מזל טוב! עוד תאונה של רכב אוטונומי, הפעם של טסלה

כל תאונה, ולא משנה מה הסיבה שלה, במיוחד כזו שבה יש אובדן של חיי אדם – היא מאורע שיש להימנע ממנו. אני בטוח שמהנדסי ומנהלי חברת טסלה לא כל כך מרוצים בימים האחרונים (במיוחד לאור הנפילות בשווי המניה של החברה).

נהיגה עצמונית (אוטונומית) הופכת, מאז שהופיעה לראשונה, לתופעה הולכת וגדלה במיוחד במדינות כמו קליפורניה, פלורידה, אריזונה ואחרות בארה"ב. יצרני מערכות הנהיגה האוטונומית נאבקים בלא מעט קשיים, כשהבולט שבהם הוא הגורם האנושי המסתובב באופן חופשי בצירי התנועה. אבל עד שייפטרו מכולנו ויסגרו אותנו בשמורות טבע בהם לא נוכל להזיק לעצמנו, יש ליצרנים בעיות נוספות, כמו למשל סימוני נתיבים ברורים, והפרעות אנומליה אחרות שגורמות למערכות הנהיגה האוטונומית להתבלבל באופן רגעי.

זו כמובן לא היתה הפעם הראשונה. ראינו את זה קורה כבר קודם.

הנה אנו מתבשרים על תאונה קטלנית בה נהרג נהג (גבר בן 38 בשם Wei Huang מסאן מתיאו, קליפורניה). הנהג שישב ברכב טסלה מודל 3 (המודל האחרון של החברה) נסע על כביש מהיר במצב סיוע נהיגה (בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת תיקון מסלול), בזמן שהמערכת ככל הנראה התבלבלה בסימוני הנתיבים בנקודה בה הכביש מתפצל לשניים בין כביש 101 לכביש 85. עקב בלבול רגעי זה המערכת סטתה, ככל הנראה, באופן חד שמאלה לעבר מעקה הפרדה מבטון.

כתוצאה מהסטייה התנגש הרכב במעקה הבטיחות ועלה באש, ומספר שניות לאחר מכן התנגשו בו מאחור עוד שני רכבים. עקב התאונה נסגרו נתיבי הנסיעה למשך מספר שעות בזמן שהממצאים נבדקו על ידי חוקרי המשטרה וכן בידי מהנדסים של חברת טסלה שהגיעו במיוחד לזירה.

החלק המעניין הוא לא התאונה עצמה, כי כאלה קורות לפרקים לצערנו. מה שמעניין כאן הוא העובדה שלחברת טסלה הגיעו דיווחים רבים אודות בדיוק אותה אנומליה לפני שהתאונה התרחשה, ולמעשה נהגים אחרים היו מסוגלים לשחזר את ההתרחשות בדיוק רב עד כדי כמעט תאונה גם שבועות לאחר מכן, כמו שניתן גם לראות בווידאו הזה:

חברת טסלה הודיעה בתגובה שהיא שידרגה את המערכת והוסיפה מספר בקרות נוספות לשם שיפור הדיוק שלה.

חשוב לומר: לרכבים רכבים כמו של טסלה ויצרנים אחרים יש מערכות סיוע נהיגה, שהן לא מערכות נהיגה אוטונומיות מלאות. דהיינו, המערכות מיועדות להקל את העומס על הנהג ולעזור לו לבצע משימות שגרתיות כמו שמירת מרחק, שמירה על הנתיב ועוד. אלה אינן מערכות נהיגה עצמוניות במלוא מובן המילה, והן דורשות נוכחות ועירנות של נהג אנושי. למעשה, אחרי תאונות מסוג זה חברות הרכב משדרגות כל פעם את המערכות, משפרות את החיישנים ומייעלות את האלגוריתמים הממוחשבים שלהן. יצרני הרכב מזהירות את הנהגים שהעירנות והקשב שלהם נדרשים תמיד, וחלקן אף מוסיפות מערכות שמזהות חוסר עירנות או קשב מצידו של הנהג, מתריעות על כך בפניו, ואם הן מזהות שהנהג לא מתייחס, הן מבטלות את עצמן בצורה הדרגתית עד כדי עצירה בצד הדרך, הדלקת אורות אזהרה, וביטול מוחלט של המערכת כדי למנוע שימוש לרעה.

לנו לא נותר אלא לחכות לתאונה הראשונה שתתרחש בישראל כתוצאה ממערכת דומה – שכן מערכות מסוג זה מותקנות היום בלא מעט רכבים הנמכרים גם בארץ.

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *