נעים להכיר – מצלמות הנת”צ

אמנם לא מדובר במידע חדש, שכן מצלמות הנת”צ (נתיב תחבורה ציבורית) פועלות בישראל כבר משנת 2008 במסגרת פיילוט של משטרת ישראל, אבל מכיוון שממילא אתר זה מרכז המון מידע בנושא, החלטתי לכתוב כמה מילים גם עליהן.

קונספט ההפעלה של מצלמות הנת”צ הוא פשוט: המערכת מותקנת על גבי עמודים, לעיתים נסתרים למדי, מעל נתיב תחבורה ציבורית ייעודי. מדובר במערכת אכיפה ממוחשבת ייחודית המתעדת באמצעות מצלמות דיגיטאליות הבודקות באמצעות מערכת LPR (או License Plate Recognition) תנועת רכבים בלתי מורשים בנתיבי תחבורה ציבורית.

(קרדיט לתמונה: אתר היצרן)

לאחר צילום הרכב מבצעת המערכת השוואה של מספר הלוחית המצולמת עם מאגר כלי הרכב הציבוריים המורשים לנסוע בנת”צ. כאשר נמצא כלי רכב שאינו מורשה לנסוע שם (לדוגמא – רכב פרטי או משאית), מועבר תיעוד העבירה לאישור על-ידי שוטר, ומשם קצרה הדרך לדו”ח הנשלח לבית העבריין.

שימו לב, לא מדובר בנתיבים מעורבים, כאלה שמאפשרים נסיעה של רכבים המסיעים 4 נוסעים או יותר, אלא רק כאלה שמאפשרים אך ורק נסיעה של תחבורה ציבורית בלבד, ואשר אינם מאפשרים השתלבות של רכבים פרטיים משום סיבה שהיא (למשל לצורכי פניה ימינה). כך פטורה המערכת מהצורך לבצע את הזיהוי הבלתי אפשרי של כמות הנוסעים ברכב, ומבחינת השוטרים הבודקים כל תמונה ותמונה, כל רכב שאינו ציבורי אשר נמצא בנתיב – זוכה לקנס.

הדו”חות המופקים מהמערכת מעובדים מהתמונה שהפיקה המצלמה הדיגיטאלית מזכים את הנהג בקנס של 250 ש”ח וב- 0 נקודות: סעיף 5493 – “אי ציות לתמרור 501 – נהגת ברכב הנ”ל ולא צייתת לתמרור 501 המוצב במקום, בכך שנכנסת לדרך בה מותרת הנסיעה לכלי רכב האמורים בתמרור, בניגוד לתקנה 22(א) לתקנות התעבורה”.

ממידע שהגיע לידי עולה כי משטרת ישראל מתכננת להציב עוד עשרות מצלמות דומות בנתיבי תחבורה ציבוריים עיקריים בישראל, וזאת במטרה להקטין את כמות הרכבים הלא-מורשים שסותמים לתחבורה הציבורית את דרכה. בהתחשב במצבה העגום של מערכת הסעת ההמונים של ישראל, אין לי אלא לברך על כך שמתבצע מאמץ לנקות ולפנות את נתיבי התחבורה הציבורית. יחד עם זאת, יש להזכיר לכל נהג ורוכב להקפיד הקפדה יתרה שלא לחרוג לתוך הנת”צ פן יממן בכספו עוד משפחה של אוכלי חינם ממגזר זה או אחר, והדבר נכון בעיקר לנהגים או רוכבים נורמטיביים שנקלעים בלית ברירה לאותו נתיב.

פנים המצלמה:

היחידה מורכבת ממספר אמצעים טכנולוגיים שהורכבו בארץ ע”י הקבלן המבצע. בניגוד למצלמות הגאטסו המופעלות ע”י חיישנים המוטמעים בתוך תשתית הכביש, המערכת הזו מצלמת בלולאה קבועה, בכל שעות היממה ובכל תנאי תאורה, ללא שימוש בפלאש (מבזק). בנוסף, בניגוד למצלמות המולטנובה והגאטסו, למערכת הזו יש שתי מצלמות מובנות (ולא רק אחת + פלאש כמו במערכות האחרות שהוזכרו):

המצלמה העליונה בתמונה היא מדגם AV2115 של חברת Arecont Vision ברזולוציה של 2.1 מגה-פיקסל המשדרת אונליין למוקד המשטרתי, ויודעת לשמור מספרי רכב שאינם נמצאים במאגר שלה.

המצלמה התחתונה היא מצלמה אנלוגית מדגם B/W 700 TVL מפיתוחה של חברת Inex/Zamir, המשמשת כמצלמה לזיהוי מספרי רכב בטכנולוגיית LPR הדומה לזו הנמצאת בשימוש במצלמות החניונים.

מערכת זו מבצעת שמירה של התמונות המצולמות על גבי דיסק קשיח (ניתן להבחין בו בחלקו התחתון השמאלי של המארז), וכגיבוי, גם על גבי מדיה אופטית (כונן CD-ROM או DVD-R – בחלקו התחתון הימני של המארז), וזאת בנוסף לשידור הנתונים באמצעות רשת GPRS אל המוקד המשטרתי.

(קרדיט לתמונה: שימי בר)

מיקומי המצלמות:

נכון לכתיבת שורות אלה, ישנן מספר מצומצם מאוד של מצלמות נת”צ הפועלות באופן סדרתי. אחת מהן מוצבת בכניסה לירושלים ממש לפני גינות סחרוב, השניה מוצבת בחיפה מול קניון לב המפרץ (ראו תמונה מטה), ונוספת מותקנת בתל אביב על דרך נמיר פינת יהודה מכבי לכיוון דרום (ראו תמונת הדו”ח מטה).

אם מוכרים לכם מידיעה אישית מיקומים נוספים, אשמח לשמוע על כך וכמובן לעדכן באתר.

המצלמה בחיפה:

(קרדיט לתמונה: הפורומים של ווייז)

אחת המצלמות בירושלים (לא ברור אם היא פעילה):

על גבי התמונות המעובדות מופיעים נתונים כגון מספר התמונה, המיקום, התאריך, שעת העבירה ועוד. רק רכבים שלא נמצאים במערכת ההסעה הציבורית מצולמים ונשמרים כתמונות.

כך נראית תמונה מהמצלמה עצמה בדרך נמיר. שימו לב, מדובר בתמונה ישנה יחסית, משנת 2010:

(קרדיט לתמונה: שימי בר)

עוד תמונה שפורסמה ע”י המשטרה בזמנו, הפעם מגינות סחרוב בירושלים:

(קרדיט לתמונה: משטרת ישראל)

ועוד אחת, גם זו מ- 2010:

natatz-5

(קרדיט לתמונה: משטרת ישראל)

7 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות