חתיכת היסטוריה מקומית – מגזין פולגז התפרק, חבריו הקימו אתר חדש בשם WheelZ

אתר פולגז מוכר בישראל כמגזין המוטורי הרציני העיקרי בתחום הדו-גלגלי. מגזין שהבהיק בסצינת המדיה הדיגיטלית הישראלית של השנים האחרונות ככוכב הצפון אליו ניווטו כולם כמעט כברירת מחדל, עם מאות רבות של כתבות איכותיות, סרטוני וידיאו, סקירות מן הארץ ומהעולם, מאמרים טכניים ועשרות אלפי הודעות בפורומים שוקקי חיים.

אני בטוח שרוב הקוראים כאן מכירים את האתר, אבל לא כולם מכירים את ההיסטוריה שלו. למענכם, הנה סקירה קצרה.

אתר פולגז החל במקור כ- "בולשיט דוט קום" אי שם לקראת סוף 2002, והנה סיפור הקמת האתר בפי העורכים עצמם:

פולגז הוקם במסיבת "על האש" שנערכה בחצר של חבר טוב , בליל קיץ חם מאוד ולח של אוגוסט 2002. רונן (ארגוס) שתה מעט (באמת שזה היה מעט!) , וזה הספיק לו בשביל לצאת בהברקה שהיום , במבט לאחור, נראית כמוצלחת במיוחד. הבחור תפס גיליון של "מוטו", עיין בו בעצבים כשהוא עומד על מדרגה מוגבהת שגרמה לכולם ללטוש בו עיניים עם מבט של גיחוך קל' והתחיל לנאום על כך שגם אנחנו יכולים להרים משהו דומה בסגנון מגזין רשת. רונן התרעם במיוחד על נימת הלגלוג שהושמעה במוטו כלפי אתרי "הבולשיט דוט קום" שכביכול לא מסוגלים לספק מידע אמין כעיתון מודפס. רעיון מגזין הרשת נראה כדבר אפשרי ודי קל לביצוע שהרי המידע זמין לכל גולש ובפורום האופנועים של תפוז (בו גולשים רוב חברי פולגז) , עולות ידיעות רבות וקישורים לחדשות, הרבה לפני שהן מגיעות לאתרים הרשמיים. "לא חבל שלא נתעד את זה ?", "לא חבל שהידיעות הללו יעלמו בתוך ארכיון קבוצת הדיון ?".

תומר (כRובי), עודד את רונן ואף נענה להצעתו להקים אתר שכזה במחשבה שהבחור שסיפק בידור לשאר הנוכחים בעצם התנהגותו, בכלל לא יזכור את הנושא לכשיתפכח.

וזה מה שהיה לחברי המערכת לכתוב על עצמם בעת ייסוד האתר:

בולשיט דוט קום (או בקיצור : בד"ק) הוקם על ידי אופנוענים אל אופנוענים.

לא עוד רוכבים חטובים, נאי בלורית במידות של יפנים המנפנפים באקרובטיות מפליאה על אופנועי מבחן נוצצים…כי אם אנשים כמונו וכמוך.

אופנוענים ישראליים עם רגליים על הקרקע – עם שיער על החזה,עם מפרצונים קטנים בקו השיער מעל המצח, עם כרס קטנה ופנים לא מגולחות ולפעמים אפילו, השם ישמור, עם משקפיים.

אופנוענים שגם אוהבים לרכב מהר כשהכביש מפותל אבל עושים זאת עם חליפות עור בצבעים לא תואמים , מגפי רכיבה משנת 88 שהשכן הלווה וסליידרים גמורים (כי יקר לנו להחליף).

כאלו שאוהבים לקרוא על אופנועים בשפה שהיא בגובה העיניים. כאלו שישתדלו ל-א לכתוב ולהתעסק בקאסטומים או קרוזרים אלא אם כן, יש להם מראה מוטרף במיוחד ומעורר השראה או שהם מסוגלים להוציא יותר מ-100 כ"ס בגלגל.

בד"ק נועד להוות אלטרנטיבה לחדשות הדו גלגלי מהארץ ומהעולם שעד היום היו בבלעדיות המהדורה המודפסת של "מוטו". לתת לאופנועני ישראל מקור מידע נוסף , אמין לפחות כמו המגזינים המודפסים אך פחות פוליטקלי קורקט מהם וללא חשש מתגובת הענף המקומי לידיעות "לא נעימות" שאולי "יזיקו" לענף.

השם "בולשיט דוט קום" הופיע לראשונה בטור העורך של גיא בן ברק במוטו אשר זלזל באתרי החדשות האינטרנטיים וביכולתם לספק מידע חדשותי ,עדכני ומהימן על ענף הדו גלגלי העולמי והמקומי. בד"ק בא להוכיח אחרת.

אז מי עומד מאחורי בד"ק?

שני עורכים ראשיים: ארגוס וכרובי שעומדים מאחורי קונספט האתר , בנייתו, עיצובו והמידע החדשותי שבו.

אנו נעזרים בשני עורכי משנה:

סקניה, אשר יערוך את מדור חדשות הגרנד פרי וייתן את פרשנותו ודעתו האישית על הקטגוריות השונות.

שחר, אשר יערוך את מדור חדשות הסופרבייק ומירוצי הסיבולת אשר יחלוק עמנו את נקודת מבטו האישית על כל מירוץ ומירוץ.

האזרח פ. הלוחם בדרכים, שישתף אותנו מהגיגיו על עולם האופנוענות.

טל שביט, אשר יחיה במהדורת הרשת של בולשיט דוט קום את "דבר האורך" המיתולוגי.

בתמונה – הלוגו המקורי של בולשיט דוט קום:

bullshitdotcom-logo

שניים מהכותבים הפעילים והבולטים ביותר בצוות האתר לא נמצאים איתנו יותר, שניהם נהרגו בתאונות ברוכבם על דו-גלגלי – טל שביט נהרג על אופנוע, ואלפרד נהרג בעת שרכב על אופנייים…

talash_alfred_bullshitdotcom

בהמשך עברו חברי המערכת, בשינויים כאלה ואחרים, לדומיין פולגז שנמסר להם על ידי מקימי פול גז "המקורי" (אתר שהיה מיועד לתחום השטח בלבד).

בתמונה – הלוגו המקורי של פולגז:

fullgazlogo

כך כתבו העורכים בטור העורך:

פול גז הוא כעת השם המייצג של פורטל אופנועים ישראלי המספק חדשות בתדירות יומיומית בנוסף לתוכן אופנועני מקיף ומעניין כשהכל ארוז בשפה שהיא בגובה המשקף. בדיוק כמו שאחרי חודשיים של עבודה אינטנסיבית , הבינו גולשינו שבבולשיט דוט קום דווקא א-י-ן בולשיט ומדובר באתר מקצועי ומעניין , כך אנו מאמינים שתוך חודש-חודשיים תגדל המשמעות של פולגז משם של "אתר שטח מקצועי" למשמעות של "פורטל אופנועים מקיף , מקצועי ומעניין".

לחברי המגזין, בעיקר בשנות הפעילות הראשונות, היו קשרים טובים עם מגזיני אופנועים מחו"ל, כשחדשות שפורסמו בהם עלו לעיתים בהתאמה גם בפולגז. לעיתים פולגז אפילו הצליחו לייצר סקופים משל עצמם, וכל זאת כאנטי-תזה ברורה למגזין המוביל ה"אחר" שהיה נפוץ באותן שנים בישראל – מוטו.

בשנת 2004 עזב אחד המקימים – ארגוס, וב- 2006 עזב גם תומר ברעם (כרובי), שהשאיר את אבי פרידמן (האזרח פ.) כעורך, תפקיד אותו ביצע עד 2014. טל זוהר הצטרף כצלם (ולאחר מכן כמנכ"ל) מספר חודשים אחרי ההקמה עד שעזב ב- 2012. ב- 2007 הצטרף לצוות מוטי גלברט (ינוקא). את תפקיד העורך קיבל אביעד אברהמי בתחילת 2014.

במקביל, הניסיון של טל שביט ז"ל להקים אתר מקביל בשם "דו"גרי" נגדע באיבו במרץ 2011 עם מותו של טל"ש בתאונת דרכים נוראית, כדרכן של כל תאונות הדרכים המסתיימות בהרוגים.

בתמונה – כך נראה דו"גרי בעת שהוקם על ידי טל שביט ז"ל

doogri-start

כוכבו של פולגז המשיך לזרוח, והמגזין צמח אט אט והפך להיות מעין מקום עלייה לכל חובבי הז'אנר, כשהאתרים היחידים שנותרו כמתחרים מולו הם ערוץ הרכב של וואלה (עם דגש על דו-גלגלי) ובמידה מועטה מאוד גם ערוץ הרכב של YNET וזה של גלובס שאינם מטפלים באופן ספציפי בדו-גלגליים. במקביל, אתר "דו"גרי" המקורי של טל שביט הועבר לידיים אחרות, אבל גם הוא לא הצליח להפחית מההצלחה של פולגז.

המגזין אופיין בכתיבה נקייה, חלקה, לרוב אובייקטיבית, תוך כדי השמעת דעה אחידה, וככזה משך אליו אלפי גולשים מדי חודש שקראו בשקיקה את הכתבות, המבחנים ואת דיווחי החדשות מרחבי העולם, וכן השתתפו בפורומים באופן פעיל.

עם קריסתו והיעלמותו של מגזין מוטו מהמדיה המודפסת בסוף מאי 2013, וכעבור מספר חודשים (באוקטובר 2013) גם מהמדיה הדיגיטלית, הפך פולגז דה-פאקטו ל"ה"מגזין בתחום האופנוענות בארץ, ונראה היה שדרכו סלולה.

אלא שלא הכל וורוד. כעת, כ- 12.5 שנה אחרי הקמתו מסתבר שבמהלך פנימי שלא היה ידוע לחברי המערכת באותה עת, עברה חברת "בגובה המשקף" שהיתה הבעלים של מגזין פולגז לבעלותו של אדם בשם עו"ד רפי הובר, שמצא את עצמו מחזיק ברוב המניות בחברה שנמסרו לו על ידי שניים מבעלי המניות: מוטי גלברט (ינוקא) ויאיר מזרחי. כך התעוררו בוקר אחד חברי המערכת וגילו שיש להם "בוס חדש", שהערים קשיים על פעילות המערכת. אחרי ניסיונות להמשיך בעבודה כרגיל שנמשכו מספר שבועות נשברו הכלים. אביעד אברהמי הסביר:

לא ראינו עין בעין את הדברים עם עו"ד הובר. הוא לא קשור לתחום המוטורי, ולדעתנו הוא חשב שהוא יוכל לגזור קופון בעסקה הזו. הוא לא נתן לנו לעבוד, ולכן החלטנו לפרוש ולהקים אתר חדש.

כתוצאה מכך ירד אתר פולגז מהאוויר, ומי שניסו לגלוש אליו ראו כותרת שציינה כי האתר נמצא בשיפוצים ויחזור במהרה.

fullgaz-down

fullgaz-down-2

כעבור למעלה משבוע של חוסר פעילות הופנו הגולשים לדומיין פולגז לאתר חדש בכתובת הבאה:

http://www.wheelz.co.il

בתמונה – האתר החדש של WheelZ:

wheelz-up

בטור העורך החדש כותב אביעד אברהמי, שמשמש כעורך משותף ביחד עם אריאל אלסיבוני (אריאל הוא גם אחד הבעלים של האתר, ביחד עם אביעד אברהמי ואייל פרדר):

לא פחות חשוב מאלו, גם התוכן עובר שינוי מהותי, ומעתה הוא יהיה נגיש יותר, מעניין יותר ומפתיע יותר. תרבות צריכת המידע השתנתה בשנים האחרונות, ואנחנו מתכוונים להיות מחוברים תמידית לשינויים התקופתיים.

יחד עם זאת, אנחנו לא מתכוונים להתפשר על האיכות. WheelZ ימשיך לייצר תוכן איכותי בנושאי אופנועים ומוטוריקה בכלל. ההגשה תשתנה, אבל האיכות לא תרד. להפך.

האתר בנוי על פלטפורמה של WordPress (כמו האתר הזה שבו אתם צופים כעת), ולמרות מספר גליצ'ים קלים הוא נראה קל לניווט ולקריאה, אם כי מהירות הגלישה אליו רחוקה מלהיות אופטימאלית. הפורומים המקוריים של פולגז שהכילו עשרות אלפי הודעות לאורך השנים אמנם ירדו מהאתר החדש וגולשים מדווחים כי ההרשמה אליהם קצת מקרטעת, אבל משיחה עם אביעד אברהמי עושה רושם שעבודות מתבצעות ברגעים אלה כדי לשפר גם את פלטפורמת הפורומים וגם להחזיר את בסיס הנתונים המקורי.

במקביל, לבעלים החוקיים של פולגז, עו"ד רפי הובר, לא נותר כעת אלא להסתכל על הסוסים בעת שהם דוהרים החוצה מן האורווה, לנסות לסגור אחריהם את הדלתות, ואולי אט אט תשקע בליבו ההבנה שבמקום להיות חלק פעיל ממגזין אינטרנטי מצליח ושוקק חיים אליו מגיעים מדי יום אלפי גולשים וקוראים, שבו מתפרסמות כתבות וסקירות אודות האופנועים המובילים בעולם, הבעלות שלו מסתכמת פחות או יותר בכלום. אם אפשר ללמוד מהסיפור הזה משהו, זה איך לא מתנהלים. אבל זה כבר עניין למאמר אחר.

מחזיקים לכם אצבעות!

דף הפייסבוק המקורי של פולגז

דף הפייסבוק החדש של WheelZ

3 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *