איך יודעים אם מצלמת גאטסו פעילה או לא?

הנה טיפ שעשוי לעזור לכם (או לא, תיכף תבינו למה).

לאור העובדה שעל כבישי ישראל הולכות וצצות מצלמות גאטסו רבות כפטריות רעל אחרי הגשם (במסגרת פרוייקט א-3 – קיראו על כך באתר), ולמרות העובדה שמיקום כל המצלמות ידוע היטב (שוב – קיראו על כך באתר), עדיין חלק נכבד מעמדות המצלמות אינן "מאויישות" בפועל במצלמה פעילה – דהיינו, רק העמוד קיים, גוף המצלמה, התשתית על הכביש (הכוללת לולאות מגנטיות) וכן ארון החשמל. אבל המצלמה עצמה (עלותה כ- 70,000 יורו) בכלל לא מותקנת בעמדה.

יש דרך קלה לזהות אם העמדה "מלאה" או "ריקה", אם המצלמה קיימת בתוך הקופסה שלא או לא.

השיטה

איך מבצעים את הבדיקה? פשוט מאוד:

כשמתקרבים בנסיעה (או בהליכה) למצלמת רמזור או מצלמת מהירות מסוג גאטסו, מגיעים למצב שבו ניתן להסתכל על חזית בית המצלמה.

מביטים מעלה, כלפי שני ה"חורים" שנמצאים בחזית המצלמה.

החור התחתון מאכלס את המבזק – הפלאש. אם המצלמה עצמה קיימת בתוך העמדה, קל מאוד להבחין בעדשת המבזק. זוהי האינדיקציה הקלה ביותר להבחנה, וניתן לשים לב לעדשה גם במהלך נסיעה איטית ליד המצלמה (אם כי כמובן מומלץ לנהג להתרכז הנהיגה, ורצוי שהנוסע לידו יהיה זה שינסה להבחין בעדשה).

החור העליון מאכלס את עדשת המצלמה. אם המצלמה עצמה קיימת בתוך העמדה, קל מאוד להבחין בעדשת המצלמה.

כך נראית המצלמה עצמה:

gatso-gs11-1

לצערי, נכון לרגע זה אין שיטה טובה או יעילה יותר לציבור הרחב, שכן הזכיין (מל"מ-תים) מתקין את כל העמדות כעמדות אמת, ז"א עמדות מותקנות בצורה מלאה וכוללות את כל האלמנטים ה"מבצעיים". בהמשך, סביר להניח, יהיו כלים נוספים שיעזרו לנו באיבחון. בנתיים, השתמשו בשיטה הזו, והקפידו למגן את עצמכם.

עריכה: בזמן כתיבת מאמר זה כל העמדות שהותקנו היו עמדות אמת (עם חיבורים לחשמל ולולאות חיישנים חצובות באספלט). מאז הותקנו כמה עמדות דמה, "דחלילים", שבהן אין כל חיבור לחשמל והן ללא התקנת חיישנים בכביש. דוגמא לעמדה כזו ניתן לראות, למשל, על כביש 38 צפונית לבית גוברין.

עמדה ריקה

כדי לזהות אם עמדה עשוייה להיות פעילה או לא ישנם מספר מאפיינים שצריך לחפש. קיומו או חסרונו של כל אחד מהם עשוי להוות אינדיקציה טובה לרמת המוכנות של המצלמה. יחד עם זאת, חשוב מאוד להבין שאין בכל הסימנים האלה משום "תעודת ביטוח" של 100%.

זוהי מצלמת מהירות (אפורה) ריקה. בית המצלמה ריק, העמדה איננה פעילה.

קצת קשה להבין בכך מרחוק, אבל עדיין זה אפשרי:

לעיתים ישנן מצלמות שבהם החורים ממש אטומים ומכוסים מבפנים במה שנראה כמו חתיכת פרספקס. מצב זה אופייני לעיתים לראש המצלמה בסמוך מאוד לזמן התקנתו, כיוון שקרוב לוודאי שהאטימה הזו תוסר בהמשך. כמו זו למשל:

gatso-kvish-805-8

אינדיקציה נוספת שיכולה לעזור היא הזווית שבה מוטה בית המצלמה, וכן העובדה שטבעת העגינה אינה מורכבת במקומה, מה שככל הנראה מצביע על כך שהעמדה עדיין לא מכוונת על העמוד. היו מקרים שבהם ראשי מצלמות הותקנו הפוך, אבל לאחר זמן מה הם סובבו והופנו לכיוון הנכון.

בנוסף, לעיתים, בחלקה העליון (בגג) של המצלמה ניתן לראות בבירור מתקן בצורת וו שבאמצעותו מוריד המנוף את ראש המצלמה על גבי העמוד. וו זה מוסר מכל המצלמות ה"מבצעיות".

יש לציין עם זאת שמצב זה אופייני אך ורק לעמדות שהותקנו זה מכבר, ומרגע שהעמדה "הוכנה", לא נוכל לסמוך על סימנים אלה כדי לזהות מרחוק את מצבה של המצלמה. ישנם מצבים בהם האנטנה הסלולרית כן מותקנת על גג המצלמה, מצד שני כך גם וו ההתקנה, ומצד שלישי טבעת העגינה כלל איננה מחוברת.

gatso-empty-22

הנה עוד דוגמה מצויינת למצלמה שבה טבעת העגינה איננה מחוברת עדיין. יחד עם זאת, גם כאן שימו לב לאנטנה הסלולרית הקטנה שמותקנת בזווית לא שגרתית מאחורה.

gatso-empy-33

הנה דוגמה מצויינת לעמדת מצלמה שבה מתקיימים שלושה מאפיינים חשובים. טבעת העגינה איננה מחוברת, פתחי העדשה והמבזק אטומים, ובחלקה העליון קיים וו ההתקנה שבאמצעותו מורידים את המצלמה על ראש העמוד:

gatso-kvish3-ein-tzurim-3

עמדה פעילה

זוהי מצלמת רמזור אור אדום / מהירות (כתומה) פעילה. בית המצלמה מכיל את המצלמה עצמה, העמדה פעילה.

כך זה נראה מרחוק יותר:

יתרונות

יש מספר יתרונות לכך שאנחנו יודעים כיצד להבחין בין עמדה פעילה לעמדה שאיננה פעילה:

1. ניתן להבחין במהירות אם המצלמה פעילה (כלומר היא קיימת בעמדה) או לא. בגלל שמצלמות הגאטסו אינן משדרות גלי מכ"מ כמו מצלמות המולטנובה הישנות, זו אחת הדרכים היחידות שקיימות לוודא אם עמדה מסויימת פעילה או לא, ולמעשה גם אמצעי התראה כמו צ'יטה, ווייז ואחרים, רק יודעים לספר לנו שיש  מצלמה לפנינו, ואין להם את היכולת לדעת בוודאות מלאה אם העמדה אכן פעילה או לא.

2. ניתן לסמן לעצמנו איפה קיימות עמדות "ריקות" שבהן אין, נכון לרגע הבדיקה, מצלמה פעילה. ברגע שיודעים שעמדה מסויימת פעילה, אנחנו נזהרים בקרבתה שבעתיים.

חיסרונות

לצערי, השיטה אמנם עובדת, אבל יש לה לא מעט חסרונות:

1. חובה להאט מאוד, אפילו לעצור ליד המצלמה, ולהסתכל אחורה לעבר הגוף שלה.

2. בלילה – קשה מאוד לביצוע מבחינה ויזואלית.

3. בכביש סואן – קשה ומסוכן מאוד לביצוע – לא מומלץ!

4. הכי חשוב: העובדה שהמצלמה איננה פעילה (איננה קיימת בעמדה) היום, לא מבטיח שמחר, בעוד שבוע, בעוד חודש או בעוד שנה היא לא תהיה פעילה, מכיוון שהמצלמות עצמן מנויידות בין העמדות ללא התראה וללא הודעה מראש. עמדה פעילה היום עשויה להפסיק לפעול בעוד זמן מה, ואת המצלמה שבראשה יתכן ויזיזו לעמדה אחרת שלא היתה פעילה במשך חודשים ואפילו שנים.

סעו בזהירות.

ט.ל.ח

46 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות