הרוכבים מבולבלים – מותר או אסור לנסוע על נת"צ?

במסגרת ההתכתשות על נקודות זכות והון פוליטי בין המשטרה לבין שר התחבורה, בה צד אחד מפרסם הודעה שנוגדת את דברי הצד השני, ולפעמים גם את הדברים שלו עצמו.

להלן תקציר השתלשלות הדברים עד כה (26.08.15):

יום רביעי 19.8.15 – בשעות הבוקר אני מתראיין ביחד עם פרופסור דוד מהלאל מהיחידה להנדסת תחבורה וגיאו-אינפורמציה של הטכניון ב- YNET, ושנינו קוראים לשר התחבורה ולמשטרה לאפשר רכיבה לדו"ג על נת"צ. הטיעונים, בין היתר, הם הגברת הבטיחות של הרוכבים שלא יצטרכו להשתחל בין רכבים, אי הפרעה לתחבורה ציבורית, ובסך הכל הפחתת גודש התנועה לרכבים הפרטיים.

יש לציין לטובת הדיוק ההיסטורי כי פניות חוזרות ונשנות בעניין התבצעו גם מצד מועדון האופנוענים הישראלי, שמבקש זה שנים ממשרד התחבורה לאפשר גם לרוכבי הדו-גלגלי לנסוע בנת"צים.

natatz-fiasco-2015-3

בניגוד למתוכנן, הראיון לא מתפרסם בשעות הבוקר.

יום רביעי 19.8.15 – בשעות הערב מודיעה המשטרה (את"ן) שלא תתבצע אכיפה על נתיבי תחבורה ציבורית כנגד רוכבי דו-גלגלי. הידיעה פורסמה בוואלה רכב כסקופ של קובי ליאני:

"למען ביטחונם של רוכבי הדו גלגלי ולאור העובדה שאין מהווים הפרעה לתחבורה הציבורית בשלב זה לא אוכפים נגדם (את הנסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית)"

natatz-fiasco-2015-1

להורדת הקובץ בפורמט PDF

יום רביעי 19.8.15 – בשעות הערב מתפרסם הראיון איתי שצולם בבוקר ב- YNET. שר התחבורה ישראל כ"ץ מבין שהמשטרה עקפה אותו בסיבוב, ולכן הוא לפתע "יוזם" מהלך כפול: "מצד אחד הגברת האכיפה כלפי נהגי רכב רגיל שיעלו על נתיב תחבורה ציבורית, ומצד שני "הוצאת" הקטנוענים מנתיבי התחבורה הרגילים, כדי להפחית את הפקקים לרווחת נהגי כלי הרכב שלא יצטרכו להתמודד יותר עם קטנועים המפלסים את דרכם בפקק. כך למעשה, ירוויחו "כל הצדדים" הנוהגים בדרך."

בתוך הכתבה מצוטט שר התחבורה ישראל כ"ץ:

"האכיפה הקפדנית בנתיבי תחבורה ציבורית מאפשרת לראשונה להפריד את הדו-גלגלי מזרם התנועה המרכזי ולתת לו לנוע בנת"צים, דבר שהוא נכון גם בטיחותית וגם תחבורתית. עם התבססות האכיפה בכוונתי להסדיר את הנוהל גם בתקנות מחייבות."

שימו לב לכותרת של הכתבה:

"המהלך שיפחית את הפקקים: דו-גלגליים יוכלו לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית"

בכך למעשה מחזק שר התחבורה את ההבנה של הרוכבים כי מותר לנו לרכוב על נת"צ, כל נת"צ, בכל שעות היממה. אם השר מרשה, ואם המשטרה לא אוכפת – אז מותר.

natatz-fiasco-2015-4

להורדת הקובץ בפורמט PDF

יום חמישי 20.8.15 – בשעות הבוקר אני קורא מעל פייסבוק לאלפי רוכבים לפרסם דברי תודה בקיר של שר התחבורה ישראל כ"ץ. מאות פוסטים של תודה נרשמים אצלו בדף.

natatz-fiasco-2015-6

יום חמישי 20.8.15 – בשעות הצהרים שר התחבורה ישראל כ"ץ מודיע בהודעה בפייסבוק, בשלב מסויים נוספות המילים "אחרי תקופת מבחן קצרה" שלא היו בהודעה המקורית:

"ההחלטה לאפשר לרוכבי הדו-גלגלי לנוע בחופשיות בנתיבי התחבורה הציבורית היא נכונה בטיחותית ותחבורתית. אחרי תקופת מבחן קצרה, ואני מקווה מוצלחת, בכוונתי לעגן את החלטה באופן קבוע בתקנות."

natatz-fiasco-2015-2

להורדת הקובץ בפורמט PDF

יום חמישי 20.8.15 – בשעות הצהרים מפרסמת סגנית ראש עיריית ת"א-יפו ומחזיקת תיק התחבורה הגב' מיטל להבי את המכתב ששלחה חודש קודם לכן למנכ"ל משרד התחבורה מר עוזי יצחקי, ובו היא קוראת למשרד "לבחון מחדש את ההצעה למתן אפשרות לכלי רכב דו גלגליים לנוע בנתיבי התחבורה הציבורית".

natatz-fiasco-2015-10

יום שני 24.8.15 – בשעות הבוקר המוקדמות כתב להוט של YNET מנסה לקבל תגובה ממשטרת ישראל לעניין אישור הרכיבה בנת"צ, ובמקום אישור הוא קיבל את ההיפך, וכך למעשה תקע טריז בגלגלי המהלך.

"נפעל נגד דו-גלגליים שייסעו בנת"צ"

שוטרי אגף התנועה הונחו לאכוף את איסור הנסיעה בנתיב לתחבורה ציבורית גם נגד כלי רכב דו-גלגליים, זאת למרות ההודעה בשבוע שעבר כי יאפשרו להם לנסוע בנת"צ כדי להקל על עומסי התנועה.

באגף התנועה טענו כי על פי החוק הנסיעה בנת"צ נועדה רק לרכבים ציבוריים וכי נסיעת דו-גלגליים בנתיבים שנועדו לאוטובוסים מסכנת אותם.

natatz-fiasco-2015-5

יום שני 24.8.15 – בשעות הבוקר אותו כתב של YNET מעלה אייטם מצולם לפיו רואים כיצד שוטרי תנועה עוצרים רוכב קטנוע הנוסע בנת"צ באיילון צפון ונותנים לו דו"ח (למעשה אזהרה).

המלכודת של המשטרה: הודיעה שתאפשר לדו-גלגלי לנסוע בנת"צ ומחלקת דו"חות

בכתבה מצוטטת גם תגובתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ:

"אני תומך בנסיעת הדו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבוריים. אם יידרש אעגן עמדה זו בתקנות. תמכתי בהודעת המשטרה שתאפשר נסיעת דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבוריים. חשבתי שהחלטה זו נכונה תחבורתית ובטיחותית לטובת כל משתמשי הדרך, ולא שיניתי את עמדתי. עקב ביצוע עבודות הרכבת הקלה בגוש דן נוצר אינטרס ברור לעודד מעבר לשימוש ברכב דו-גלגלי ברחבי העיר, ומתן אפשרות לנסיעת דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבוריים הוא אחת הדרכים לעודד מגמה זו".

מאגף התנועה נמסר בתגובה:

"כיום, על פי מדיניות המשטרה, דו-גלגלי מורשה לנסוע בשעות העומס בשול הדרך. לעומת זאת, נסיעה של דו-גלגלי בנתיב תחבורה ציבורית טרם נבחנה בטיחותית ואסורה על פי חוק, ולפיכך בשלב זה האכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית מבוצעת כלפי כל סוגי כלי הרכב אשר אינם מורשים בנסיעה בהם".

natatz-fiasco-2015-7

יום שני 24.8.15 – בשעות הצהרים עולה כתבה נוספת בוואלה רכב, בה מצוטטת תגובתו (שוב) של שר התחבורה ישראל כ"ץ, וגם תגובת אגף התנועה במשטרת ישראל, הזהות לאלו המופיעות ב- YNET.

משרד התחבור יעגן בתקנות נסיעת דו גלגלי בנת"צ – וואלה! רכב

natatz-fiasco-2015-9

יום שני 24.8.15 – בשעות הצהרים עולה אייטם נוסף ב- YNET:

הרוכבים חטפו דו"חות בנת"צים: "יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה"

"המשטרה לא יכולה להחליט על דעת עצמה על שינוי החוק במדינה. בעצם כולם מחכים לשר התחבורה שישנה את התקנות. הוא יכול לעשות זאת באופן מיידי והוא יעשה את זה. מה שהמשטרה כן יכולה לעשות זה להחליט שלא יינתן דגש לאכיפה על אותה עבירה. שיקול הדעת של השוטר בשטח הוא עדיין זה שקובע. לכל מי ששואל אותי אני ממליץ להדפיס את הפרסומים בתקשורת לשים אותם בכיס, ובהיתקלות עם שוטר לפנות ללבו ולהסביר לו שכולם יודעים שזה מותר. אין ספק שלאפשר לדו-גלגליים לנסוע בנת"צ זה נכון בטיחותית, כל עוד הם לא מפריעים לתחבורה ציבורית".

natatz-fiasco-2015-8

יום שלישי 25.8.15 – בשעות הצהרים סגנית ראש עיריית ת"א-יפו הגב' מיטל להבי מגיבה בפייסבוק לבקשות הרוכבים לתיקון דבריה שפורסמו ב- 20.8:

"לא מתקנת. את הפיילוט יתרו והשר הודיע. שיסגור העניינים שלו מול המשטרה כדי ששני שרים מאותה מפלגה באותה מדינה ידברו בקול אחוד. בכל אופן שבוע הבא אני במשרד התחבורה בעניין ועד אז כולם מתבקשים להפעיל לחץ על השר שיתקן תקנות והתקנות שהוא יתקנן הן שיקבעו גם את ההתנהלות של המשטרה (זה בסמכותו להתיר או לא להתיר למי לנסוע על הנת"צ)."

natatz-fiasco-2015-11

ומה בהמשך? נעדכן ככל שיתקבלו ידיעות בנושא.

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות