פיתוחים טכנולוגיים אפשריים בשירות המשטרה

סרטון שמסתובב לאחרונה ברשתות חברתיות מציג מספר פיתוחים שעשויים, אולי, להיכנס לשירות במשטרת ישראל. הקליפ הוא חלק מאייטם ששודר בחדשות כאן 11. כך נראה הסרטון המקורי:

(הסרטון הועלה ליוטיוב, יתכן ויוסר בהמשך)

כפי שניתן לראות, מוצגים בו מספר פיתוחים טכנולוגיים, אבל מה שעניין אותי במיוחד היתה מערכת האכיפה שהוצגה בתחילתו (עד בערך 02:30). חקרתי מעט את הנושא, ומתברר שמדובר במערכת בשם Enforcement Deputy של חברה ירושלמית (שמציגה את עצמה כחברה קנדית) בשם RoadMetric. החברה המפתחת טוענת שהמערכות שלה כן נמצאות בשימוש ב"מזרח התיכון, אסיה וכו'", אבל נכון לעכשיו לפי מקורותי במשטרה, המערכת הזו איננה נמצאת בשירות משטרתי בישראל.  אין ספק שחלק זה של הסרטון ששודר בחדשות הוא יותר סרט תדמית יח"צני שמנסה להציג "גאדג'טים" כפי שהם נקראו בכותרת הכתבה.

מעיון מדוקדק בתמונות וכן בפרוספקטים ובמידע הזמין לציבור באתר החברה, ניתן ללמוד שהמערכת מבוססת על מספר מצלמות (4 עד 8) המותקנות בצורה סמוייה בתוך הרכב/ניידת, או על הגג (כפי שמופיע בסרטון לעיל), המחוברות למערכת ממוחשבת המנתחת את הנתונים ומאפשרים לשוטר לסמן קטע של וידאו, לנעול אותו מפני מחיקה, ולבחור את סוג העבירה שנראית בסרטון המוקלט.

בתמונה, רכב אזרחי (לא ניידת) מסוג סקודה אוקטביה שעל גגה מותקנת מצלמת ה- LPR של המערכת.

כנראה שמדובר במצלמה מהסוג הזה, או דומה לה (ישנם מספר מוצרי מדף המבצעים את אותה פונקציונליות):

השוטר בניידת אמור להשתמש בכפתור רב-בורר עגול שבאמצעותו הוא אמור לנווט בין האופציות השונות המוצגות לפניו. בנוסף, יש לו מסך מגע שמאפשר לו לבחור הגדרות שונות.

בנוסף, בתוך הרכב מותקנת מערכת דבורה מתוצרת חברת MPH הנמצאת גם בשירות משטרת ישראל. כיוון שאין מדובר בניידת של משטרת ישראל, לא נותר אלא להניח שהחיבור בין הדבורה שמודדת מהירות רכבים לבין מערכת הצילום האופטית היא מסוג החיבורים אותם מפתחת החברה.

נקודת האור (אם אפשר לקרוא לה כך) בהתקנה מסוג זה, אם באמת נראה אותה על כבישי הארץ, היא שעצם הפעלת הדבורה תיקלט בצורה מצויינת על ידי גלאי מכמונות וכך יוכלו הנהגים לדעת שסביבם יש רכב סמוי. בנוסף, אם אכן תכנס לשירות מערכת כזו, חשוב לזכור שלהפעלת דבורה יש סייגים מאוד ברורים בישראל, וכי לא יהיה ניתן להשתמש במערכת מסוג זה לטובת אכיפת מהירות בכבישים בהם יש תנועה ערה בגלל צפיפות הרכבים.

עם זאת, יש לברך על קיומה של מערכת מסוג זה שתעזור לגורמי אכיפת החוק לבצע את עבודתם בצורה טובה יותר, ושתעזור ולו במעט כדי להקטין את כמות עבירות הביריונות על כבישי הארץ. בין העבירות שאותן מתיימרת המערכת ללכוד ניתן לראות (כפי שהועלו בידי החברה לערוץ היוטיוב שלה) עבירות כמו אי מתן זכות קדימה להולכי רגל, מעבר רמזור באור אדום, מעבר קו הפרדה לבן, חציית אי תנועה לבן, רכיבה של אופנוע על אי תנועה מקווקו, שימוש בסלולרי תוך כדי נהיגה וכו'.

בנוסף, המערכת מזהה את מספר הרישוי של הרכב, ומפשטת בכך את תהליך הזיהוי ועיבוד האירוע – בין אם לכדי אזהרה, או להפקת דו"ח על ביצוע העבירה.

האם תיכנס מערכת כזו לשירות מבצעי? ימים יגידו, אבל תזכרו איפה קראתם על זה קודם.

One Comment

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות