שטויות שרצות ברשת – מהירות מקסימלית המותרת בצומת
גם את השאלה הזו אני מקבל בתדירות תכופה מקוראי, ויותר חמור מזה – אני קורא את חלק מהקשקושים המסתובבים בנושא זה באינטרנט מפי כל מיני כאילו ברי סמכא כאלה ואחרים, ואני נחרד.
הגיע הזמן לשים את הדברים על דיוקם, ואם ארוך לכם מדי – דלגו למטה לשורה התחתונה.
זוהי עוד אחת מהתמונות ההזויות והשקריות המסתובבות באינטרנט במיילים, בהודעות וואטסאפ, בפוסטים בפייסבוק ובשיטות אחרות:
והנה עוד וריאציה של התמונה, גם היא מתיימרת להיות סמכותית, וגם היא שגוייה לחלוטין בדיוק כמו הקודמת:
הטענה המופיעה באותם פרסומים שקריים (מה שלא מפריע לכל מיני אזרחים מודאגים להמשיך להפיץ אותם כל שני וחמישי ללא הפרעה וכמובן מבלי לבדוק את האמת) היא שאסור לעבור צומת מרומזר במהירות העולה על 70 קמ"ש, וכי אם תעשו זאת, מצלמות הגאטסו יצלמו אתכם ואתם תקבלו דו"ח. לכן, מעתה בכל פעם שאתם מתקרבים לצומת, וגם אם האור ירוק קבוע, עליכם להאט למהירות של 70 קמ"ש ולא יותר מכך.
כאמור – קשקוש בלבוש, ואני עדין בדברי.
אבל זה לא נגמר פה. המשטרה (משטרת ישראל) מגיבה לפוסט של אחד הקוראים בדף הרשמי שלה בפייסבוק, ובעצם משקרת לציבור. זה מה שהיא כותבת (לא יודע מי כתב, אבל הוא מייצג את כל המשטרה ולא רק את עצמו):
"אין אמת בדבר. משטרת התנועה איננה אוכפת מהירות בעת כניסה לצומת."
אבל היא כן. היא כן כיוון שמצלמות המהירות כן אוכפות מהירות בצומת, ומכיוון שהן מוצבות בכניסה לצומת (ולולאות ההפעלה שלהן מוצבות על קו הצומת), לא רק שהן אוכפות מהירות בעת כניסה לצומת, אלא שלמעלה מ- 90% מסך הדו"חות המופקים על ידיהן הם של מהירות בעת כניסה לצומת (על פי נתוני המשטרה עצמה).
כלומר – המשטרה מפרסמת דברי שקר וכזב, ומבצעת הטעייה מכוונת של הציבור.
אז מהי האמת? הנה היא לפניכם:
בתקנות התעבורה המפורסמות בציבור (הנה לינק אחד, יש עוד) בסעיף 52 ברור לחלוטין כי אין חובה להאט בעת כניסה לצומת, אלא אם כן יש במקום מעבר חצייה, ובשום פנים ואופן אין הוראה ספציפית שיש להאט למהירות של 70 קמ"ש.
אם נמשיך לקרוא את תקנות התעבורה, בסעיף 54 נוכל לראות כי הוא מפרט את מגבלות המהירות בכבישים השונים, אבל גם בו לא מופיעה הגבלה ספציפית לצומת מרומזר או כל צומת מכל סוג שהוא.
בנוסף, כדי לעזור להילחם בשטות המופצת ברשת, משה מכליס, עד לאחרונה נשיא בית משפט השלום בבאר-שבע ובעבר שופט תעבורה, מתייחס לסוגיית מצלמות המהירות בצמתים:
"חבל להטעות את הציבור אין כל הוראת חוק שכזו.
1. בהתקרבות לצומת יש להאט מהירות נסיעה.
2. החוק איננו קובע כמה להאט, הדבר תלוי בנסיבות – הולכי רגל, עומס תנועה,ועוד.
3. צומת מבטל הוראת תמרור, ולאחריו יש לנסוע על פי הוראת התמרור המוצב אחרי הצומת:
4. אם אין תמרור המהירות היא על פי החוק:
א. דרך עירונית 50 קמ"ש
ב. דרך שאינה עירונית 80 קמ"ש
ג. כביש דו מסלולי עם אי תנועה בנוי 90 קמ"ש.
ד. דרך מהירה 110 קמ"ש."
גם חנן כהן באתר המצויין שלו "לא רלוונטי" מתייחס לנושא. אלא מה, הוא רק מחזק את השערתי לגבי ההטעיה המכוונת והמידע השקרי המכוון המפורסם לציבור ע"י משטרת ישראל:
"דובר אגף התנועה של המשטרה, יגאל הבשור, מסר לי בתגובה שאין אכיפת מהירות בצמתים מרומזרים. אוכפים מעבר באור אדום בצמתים או שאוכפים מהירות בדרך."
אז מהי השורה התחתונה?
התשובה האמיתית היחידה לשאלה היא זו:
מהירות הנסיעה המותרת בצומת היא המהירות המותרת באותו כביש, תהיה אשר תהיה, אבל בוודאות היא איננה מוגבלת ל- 70 קמ"ש.
שלא יעבדו עליכם!
שלחו לכם את הודעת הוואטסאפ המטופשת הזו? שלחו להם את הלינק לדף הזה בחזרה. ולהבא, כשאתם מקבלים הודעה כזו בקבוצות ולפני שאתם רצים להעביר הלאה תבדקו את אמיתות ההודעה ותפעילו שיקול דעת.
ראיתם מישהו ששיתף שטות? שלחו לי.
אין בכל האמור לעיל משום המלצה לעבור על החוק תמיד יש לנסוע בצורה אחראית וזהירה, ועל פי החוק.
מיצו שלום
קיבלתי הודעת תשלום קנס בסך 750 פלוס 8 נקודות על חציית רמזור במהירות של 73 קמ"ש בדרך עירונית בה המהירות המותרת המירבית היא 50 קמ"ש. זה היה ב-30 בנובמבר 2015. בצומת כפר סבא. יש צילומים.
לדעתי זה עונש לא מידתי. ממש שערורייתי.
האם יש טעם לערער על הדו"ח.
בברכה
אמנון
שלום.
שמנו לב למצב השערוריתי שבו על כביש מס' 1 אין מצלמות (כי שם הנבחרים מעם נוסעים), ואילו בצפון יש כמות יחסית גדולה לפי מס' התושבים ?
הפריסה ממש כמו סוכנויות ההימורים בישראל.
אמנון – עברת ב-73 בשטח שהגבלת המהירות היא 50? ללא קשר לרמזור מגיע לך עונש. תערער תקבל עוד עונש
בכביש עם שטח הפרדה בנוי שמותר 90, כאשר יש צומת אז אין הפרדה בנויה בשטח הצומת בין שני צידי הכביש.
כאשר אין שטח הפרדה בנוי המהירות היא 80 ובגלל שבצומת עצמה אין שטח הפרדה בנוי מותר לנסוע מחוץ לעיר עד 80.
תודה על המידע. איפה אפשר למצוא נתנוים על מיקום מצלמות של שימוש בטלפון הסלולרי בנהיגה? איך בכלל הן יודעות לזהות?
מיצו וכל הקוראים שלום. מדוע המשטרה אינה אוכפת נסיעה בצד שמאל של הכביש בכביש בין עירוני וכן בכביש עירוני שהרי קיימת תקנה בנושא.
משה כהן – שאלה טובה שאין לי תשובה אליה פרט לכך שזו עבירה שקשה מאוד לאכוף באופן מסודר, בניגוד למשל למהירות שקל מאוד לתקוע דוחות לנהגים שחורגים ממנה. השאלה הגדולה היא מדוע ניידות שנוסעות סתם ככה בכבישים ורואות נהג שעובר עבירה כזו לא טורחים לעצור אותו ולתת לו דוח. כאן אני חושד שזה פשוט לא נמצא ברשימת העבירות שהם מקבלים הנחייה לאכוף, ו/או עצלנות אישית של השוטר שעכשיו צריך להפעיל תאי מוח מעבר למקובל כדי לייצר דוח שיתפוס במקרה והנהג יבקש להישפט עליו.