מזל טוב! רכב אוטונומי הורג את הנהג שלו

אני לא בטוח שזו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמקרה כזה מתרחש, אבל המקרה הזה הוא ללא ספק אחד הראשונים. לצערי, אני חושש שהוא בוודאי לא יהיה האחרון.

נהג בשם Joshua Brown נהג ברכב הטסלה מודל S שלו על כביש 27 ב-וויליסטון, פלורידה כשהוא נמצא במצב בקרת שיוט אדפטיבית על כביש בעל שני נתיבים ללא גדר הפרדה בין המסלולים. במהלך הנסיעה התקרב הרכב לעבר צומת לא מרומזר, כשמולו נסעה משאית פול-טריילר. המשאית פנתה שמאלה, ככל הנראה מבלי להבחין ברכב שמגיע לכיוון, ומבלי לתת לו זכות קדימה.

כאן ניתן לראות שיחזור של התאונה:

הרכב שעבר מתחת למשאית עבר "גילוח", והגג שלו נחתך (ככל הנראה תוך כדי הריגתו של הנהג האומלל). לפי דברי החוקרים במקום, כלל לא היו סימני בלימה לפני התאונה, וכריות האוויר לא הופעלו (לא שזה היה עוזר במשהו).

לדעת החוקרים, אילו הרכב היה מתנגש במשאית בנקודה אחרת, יתכן ומערכות הבטיחות של הרכב היו נכנסות לפעולה ומצילות את חיי הנהג. אך במצב זה לא היה לו סיכוי.

לדברי נציגי טסלה, הצבע הבהיר של המשאית שהשתלב בצבע השמיים, ביחד עם גובה המשאית, היוו גורמים יוצאי דופן שמערכת סיוע הנהיגה לא הצליחה להבחין בהם, למרות שלל הסנסורים המשולבים בה – מצלמות, מכ"מ וחיישני אולטראסאונד – ולכן גם לא הצליחו למנוע את התאונה.

בדיעבד מתברר גם שהרכב שהיה כאמור במצב בקרת שיוט אדפטיבית נסע במהירות מעל למותר – 75 מייל בשעה במקום ה- 65 המותרים. בנוסף, מתברר מבדיקת הלוגים של מערכת המחשב של הרכב, כי הנהג קיבל מספר התרעות על חוסר עירנות וקשב בטרם התרחשות התאונה, והוא התעלם מהן.

חשוב לומר: לרכבים רכבים כמו של טסלה ויצרנים אחרים יש מערכות סיוע נהיגה, שהן לא מערכות נהיגה אוטונומיות מלאות. דהיינו, המערכות מיועדות להקל את העומס על הנהג ולעזור לו לבצע משימות שגרתיות כמו שמירת מרחק, שמירה על הנתיב ועוד. אלה אינן מערכות נהיגה עצמוניות במלוא מובן המילה, והן דורשות נוכחות ועירנות של נהג אנושי. למעשה, אחרי תאונות מסוג זה חברות הרכב משדרגות כל פעם את המערכות, משפרות את החיישנים ומייעלות את האלגוריתמים הממוחשבים שלהן. יצרני הרכב מזהירות את הנהגים שהעירנות והקשב שלהם נדרשים תמיד, וחלקן אף מוסיפות מערכות שמזהות חוסר עירנות או קשב מצידו של הנהג, מתריעות על כך בפניו, ואם הן מזהות שהנהג לא מתייחס, הן מבטלות את עצמן בצורה הדרגתית עד כדי עצירה בצד הדרך, הדלקת אורות אזהרה, וביטול מוחלט של המערכת כדי למנוע שימוש לרעה.

לנו לא נותר אלא לקוות שעד שמערכות כאלה יגיעו אלינו – וזה יקרה ללא ספק מוקדם ממה שאנחנו חושבים – הן תהינה משוכללות, מתוחכמות, ובטוחות יותר לכולנו.

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות