על מומנט והספק, וגם בונוס – מהם האופנועים החזקים ביותר?

כולנו אוהבים מספרים, ולחלקנו יש אובססיה כלפיהם. אי אפשר להסביר את התחושה שמציפה את חלקנו כשאנחנו שומעים שהנה, אוטוטו עומד לצאת דגם חדש של אופנוע שיש לו קצת יותר מומנט וכוחות סוס, קצת פחות משקל וכן הלאה. זר לא יבין זאת, אבל אנחנו כן (אלא אם אתם בקטע של אופנוע ככלי תחבורה נטו, ואז הכתבה הזו לא בשבילכם).

המספרים הללו אינם סתם פיקסלים על מסך. יש להם משמעות הלכה למעשה והם משפיעים על הדרך שבה מתנהגים האופנועים שלנו (או אלה שאנחנו חולמים עליהם): ככל שהאופנוע קל יותר, מפיק יותר מומנט ויותר כוחות סוס (כן, זה הסדר הנכון להציג את הדברים) – כך התחושות שאנחנו מקבלים בעת רכיבה שונות מאשר אופנוע שהוא כבד יותר (במשקלו)  וחלש יותר.

ננסה לעשות קצת סדר במספרים ובמושגים, ובסוף נסקור את רשימת האופנועים החזקים ביותר כפי שנמדדו על דיינו. בא לכם לגשת לתוצאות, תגללו מטה.

ראשית, בואו נסביר קצת את המונחים שרבים מתבלבלים ביניהם:

מהו הספק ומהו מומנט?

מה ההבדל ביניהם? למה אופנוע עם מומנט גבוה אבל עם הספק צנוע יחסית מרגיש לעיתים חזק יותר מאשר אופנוע שיש לו יותר כוחות סוס? מהי המשמעות של מומנט שמגיע בסל”ד נמוך לעומת כזה שמגיע לשיא כשהוא בקצה סקאלת הסל”ד? ננסה לענות בקצרה ובדרך הכי פשוטה ולא מדעית שאני יכול.

מומנט (או בשמו המלא “מומנט פיתול”) הוא המקביל הסיבובי של כוח. ערך המומנט ממחיש את גמישות המנוע, כלומר יכולתו לספק כוח בתחום פעולה רגיל של המנוע ובטווחי סל”ד טיפוסיים. גמישות המנוע חשובה בעיקר כאשר רוצים להאיץ חזק מבלי להוריד הילוך אחד או יותר, ולמעשה מספקת לרוכב את תחושת ה”קטר” שמושך קדימה את האופנוע. מצד שני היעדר מומנט מספיק חזק גורמת לרוכב לרצות להוריד הילוך או שניים כדי להאיץ.

את ערכי המומנט ניתן לבטא בכמה צורות, כשאצלנו בישראל נהוג להשתמש ב-ק”ג למטר (קג”מ או Kgm), ובאירופה הוא מוצג לרוב בצורה של ניוטון-מטר (Nm). בארה”ב מודדים את המומנט באמצעות pound-feet או לעיתים lb-feet. ישנם מחשבונים ברשת שמאפשרים לבצע את ההמרה בין שיטת ציון אחת לאחרת למשל פה או פה.

המומנט המירבי שמפיק מנוע של אופנוע (או רכב לצורך הדיון) מצויין כשהוא מחובר לסיבובי מנוע (מספר המבוטא בסיבובי מנוע לדקה או סל”ד בקיצור). לדוגמה, כשאנחנו קוראים בכתבה או פרוספקט טכני שלאופנוע מסויים יש מומנט של 11.5/8,500 פירוש הדבר שיש לו מומנט מירבי של 11.5 קג”מ המתקבל במהירות מנוע של 8,500 סל”ד.

המומנט ניתן למדידה באמצעות מכשירים כמו דינמומטר (או “דיינו” בקיצור), ועל כך מיד.

הספק הוא קצב העבודה של המנוע (כלומר כמה עבודה נעשית ביחידת זמן) ובמחוזותינו הוא נמדד לרוב בכוחות סוס (או קילוואט באירופה, כש- 1 קילוואט = 1.341 כ”ס). ההספק מציין יחידת מידה שמנסה לכמת כמה עבודה יכול המנוע לעשות בזמן נתון, וככל שההספק יהיה גבוה יותר כך תתבצע יותר עבודה בפרק זמן מסוים. לא ניכנס למלוא הפרטים הטכניים, רק נגיד שיש הבדל קל בין “כוח סוס” (או HP) לבין “כוח סוס לבלימה” (או BHP). כמו שציינתי לעיל, ברוב האופנועים הנמכרים באירופה בשנים האחרונות מציינים את הההספק באמצעות Kw (או קילווואט, וזאת בהתאם לתקנה 80/181/EEC). גם כאן יש מחשבונים שעוזרים להמיר מערך אחד לשני, כמו זה או הפוך כאן.

כמו במקרה של המומנט, גם הספקו המירבי של מנוע מצויין כשהוא מחובר לערך של סל”ד. לדוגמה, כשמפרט טכני של אופנוע מספר לנו שיש למנוע הספק של 160/9,700, הכוונה היא להספק של 160 כ”ס המושגים במהירות מנוע של 9,700 סל”ד.

בניגוד למומנט, ההספק לא ניתן למדידה, אלא מחושב כמכפלה של המומנט בסל”ד חלקי ערך מסויים.

רגע, אז איזה פרמטר חשוב יותר? מומנט או הספק?

בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, יותר כוחות סוס לאו דווקא אומרים שיש לאופנוע יותר כח, וזאת בגלל שתי סיבות עיקריות: ראשית – למשקלו של האופנוע יש השפעה (תחשבו על זה: ככל שהוא כבד יותר כך קשה יותר להזיז אותו ממקומו או לשנות את מהירותו), מה שבעצם מבוטא ביחס שבין כוחות הסוס שהמנוע מפיק לבין משקלו של האופנוע (או במילים אחרות יחס הספק/משקל). שאלה שניה ולא פחות חשובה, היא השאלה מתי כוחות הסוס האלו זמינים לרוכב, כלומר באיזה סל”ד הם באים לידי ביטוי בנסיעה (תחשבו על אופנוע שמחייב אתכם להיות בסל”ד גבוה מאוד כדי להרגיש “חי”, לעומת אחר שדוחף קדימה מסל”ד אפסי).

בגדול, וממש בקיצור: האופי, הכוח וההתנהגות של אופנוע שנגזרים מהמנוע שלו קשורים בצורה ישירה לא רק להספק שהמנוע מפיק (כ”ס) אלא לא פחות ואולי אפילו יותר למומנט שהוא מפיק (קג”מ).

תיכף נרחיב על זה.

התאמת אופי המנוע לאופי האופנוע ולמטרותיו

כאשר יצרני אופנועים ניגשים לתכנן מנוע עבור אופנוע מסויים הם צריכים לקבוע באיזה טווח סל”ד הם רוצים לקבל את המומנט המרבי, והם עושים זאת לפי אופי האופנוע המתוכנן. כלומר – אם נשווה אופנוע ספורט שאמור לנסוע על מסלולים בסל”ד אסטרונומי (לצורך הדוגמה נלך על ערך גבוה כמו 12,000 סל”ד) לעומת קרוזר בשרני שאמור לנסוע בסל”ד נמוך (לצורך הדוגמה 3,500 סל”ד) ולהיות גמיש בתפעולו, הרוכב על אופנוע הספורט יחווה אמנם יכולת תאוצה גבוהה וכוח חזק מאוד בטווח הסל”ד הגבוה, אבל זה יהיה במהירויות גבוהות, ואם הוא יסע במהירויות של הקרוזר וינסה לעקוף משאית בעליות של ירושלים, הוא יהיה חייב להוריד הילוך או שניים כדי להאיץ באותה עוצמה כמו הקרוזר (וזאת כדי להציב את המנוע בטווח הסל”ד המתאים בו יש לו את המומנט הגדול ביותר), בעוד שהרוכב על הקרוזר רק צריך לסחוט מעט את המצערת והאופנוע ימשוך קדימה כמו קטר עצבני (וזאת מכיוון שעבור הקרוזר, רוב המומנט הבשרני זמין כבר בסל”ד נמוך). מצד שני, נכון שהרוכב על הקרוזר יהנה מזמינות כוח גם בסל”ד נמוך, אבל אם הוא ינסה להדביק את קצב הרכיבה של הרוכב על האופנוע הספורטיבי לא יהיה לו הרבה סיכוי.

אבל זה לא נעצר פה. כדי לראות באמת עד כמה המנוע של האופנוע גמיש לא מספיק להסתכל רק על נתון ההספק והמומנט המירבי, אלא חשוב גם לבדוק את עקומת המומנט. ככל שהעקומה שטוחה יותר, פירוש הדבר שהמנוע מספק חלק גדול מהמומנט במשך תחום פעולה רחב יותר, מה שמאפשר לרוכב גמישות הרבה יותר גבוהה ברכיבה. אם לעקומה יש “בורות” שמתגלים באזורים מסויימים בסל”ד, זה אומר שהרוכב ירגיש שהאופנוע שלו לא סוחב או סוחב פחות טוב בתחומי סל”ד מסויימים, מה שיאלץ אותו להוריד הילוך כדי לחזור לכוח שהוא מחפש.

בנוסף, ככל ששיא המומנט מגיע גבוה בטווח הסל”ד – כך התנהגות האופנוע תהיה יותר קיצונית והרוכב יצטרך להעלות את הסל”ד (כלומר לנסוע בהילוכים נמוכים יותר ולסחוט יותר את המצערת) כדי להגיע לתאוצות רציניות – והתחושה תהיה של אופנוע שמגיב טוב רק כשהוא נמצא בסל”ד מסויים ומעלה. ככל שעקומת המומנט שטוחה יותר והשיא שלה מגיע מוקדם יותר, כך האופנוע ירגיש גמיש יותר והרוכב יוכל לשהות בכמעט כל הילוך ללא צורך להורדת הילוכים כדי להאיץ – והתחושה הכללית תהיה של אופנוע שמסוגל להגיב טוב בכל הילוך ובכל סל”ד.

ולא רק זאת, אלא רצוי להסתכל על האזור בטווח הסל”ד שבו מגיע אותו שיא מומנט. ככל שהוא יהיה נמוך יותר בטווח הסל”ד כך המנוע ירגיש שיש לו יותר אורך נשימה, ומצד שני אם נפגוש את מירב המומנט קרוב מאוד לסוף טווח הסל”ד זה אומר שהרוכב צריך לבלות את רוב זמנו בקצה הסל”ד כדי לקבל “בעיטת” כוח, אבל גם כשהוא יהיה שם, הוא מיד יצטרך להחליף הילוך כיוון שהוא כבר כמעט ומגיע לקו האדום ואולי אפילו למנתק ההצתה.

לדוגמה, MV Agusta F3, אופנוע סופר ספורט רגזן, מפיק קצת פחות מ- 9 קג”מ ו- 148 כ”ס – אבל הוא משיג אותם באזור ה- 11,000 סל”ד – כמעט אסטרונומי, מעולה לרכיבות מסלול, אבל כנראה יהיה סיוט בטיולי מועדון גריאטרי או בפקקים באיילון ואפילו בהתנהלות יומיומית שוטפת:

לעומתו, Indian Scout Bobber, קרוזר בשרני שמפיק כ- 10 קג”מ אבל רק 100 כ”ס – שאותם הוא משיג בסל”ד הרבה יותר נמוך – באזור ה- 5,000 סל”ד – מה שהופך את הרכיבה עליו ללא פחות מהנה, אם כי כמובן למטרה אחרת לגמרי מאשר האופנוע הקודם, ובמהירויות הרבה (הרבה) יותר נמוכות:

אגב, כאן חשוב להכניס גם כמה מילים על אופנועים חשמליים שבהם גרף המומנט מתחיל גבוה מאוד מסל”ד אפסי, והוא מתמשך לאורך כל סקאלת הסל”ד עד לסופה. באופנועים כאלה תחושת הכוח והתאוצה שחווה הרוכב תהיה חזקה הרבה יותר מכיוון שהוא לא צריך להעלות סל”ד במנוע כדי להרגיש שהאופנוע יכול להאיץ חזק, אלא כל מה שעליו לעשות הוא להתחיל בנסיעה ומיד כל המומנט יהיה זמין עבורו. כשאופנועים חשמליים יהפכו להיות דבר נפוץ ברחובותינו כנראה שכולנו נסתכל אחורה לימים שבהם היינו נוסעים על אופנועים עם מנועי בעירה פנימית ולא נבין איך הסתדרנו איתם…

לדוגמה, Energica Eva שמפיק מעל 21 קג”מ (!!!) וכ- 145 כ”ס, אבל הוא מקבל אותם מסל”ד אפסי, וממצב עמידה מוחלטת, ועד לקצה הסקאלה… אני מאמין שאתם מבינים את ההבדל בין 3 האופנועים שציינתי כאן כדוגמה…

נחזור לענייננו.

אם יש דבר אחד שכדאי שתזכרו מכל הסיפור הזה הוא שאם מסתכלים על נתונים מספריים, הרי ש… הספק גבוה במנוע האופנוע שימושי בעיקר במסלול מירוצים או כשמנסים לשבור שיאי מהירות, ולעומתו מומנט גבוה עם עקומת מומנט שטוחה שימושי בכל מקום ובכל יום.

לפני שנמשיך עם רשימת הגדולים, כמה מילים על מדידות דיינו (או דינמומטר): מכשיר דיינו הוא מעין משטח שבו יש גלילים (בדומה למכשירים שנמצאים במכוני טסטים ובודקים בלמים). האופנוע עומד עליו וקשור באמצעות רצועות כדי שלא יעוף, כשהגלגל האחורי מונח בין הגלילים הללו שמאפשרים לו להסתובב חופשי. המכשיר מחובר למערכת איוורור, מערכת פליטת גזים, ומחשב שעושה את מה שמחשב עושה – חישובים והצגת גרפים. הטכנאי שעובד על הדיינו מפעיל תוכנת מדידה, ואז מבצע סדרת בדיקות האצה על ידי פתיחת המצערת של האופנוע בהילוך מסויים – ממצב סרק ועד לקצה סקאלת הסל”ד (עד למנתק ההצתה). בה בעת, המחשב מודד ערכים שמייצר הגלגל האחורי, ומכאן גוזר את המומנט, ההספק, ופרמטרים נוספים כמו זמני תאוצה ועוד.

חשוב: מכיוון שערכים אלה נמדדים בגלגל האחורי, נהוג לומר שההספק והמומנט שנמדדו הם בגלגל ולא במנוע.

תזכרו: לעולם ההספק והמומנט הנמדדים במנוע גבוהים יותר מאשר זה הנמדדים בגלגל, וזאת משום שבעצם העברת הכוח מהמנוע לגלגל (שרשרת, רצועה או גל הינע) אנחנו מפסידים אחוזים מסויימים. כמה בדיוק? זה  משתנה, אבל בד”כ נהוג לקחת כ- 15% הפרש בין המדידה בגלגל האחורי לבין ההספק והמומנט במנוע עצמו. אגב, הנתונים שמפרסמים היצרנים הם נתוני מדידה במנוע כיוון שהיצרנים מסוגלים לבצע את המדידה היישר דרך גל הארכובה ולא צריכים למדוד אותו בתפוקה בגלגל. דהיינו, אופנוע שנתוני היצרן שלו אומרים שהוא מפיק 197 כ”ס במנוע הגיוני שהוא ימדד עם “רק” 173 כ”ס בגלגל.

אחת התפוקות של מדידת דיינו הינה גרף שמתאר (בין היתר) הספק ומומנט. ציר ה- X מייצג את הסל”ד (גבוה ככל שהולכים ימינה), ציר ה- Y השמאלי מייצג את ההספק (בישראל זה יהיה בכ”ס), ואילו ציר ה- Y הימני מייצג את המומנט (בישראל זה יהיה בקג”מ). לרוב, הגרף שעולה מהר יותר וגבוה יותר הוא הגרף של ההספק, ואילו הגרף השטוח יותר, הנמוך יותר, הוא הגרף של המומנט. למה לרוב ולא תמיד? כיוון שיש אופנועים כמו קרוזרים של הארלי, אינדיאן ואחרים, שמפיקים מומנט גבוה כמעט כמו ההספק שלהם ולעיתים אף יותר (כמובן תלוי ביחידות המדידה). נעסוק בזה במאמר אחר.

לדוגמה, דו”ח דיינו עבור אופנוע מסוג אפריליה טואונו V4 1100RR מודל 2020 – פעם ראשונה כשהוא סטוק וללא שום שינויים, ופעם שניה אחרי שהותקנה עליו מערכת פליטה (אקראפוביץ’) ובוצעו שינויים במפות ההצתה. ניתן לראות שאמנם השיפור בהספק היה יחסית קטן (כ- 5 כ”ס, הקו הכחול לעומת האדום המקורי), אבל עקומת המומנט שהיו בה לפחות 2 שקעים (הקו השחור המקורי) התיישרה כמעט לגמרי (לעומת הקו הירוק כהה). שוב, זכרו שהמספרים המופיעים כאן הם למדידת ההספק והמומנט בגלגל האחורי:

צריך לציין שאת מדידות הדיינו מבצע טכנאי מוסמך ובהתאם לפרמטרים מוגדרים מראש, ודי שתהיה סטייה מסויימת ביניהם במהלך המדידה כדי להפיק תוצאות לא אחידות. לדוגמה, אם אופנוע מגיע כשהמנוע שלו כבר חם ונמדד בדיינו, הנתונים שיפיק עשויים להיות שונים מאותו אופנוע שימדד עם מנוע קר בתחילת היום. כך גם פרמטרים של חום חיצוני (טמפרטורת האוויר הנכנס למנוע), לחות ועוד (כמו שתראו למשל במדידה שתופיע מטה לאותו אופנוע בדיוק). בנוסף, ישנם אופנועים שבהם יש משמעות למהירות כניסת אוויר לתוך המנוע באמצעות מערכת של Ram Air שלמעשה דוחסת אוויר פנימה עם תנועת האופנוע קדימה, ועקב כך בגלל העובדה שהאופנוע עומד במקומו והאוויר לא נע ולא נכנס למנוע במהירות (שהיא תוצאה של התנועה קדימה, על הכביש, מה שלא קורה כשהאופנוע עומד על הדיינו) כפי שתכנן היצרן, משמעותה מדידת ערכים נמוכים יותר מהצפוי.

יאללה בואו נתקדם לתוצאות הסופיות, והפעם – כל האופנועים שנמדדו והוציאו מעל 150 כ”ס בגלגל, מסודרים מהחלש לחזק ביותר בתחתית הרשימה.

הרשימה הזו נלקחה ממקור זר – אתר Cycle World – שלקח את האופנועים הכי חזקים שהם מדדו על דיינו, וסידר אותם לפי סדר עולה. אהבתי, אז החלטתי לקחת את המידע ולהנגיש אותו עבורכם. כל האופנועים המופיעים ברשימה נמכרים (או נמכרו) בארץ באופן סדרתי (וזו גם הסיבה שהפחתתי כמה אופנועים מהרשימה המקורית).

הערה: בכתיבת אייטם זה הסתמכתי כאמור על מקור מחו”ל. אין בידי מדידות מן הארץ של כל האופנועים המצויינים מטה, אבל אם חסר לכם אופנוע ספציפי ויש לכם מדידת דיינו שתרצו לשתף, תנו בתגובות מטה ואני מבטיח להוסיף לרשימה.

עוד הערה: המדדים שמצויינים מטה מבוססים כאמור על נתוני סייקל וורלד, והם נמדדו על אופנועים שנמכרו בארה”ב. לכן יש מצב שיהיו פערים בין מה שמוצג כאן (שם) לבין מדידות של אופנועים לכאורה זהים באירופה (או בישראל). בכל מקום שאקבל מידע אחר, אעדכן בכתבה.

Yamaha YZF-R1 מודל 2014

ה- R1 של ימאהה נכנס לרשימה בזכות עמידתו בקריטריון של לפחות 150 כ”ס בגלגל, עם מנוע 4 בשורה ופוזה ספורטיבית במיוחד. זהו לא הנציג היחיד של היצרן כאן.

הספק: 150.2 כ”ס ב- 11,800 סל”ד

מומנט: 10.29 קג”מ ב- 10,200 סל”ד

KTM 1290 Super Duke GT מודל 2019

זהו הנציג הראשון של קטמ ברשימה, דגם קצת יותר מחובר-לארץ של הסופר דיוק R, עם סט מזוודות, מיגון רוח, ותנוחת רכיבה זקופה יותר.

הספק: 150.8 כ”ס ב- 10,100 סל”ד

מומנט: 12.65 קג”מ ב- 7,200 סל”ד

BMW S1000XR מודל 2016

הראשון מבין אופנועי במוו שנכנסו לרשימה, ה- XR הוא אופנוע בקטגוריית האדוונצ’ר, מאובזר מאוד ועם תנוחת רכיבה זקופה, עם מנוע שנלקח היישר מה- RR, אופנוע הסופרבייק של במוו, בניסיון לתת פייט למולטיסטרדה של דוקאטי.

הספק: 151.24 כ”ס ב- 10,800 סל”ד

מומנט: 10.96 קג”מ ב- 9,100 סל”ד

Honda CBR1000RR מודל 2014

הונדה נעלמה קצת מהרשימה, ולמזלם יש להם לפחות נציג אחד. ה- CBR1000RR עם מנוע ה- 4 בשורה היה פעם בסט-סלר רציני, ועד היום יש לו חובבים בז’אנר אם כי הוא קצת נעלם בשנים האחרונות.

הספק: 151.8 כ”ס ב- 10,500 סל”ד

מומנט: 10.81 קג”מ ב- 9,800 סל”ד

BMW S1000R מודל 2017

מנוע ה- 4 בשורה בנפח 1000 סמ”ק שראינו ב- XR נמצא גם באחיו העירום – נייקד מאובזר למדי שאמור להיכנס לפייט עם כלים אחרים בקטגוריה.

הספק: 152.3 כ”ס ב- 11,000 סל”ד

מומנט: 10.81 קג”מ ב- 9,400 סל”ד

Aprilia Tuono V4 1100RR מודל 2017

האפריליה טואונו זוכה בקטגוריית הספורט-נייקדים שנה אחרי שנה. עם מנוע V4 סופר-גמיש ובשרני למדי בנפח 1100 סמ”ק, אפריליה כנראה יודעים מה שהם עושים כך שזה ממש לא הנציג הראשון של היצרן ברשימה זו.

הספק: 153.2 כ”ס ב- 11,900 סל”ד

מומנט: 10.79 קג”מ ב- 9,600 סל”ד

Aprilia Tuono V4 1100RR Factory מודל 2016

עוד אפריליה, עוד מנוע V4, הפעם גרסת הפאקטורי של הטואונו המצויידת בבולמים אלקטרוניים וחבילה המפחיתה במעט את המשקל הכללי ומשדרגת את הביצועים.

הספק: 153.3 כ”ס ב- 11,300 סל”ד

מומנט: 11.03 קג”מ ב- 9,200 סל”ד

KTM 1290 Super Duke R מודל 2018

קטמ עשתה מעשה מעניין עם ה- Beast, המפלצת מאוסטריה. מנוע V2 מפלצתי, הספק גדול ובעיקר מומנט שמגיע מוקדם יחסית בסקאלת הסל”ד, הפך את הסופר דיוק לבסט סלר יחסי בקטגוריית הנייקדים הספורטיביים.

הספק: 154.66 כ”ס ב- 9,900 סל”ד

מומנט: 12.79 קג”מ ב- 7,400 סל”ד

Yamaha YZF-R1M מודל 2015

אופנוע מוטוג’יפי להמונים? אם ולנטינו רוסי רוכב על ימאהה, זה בטח טוב לכולם. עם מנוע ה-4 בשורה שלו, קונפיגורציית ה”ביג בנג” ומראה לא קונבנציונלי עם צמד פנסים חייזריים למראה, ה-“ער וואחד” זכה לקהל רוכבים מושבע, וכמובן שחייבים להוסיף את חבילת ה- M האקזוטית כדי לרכוב באלקוש…

הספק: 164.6 כ”ס ב- 12,200 סל”ד

מומנט: 10.17 קג”מ ב- 8,600 סל”ד

Kawasaki H2 SX SE מודל 2018

זהו האופנוע המצוייד בטורבו הראשון ברשימה, אבל לא האחרון. קוואסאקי ניסתה לייצר כאן מכונה שתהיה גם חזקה מאוד, אבל גם תאפשר רכיבה נוחה יחסית עם תנוחת רכיבה זקופה. במילים אחרות – הספורט-תורר החזק ביותר בשוק. האם זה הצליח להם?

הספק: 166.1 כ”ס ב- 10,200 סל”ד

מומנט: 12.31 קג”מ ב- 8,500 סל”ד

Kawasaki ZX-10R מודל 2016

מה שבטוח הצליח הוא ה- ZX10R שנמכר בכמויות לא רעות יחסית לז’אנר, בין היתר בזכות ההצלחות של קוואסאקי עם הדגם שנושא את אותו שם במירוצי הסופרבייק. למרות שדגם ה- 2017 אמור להיות חזק יותר, דווקא מודל 2016 יצא כשידו על העליונה. כמו שאתם רואים זה לא האופנוע היחיד של קוואסאקי ברשימה, ועם מנוע הארבע בשורה שלו הוא נותן פייט מצויין בקטגוריה.

הספק: 167 כ”ס ב- 11,700 סל”ד

מומנט: 10.5 קג”מ ב- 11,200 סל”ד

Suzuki Hayabusa GSX1300R מודל 2008

מה עוד לא נאמר על מלך המהירות האמיתי הראשון, על ציפור הטרף מיפן שאכלה בלי מלח את כל המתחרים שלה כשיצאה לראשונה. תחשבו על זה, אופנוע בן 12 (לא נתייחס לדור הראשון כאן) שמפיק מספרים גבוהים כאלה, עם מנוע 4 צילינדרים בשורה, ובעיקר בלי שום בקרות פרט לחיבור בין יד ימין למוחו של הרוכב… זה לא אופנוע לילדי כאפות… ל”בוסה” מראה אייקוני שאי אפשר לפספס (כמו גם את צמד אגזוזי הענק, שהם לרוב הראשונים לרדת), כשסוזוקי טוענת שהגיעה למראה הזה בזכות עבודה אינטנסיבית במנהרות רוח במהירויות שהשתיקה יפה להן.

הספק: 173.4 כ”ס ב- 10,500 סל”ד

מומנט: 14.37 קג”מ ב- 9,600 סל”ד

Ducati 1199 Panigale R מודל 2015

בשנת 2015 דוקאטי הגדילה את נפח המנוע של הפניגאלה, אבל גרסת ה- R הקיצונית של אותה שנה נותרה עם המנוע הקודם וכמובן עם חבילת איבזור קיצונית, המיטב שבמיטב לרכיבת מסלול.

הספק: 174.9 כ”ס ב- 10,400 סל”ד

מומנט: 13.02 קג”מ ב- 8,500 סל”ד

Aprilia RSV4 RR מודל 2017

אפריליה ממשיכה לככב ברשימה, ולא בפעם האחרונה, עם גרסת הסופרבייק שלה למסלול הציבורי. מנוע ה- V4 הגמיש שדומה לזה שנמצא בטואונו נותן לרוכב כאן בעיטה רצינית.

הספק: 175.2 כ”ס ב- 13,300 סל”ד

מומנט: 10.46 קג”מ ב- 11,000 סל”ד

Aprilia RSV4 RF מודל 2016

ההתקפה של אפריליה לא נגמרת, עם גירסת הפאקטורי של ה- RSV4 בעלת מנוע ה- V4 שמתהדרת במגוון שיפורים ותוספות כמו בולמי אוהלינס, מצבי רכיבה למסלול ועוד. אי אפשר להסתפק במועט נכון?

הספק: 175.2 כ”ס ב- 13,500 סל”ד

מומנט: 10.53 קג”מ ב- 10,300 סל”ד

Ducati 1299 Panigale S מודל 2015

גם דוקאטי ממשיכים להפגיז, ועם העלייה הקלה בנפח, עלה גם ההספק ונתן לחובבי המותג עוד בעיטה באחוריים. הדגם הזה הוא החזק ביותר שייצרה דוקאטי במנועי ה- V2 שלה (פרט לדגם הסופרלג’רה האקזוטי שגם עולה בהתאם ואשר לא נמצא ברשימה שלנו).

הספק: 177.0 כ”ס ב- 10,700 סל”ד

מומנט: 12.84 קג”מ ב- 8,900 סל”ד

BMW S1000RR M מודל 2020

גירסה זו של אופנוע הסופרבייק של במוו בעל מנוע ה- 4 צילינדרים בשורה מתגאה לא רק במספרים גבוהים מבחינת הספק, אלא גם בחבילה ספורטיבית הכוללת ג’אנטים קלים, מצבר קל, חלקי קרבון ועוד שיפורים שמפחיתים את יחס ההספק/משקל ומאפשרת רכיבה מהירה יותר בפס בבית אריה…

הספק: 182.7 כ”ס ב- 13,600 סל”ד

מומנט: 10.65 קג”מ ב- 11,000 סל”ד

Kawasaki ZX-14R מודל 2016

בקרב על שיאי המהירות לאופנוע סדרתי נמצאים גם האופנועים של קוואסאקי, כשה- ZX-14R (או ZZR1400 כפי שהוא מכונה במחוזותינו) נמצא גבוה ברשימה, גם הוא עם מנוע 4 בוכנות בשורה שמעקם את מימד הזמן ומקצר את הדרך לסדום ערד בצורה פלאית… כמו ה”בוסה”, המתחרה של סוזוקי, גם ה- ZX-14R שומר לעצמו עדת מעריצים צמודה שלא יכולה בלעדיו.

הספק: 183.2 כ”ס ב- 10,100 סל”ד

מומנט: 15.13 קג”מ ב- 7,500 סל”ד

BMW S1000RR מודל 2015

במוו ידועים בתיעוד מפרט מדוייק יחסית לאופנועים שלהם, והם טוענים שבשנת מודל זו, דגם זה מוציא 199 כ”ס במנוע.

הספק: 184.6 כ”ס ב- 13,300 סל”ד

מומנט: 11.17 קג”מ ב- 9,500 סל”ד

Ducati Panigale V4 S מודל 2019

גירסת ה- V4 של הפניגאלה, אופנוע הספורט האולטימטיבי של דוקאטי בנפח 1100 סמ”ק – הראשון שלה עם מנוע ה- V4 החדש – נמצאת לא רק גבוה ברשימה, אלא גם שוברת שיאי מכירות כשב- 2020 אחד מכל 4 סופרבייקים שנמכרו בעולם היה פניגאלה V4…

הספק: 186.1 כ”ס ב- 13,300 סל”ד

מומנט: 11.0 קג”מ ב- 11,300 סל”ד

Kawasaki H2 מודל 2015

שובר המהירויות מוגדש הטורבו של קוואסאקי בנפח 1000 סמ”ק נמצא גבוה ברשימה. עם צביעה ירוקה (או מראה כסופה, לבחירתכם) קשה לפספס את הטיל הבליסטי הזה שעובר לידכם ביבבת טורבו עצבנית. אגב, היה מעניין לבדוק כמה מוציא האח הלא-חוקי-לכביש שלו, ה- H2R שמפרט היצרן טוען שהוא מפיק 322 כ”ס במנוע, עם 16.8 קג”מ…

הספק: 189.8 כ”ס ב- 11,100 סל”ד

מומנט: 12.60 קג”מ ב- 10,800 סל”ד

Aprilia RSV4 1100 Factory מודל 2019

אפריליה הולכים עד הסוף. ה- RSV4 בגירסת הפאקטורי המאובזרת מגיע עם מארז כנפונים לשמירה על הגלגל הקדמי על האספלט, וכמובן עם סט אלקטרוניקה מלא. למרבה ההפתעה (לא למי שרוכב עליו) שיא המומנט מושג דווקא בסל”ד יחסית שפוי.

הספק: 190 כ”ס ב- 13,500 סל”ד

מומנט: 11.35 קג”מ ב- 9,800 סל”ד

Ducati Panigale V4 R מודל 2019

זו גירסת ההומולוגציה של אופנוע הסופרבייק של דוקאטי, אופנוע סופר משוכלל וממש לא זול שחולק את השם עם הפניגאלה V4 האחרים, אבל האות R מרמזת שהוא לא בדיוק דומה לאחיו. בנפח של “רק” 1000 סמ”ק (לעומת 1100 אצל ה- V4 הרגילים) ועם הספק אסטרונומי שמושג בסל”ד לא פחות מהזוי. זהו האופנוע שהכניס לאופנה, לראשונה, את הכנפונים בצידי הפיירינג שמטרתם היא לייצר כוח דחיפה כלפי מטה, ולמנוע מהגלגל הקדמי להתנתק מהאספלט בתאוצות הפסיכיות שהוא מייצר. אל תנסו לנסוע איתו בפקקים!

הספק: 204 כ”ס ב- 15,800 סל”ד

מומנט: 10.60 קג”מ ב- 12,300 סל”ד

מה עם אופנועים אחרים? הסטריטפייטר V4 של דוקאטי? ה- CBR1000RR החדש של הונדה? ה- GSXR1000 האחרון של סוזוקי? ה- ZX-10R החדש של קוואסאקי? ה- F4 האלמותי של MV Agusta? כולם טובים ובעיקר חזקים, אבל הם לא נמדדו על ידי המגזין ולכן הם לא מופיעים ברשימה.

יש לכם עוד אופנועים מגניבים שמדדתם על דיינו? תנו בתגובות ואם תספקו מידע טוב, נעלה אותם לפה.

כל התמונות של האופנועים המופיעות כאן נלקחו מהאינטרנט ושייכות לבעליהן החוקיים, עם קרדיטים מתאימים.

נגישות