו לנו בעל פה ובכתב ע"י אור ירוק, באמונה שהחוקרים מטעמו של עוזי רז יקבלו את התובנות שלנו ויבצעו את התיקונים הנחוצים בדו"ח.

ואז מגזין מוטו יוצא בידיעה המרעישה שלו, ובמאמר שדומה כאילו נכתב באישון לילה, תוקף בחריפות את הדו"ח של אור ירוק ומשתמש במילים כאלה שגורמות לעוזי רז להודיע לנו שהוא מבטל את כל שיתוף הפעולה איתנו (שכאמור טרם החל – עוד לא קיבלנו לידנו שום שבב חומר). מאחורי הקלעים מספרים גם על תביעת דיבה שאמורה להיות מוגשת, או הוגשה (הפרטים לא ידועים לי בשלב זה) כנגד מוטו.

Motocar –  חדר ניתוח / ניר לוק, עורך מוטו: האם טל שביט אשם בתאונה שבה נהרג?
http://motocar.ifeel.co.il/article/13432.aspx

אנחנו מבינים שאין עם מי לדבר. על השולחן, למראית עין, שיתוף הפעולה ממשיך. אבל בפועל אנחנו לא מקבלים שום מידע, והדו"ח לא רק שלא נגנז או מתוקן אלא מפורסם שוב ושוב.

ואז שוברים את הכלים, וגיל מלמד מוציא כתבה ב- NRG שמספרת בדיוק מה שאנחנו חושבים על כל הדו"ח הזה ועל ההתנהלות של אור ירוק. גם עיתונים ומגזינים אחרים כמו פולגז (ושוב מוטו) יוצאים בכתבות משלהם. פייסבוק גועשת, נוצרת קבוצה כנגד אור ירוק, והפורומים כולם שוצפים וקוצפים.

פניה למנכ"ל אור ירוק בנושא חקירת עומק של ת"ד בה נהרג טל שביט ז"ל
http://www.motorcycle.org.il/?id=457

הנזק ממשיך להיעשות כיוון שכעת כולם מצטטים את הדו"ח השקרי, והדברים, גם אם הם לא אמינים ולא אמיתיים, נצרבים בתודעה הקולקטיבית של הרוכבים בפרט והציבור בכלל.

ככה חוקרים תאונה?! – פול גז
http://www.fullgaz.co.il/xpages/article.php?i=49132

בסוף מאי מודיעה המשטרה על הגשת כתב האישום כנגד הנהג הפוגע – חיים אליהו בר עם. שמו, שהיה ידוע לנו כבר קודם, מפורסם בציבור, וכך גם כתב האישום:

"7. … החליט הנאשם לעבור ולעצור את רכבו על אי תנועה מסומן על הכביש (תמרור ד- 14 ) בין הדרך לבין כביש מס' 4 מצפון לדרום, ממש עם סיומה של גדר הבטיחות המפרידה (להלן: "אי התנועה").
8. א. הנאשם הסיט את רכבו בצורה חדה משול ימין של הדרך לכיוון אי התנועה (להלן: "סטיית הרכב") ולא הבחין במנוח רכוב על האופנוע על אף ששדה הראייה לאחור של הנאשם היה למעלה מ 135- מטרים.
ב. כתוצאה מסטיית הרכב כאמור ובסמוך מאוד לאי התנועה, התנגשו הרכב והאופנוע בחוזקה והמנוח הועף מאופנועו על גבי שמשת הרכב ולאחר מכן הוטל על גבי אי התנועה – מותו נקבע במקום.

התאונה ומותו של המנוח נגרמו כתוצאה מרשלנותו של הנאשם שבאה לידי ביטוי, בין השאר, בכך:
א. הנאשם ביצע סטיית הרכב מסוכנת תוך שהוא חוצה שני נתיבים, במהירות שאינה סבירה לתנאי הדרך, בחוסר זהירות ושלא בבטחה כאשר הדבר מהווה סיכון למשתמשים בדרך.
ב. הנאשם לא הבחין כלל במנוח רכוב על גבי האופנוע ולא הגיב בהתאם, על אף ששדה הראיה לאחור היה למעלה מ- 135 מטרים וזאת עד לרגע התאונה.
ג. הנאשם לא נקט באמצעי הזהירות הדרושים במצב זה, ובין השאר ולא הפעיל את ארבעת מחווני הכיוון.
ד. הנאשם ביקש לעצור את רכבו על גבי אי התנועה, זאת בניגוד לתמרור ד- 14 כשהוא מבצע זאת בחוסר זהירות תוך סיכון המשתמשים בדרך ובעיקר כאשר מדובר בדרך מהירה ומחלף סואן במיוחד בשעת צהריים."

… עקב כך, הואשם הנהג ב"גרימת מוות ברשלנות – עבירה על סעיף 304 לחוק העונשין, התשל"ז – 1977 ביחד עם סעיפים 40 ו- 64 לפק' התעבורה, התשכ"א – 1961."

ynet נהג הואשם בגרימת מותו של האופנוען טל שביט – חדשות
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4076401,00.html

ומה עושה אור ירוק בתגובה? הדובר שלה מפרסם את המשפט הקצר הבא:

"עמותת אור ירוק סומכת על מערכת בתי המשפט. אנו מנועים מלתת התייחסות נוספת לנושא התלוי ועומד בפני בית המשפט."

את הנזק הם כבר עשו, את השם של טל שביט הם כבר הכפישו, את הדו"ח הם פירסמו. אבל עכשיו, כשברור לעיני כל שגם המשטרה והפרקליטות חושבים שהדו"ח שקרי ולא אמין לחלוטין, עכשיו הם מתנערים מאחריותם ומהתוצאות של מעשיהם.

משפחת שביט: "האשמה והאחריות הן של נהג הרכב, ושלו בלבד" – פול גז
http://www.fullgaz.co.il/xpages/article.php?i=49222

תגידו לי אתם מי הם אור ירוק ומי הם העומדים בראש העמותה הזו, ותגידו לי אתם אם הייתם מאמינים למילה ממה שהם אומרים.

ביזיון. אין לי מילים אחרות.

עידכון

עמותת אור ירוק מתנצלת בפני משפחתו של טל שביט ז"ל וגונזת את הדו"ח השערורייתי
https://www.mitsu.co.il/?p=1177

2 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות