נהג חוטף עונש ושלילה ארוכה עקב שימוש לרעה במערכות נהיגה מתקדמות
מדי פעם אנחנו נתקלים בידיעות פיקנטיות אודות עולם הנהיגה האוטונומית (עצמונית) ושלוחותיו.
הפעם מדובר בנהג בריטי בשם Bhavesh Patel נהג ברכב הטסלה מודל S שלו על כביש M1 ליד Hemel Hempstead כשהוא נמצא במצב בקרת שיוט אדפטיבית, ומהירות הנסיעה ברכב נקבעה על כ- 60 קמ"ש.
כל זה היה עובר ככל הנראה ללא שום אירוע מיוחד, אלמלא הנהג החליט להשתעשע מעט ובמקום לשבת במקום שבו אתם מצפים למצוא את הנהג – מאחורי ההגה – הוא עבר למושב הנוסע. אל תתבלבלו מהתמונות, זו בריטניה, ההגה נמצא בצד ימין.
הנהג האמיץ עזב כאמור את כל מערכות השליטה על הרכב – הגה ודוושות – ונצפה על ידי עד ראייה שצילם את האירוע כולו כשהוא יושב בנינוחות עם ידיו מאחורי ראשו במושב הנוסע.
האירוע התרחש לפני כשנה במאי 2017, אבל אנחנו שומעים עליו רק עכשיו בגלל ההמתנה למשפט. במהלך המשפט נשמעה עדותו של מהנדס בחברת טסלה שתיאר את מערכת בקרת השיוט האדפטיבית כסט של כלי עזר לנהג הכוללת את היכולת לשמור על מהירות הרכב בתוך התנועה, וכן לשמור על הנתיב עצמו, אבל כל זה נעשה תוך כדי שמירה על קשב ועירנות מלאים של הנהג.
הנהג הודה באשמה וחטף עונש לא קטן (במונחים ישראליים): קנס של 1,800 פאונד (כ-9,000 שקלים), 100 שעות עבודה למען הקהילה, ושלילת רישיון ל- 18 חודשים. חוקרי המשטרה ציינו כי מעשיו של הנהג היו חסרי אחריות וכי הוא יכול היה לסכן לא רק את עצמו, אלא גם את חייהם של אנשים אחרים.
יצויין שנהגים רבים שעושים שימוש ברכבים בעלי יכולת נהיגה אוטונומית ו/או "טייס אוטומטי" מנצלים לרעה את התכונות הללו של הרכב שבסופו של דבר נועדו כדי להקל על פעולת הנהיגה, ולמעשה מרשים לעצמם לעשות פעולות, תוך כדי נסיעה, שללא ספק לא היו מרשים לעצמם אלמלא הרכב היה נוהג את עצמו. כדי להתגבר על בעיה זו, יצרני הרכב מוסיפים מספר אמצעי בקרה שנועדו להזהיר את הנהג מפני פעולות לא אחראיות, אבל נהגים רבים מוצאים דרכים להערים על מערכות הבקרה של הרכב.
לדעתי, התופעה הזו רק תלך ותתגבר ככל שיותר ויותר רכבים יצויידו במערכות האלה, שכן ככל שהנהגים ירגישו בטוחים יותר מאחורי אותן מערכות, כך הם יעזו לעשות מעשים שאחרת לא היו עושים – למשל לקרוא ספרים/עיתונים, להתעסק בסלולרי, לאכול, או לבצע פעולות אחרות.
הגיוני, לא? הרי אם הרכב מסוגל להסתדר בכוחות עצמו בפקק על כביש 4, נתיבי איילון או בנסיעה במהירות שיוט על כביש 6, אז למה שהנהג יעייף את עצמו באותן פעולות מונוטוניות של גז ברקס גז? הרי בדיוק לשם כך המציאו את המערכות האלה – ואל תתבלבלו, הן קיימות בלא מעט רכבים גם בישראל. תעלו על כביש בינעירוני, קבעו את בקרת השיוט על 90 קמ"ש, ותנו לרכב לעשות את השאר, כולל האטה בעת פקק עד כדי עצירה מוחלטת או נסיעה במהירות זחילה, האצה כשהתנועה מתפנה, וכן שמירה על הנתיב.
מה דעתכם? תקין? לא תקין?
אם איך שנהגי המכוניות נוסעים , גם מערכת בקרה הדפוקה ביותר מסוכנת פחות.