על מגיני ידיות בלם

והפעם נדבר על מגיני ידית הבלם המותקנים לעיתים על אופנועים, מגנים הנקראים באנגלית brake protectors או brake guards. האם מדובר באביזר חובה? אם כן, מדוע לא כל אופנועי הספורט מגיעים עם פריט זה מותקן כברירת מחדל? האם מדובר בפריט מיותר שכל מטרתו היא שידרוג הפוזה של הרוכב?

ננסה להסביר.

כשמדובר באופנועי כביש, במקור, מגיני ידיות הבלם לא נוצרו כדי להגן על הידית מפני נזק, אלא להגן על ידית הבלם הקדמי מפני לחיצה בטעות, לחיצה שעלולה להתרחש בתרחישים מסויימים כמו מעבר בין רכבים (או רכיבה ספורטיבית אגרסיבית במהלך מירוץ או אימון למירוץ), מה שכמובן עלול להוביל לתוצאות הרסניות ואפילו קטלניות.

יצויין שבאופנועי שטח מגיני ידיים כמובן קיימים מזמן, אבל כוונת פוסט זה איננה לאופנועים אלה.

כל זה התחיל בשנת 2006 במסלול המירוצים בקטלוניה ספרד במהלך מירוץ MotoGP ה- 7 של אותה עונה. בזמן המירוץ, אופנוע הדוקאטי של סטה ג'יברנאו התנגש בידית הבלם הקדמית של לוריס קפירוסי. ג'יברנאו הועף באלימות מעל לאופנוע ה- Desmosedici שלו, מה שגרם לתאונת שרשרת מרובת אופנועים שבה היו מעורבים גם דני פדרוסה, רנדי דה פונייה, ומרקו מילאנדרי.

שווה לראות את הקליפ הזה:

זה לא נעצר שם. בשנת 2008 היתה תאונה בה היו מעורבים הקטור ברברה ומרקו סימונצ'לי ז"ל במסגרת מירוצי ה- 250.

רוכבים מסויימים כמו סקוט רדינג וטוני אליאס מ-מוטו 2 החלו להשתמש במגני ידיות בלם כתוצאה מכך. אבל מאז העונה של 2011 הפכו מגני ידיות הבלם לפריט חובה בכל מירוצי ה- MotoGP, ומאותה שנה, כל האופנועים המשתתפים בליגת המוטוג'יפי מחוייבים להצטייד בפריט זה.

הבנו. מירוצים, סבבה. אבל האם אנחנו צריכים להתקין מגן ידית בלם על האופנוע שלי כשכל מה שאני עושה עם האופנוע זו רכיבת כביש? התשובה היא כמובן לא. בדיוק כמו שאנחנו לא צריכים מערכת פליטה לא חוקית לכביש, כמו שאנחנו לא צריכים רגליות (rear sets) מירוצים, כמו שאנחנו לא צריכים חלקי קרבון או טיטניום, כמו שאנחנו לא צריכים עוד מיליון פריטים אחרים – ועדיין חלקנו הגדול חווה מה שנקרא "קופיקו", ואנחנו מבלים שעות וימים מול אתרי קניות באינטרנט, מצ'פרים את האופנוע שלנו (ואת עצמנו) בשלל פריטי אפטר-מרקט… זו האמת.

אבל בכל זאת, אם צריך לבחור את אותם פריטים שיש להם משמעות בטיחותית ומעשית והמשדרגים את היכולת שלנו לרכוב בצורה יותר טובה – מגיני ידיות בלם הם בהחלט חלק מהרשימה הזו הכוללת אביזרים שהוזכרו קודם – רגליות בעלות אפשרויות התאמה טובות יותר, מערכת פליטה משופרת, משקפים המאפשרים רכיבה נוחה יותר, מושבים נוחים יותר, ועוד.

איזה מגן ידית בלם תבחרו לרכוש? ישנם מגינים כאלה המיוצרים מחלק אחד, כאלה שמורכבים ממספר חלקים וניתנים לשינוי באורך ובזווית, כאלה סינים העולם דולרים בודדים, וכאלה מתוצרת מותגים מוכרים (כמו ריזומה) העולים מאות רבות של שקלים ואף יותר מזה. ובכן כמובן מדובר בבחירה אישית שלכם הכוללת התאמה לצבע ולאופי האופנוע.

שאלה נוספת שצריך לשאול היא האם אתם מעוניינים לספק הגנה חד-צידית רק לידית הבלם בצד ימין? או שמא תרצו שהאופנוע שלכם יראה סימטרי ותתקינו מגן כזה גם בצד ימין, להגנה על ידית הקלאץ', משהו שהוא לא באמת נחוץ? אני בחרתי כן להתקין את שני המיגונים, אחד בכל צד, אבל תכלס, רק ידית הבלם היא החשובה מבין השתיים.

קחו בחשבון שתוספת המיגון בשני הצדדים תייצר שתי תופעות לוואי נוספות: ראשית, הן יגרמו לכך שהמרחק בין קצות הכידון (או הקליפאונים שלכם) יהיה רחב יותר בכמה ס"מ. שנית, לרוב המגנים (במיוחד הסינים שביניהם) יש אמנם משקל מסויים, אבל הם לעיתים לא מספיקים כדי להחליף את משקולות קצה הכידון (או הקליפאונים), מה שיגרום לכך שהכידון שלכם "יזמזם" מעט יותר בכפות הידיים שלכם. לא בלתי נסבל.

סעו בזהירות.

One Comment

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות