בדיקת אמצעי גילוי מכמונות מהירות – וולנטיין 1 + צ'יטה C50 מול פספורט 9500i
בהמשך לפוסטים הרבים באתר (ובמיוחד זה – בדיקת אמצעי גילוי מכמונות מהירות סטאטיות – שלב א’) שמכסים את ההתפתחויות בנושא פרוייקט מצלמות המהירות החדש של ישראל (המופעל בידי הזכיוון – חברת מל"מ-תים, והמכונה גם בשם "פרוייקט א-3") אני מעלה לכאן סקירה שכתבתי לאחרונה בנושא השוואת אמצעי גילוי.
מה היו מטרות הבדיקה?
השאלה שעניינה אותי היתה פשוטה: בהשוואה בין הצמד המורכב מגלאי וולנטיין 1 עם מכשיר צ'יטה C50, לבין גלאי הפספורט 9500i – מי נותן תחושה טובה יותר של אמינות? מי מגלה את אמצעי האכיפה בצורה טובה יותר? מי נוח יותר לשימוש ברכב, ואיך מתנהגים המועמדים בעת שימוש באופנוע?
הבדיקה מעניינת במיוחד בגלל כמה סיבות: ראשית, הוולנטיין 1 מחזיק בתואר "המלך" הכמעט בלתי מעורער של הגלאים גם בארץ וגם בעולם. אוהדי המכשיר מצביעים על הרגישות המדהימה שלו כנקודת היתרון המשמעותית, כל זאת מבלי להקריב את הנהג ולשגע אותו הלוך וחזור עם התרעות שווא. כל שאר המתחרים חולקים ביניהם את השאריות, ולמרות שמדי פעם צץ מוצר שאמור לתת פייט רציני לוולנטיין, היצרן דואג לעדכן את החומרה והוולנטיין, כך נראה, שומר על כתרו.
גלאי האסקורט פספורט 9500i מתיימר לתת פייט רציני לוולנטיין. היצרן טוען להגברת הרגישות באופן משמעותי, מתפאר בשלל פיצ'רים חדשים, ומציג את גולת הכותרת – גלאי GPS מובנה בתוך המכשיר המאפשר לנהג לסמן נקודות עניין אישיות המהוות עבורו איומים (לדוגמה מכמונות מהירות), ולקבל התרעה בכל פעם שהוא חוזר לאותה נקודה. לכן, בהתחשב בעובדה שהפספורט 9500i טוען לכתר, היה חשוב במיוחד לראות כיצד מתפקד המכשיר מול הוולנטיין, והאם הוא מצדיק את מחירו (הגבוה יחסית, יש לציין). חסידי הפספורט טוענים שבעוד שיצרן הוולנטיין שמר, פחות או יותר, על עיצוב מכשיר ותכנון חומרה שמתאימים לשנת 1992 (השנה בה יצא המכשיר לראשונה), יצרן הפספורט השקיע בפיתוח ותכנון מכשיר שמיועד לעמוד טוב יותר מול האיומים המודרניים שמולם ניצב הנהג של ימינו.
שנית, ובהמשך לכתבות נוספות פה באתר ובתקשורת, אנחנו עומדים בפני התחלת הפריסה של מצלמות הגאטסו של פרוייקט א-3 (עוד על הפרוייקט קראו פה: מצלמות המהירות החדשות של גאטסו – כל מה שרציתם לדעת), ומכיוון שהוולנטיין ואף גלאי אחר לא מסוגל להתמודד עם המצלמות כיוון שהן מבוססות על פסי השראה מגנטית ולא על שידור מכ"מ, הדרך היחידה להתגונן בפניהן הוא ע"י שימוש באמצעי התרעה המבוססים על שמירת נקודות עניין בתוך בסיס נתונים, ושימוש ב- GPS שאמור לאתר את המיקום של הרכב/אופנוע ביחס לאותו איום. בהקשר לכך, הצ'יטה C50 הוא בדיוק המכשיר שאמור לעזור מול איום זה, וכיוון שבפספורט 9500i יש GPS ומנגנון עידכון נקודות עניין ואיומים סטאטייים הרי שהוא יכול, תיאורטית, לתת פייט חזק לשילוב הוולנטיין – צ'יטה.
חשוב לציין – מכשיר הפספורט שנמסר לי ע"י היבואן היה מדגם 9500i (עם תאורת לדים אדומה). בחו"ל, ואולי בקרוב גם בישראל, מוכרים מכשיר מתוחכם טיפה יותר המכונה 9500ix. ההבדל ביניהם מסתכם בתצוגת לדים כחולה, אבל בעיקר בבסיס נתונים המכיל מצלמות מהירות ומצלמות אור אדום (בחו"ל, בנתיים), המגיע מובנה ומוטען מראש לתוך המכשיר (בדומה לבסיס הנתונים המגיע עם מכשיר הצ'יטה). בדגם ה- 9500i הנהג חייב להכניס בעצמו את נקודות האיום, אחת אחת, ולצערי זהו המכשיר אותו אני קיבלתי לבדיקה.
לבסוף, ישנם אתרים רבים בחו"ל שמתיימרים להציע מאמרים טכניים ברמה כזו או אחרת הקובעים בצורה כמעט ברורה מיהו המנצח שלהם בתחרות בין מלכי הגלאים. לכל מי שבקיא בחומר ברור לגמרי שאותם אתרים מפרסמים לעיתים רבות מאמרים בתשלום מאת כותבים שמחוייבים בצורה כזו או אחרת ליצרני הגלאים, וכי אין במאמרים אלה משום הצגת תמונה בלתי תלוייה ואמינה. אני לא מתיימר לדעת טוב יותר מאשר מומחים בעלי שם מחו"ל, וגם לא יותר טוב מאשר מומחים מטעם-עצמם שכותבים בכל מיני פורומים גם בישראל. מה שאני כן מתיימר הוא להציג תמונה בלתי תלוייה שמביאה את נקודת ההתרשמות האישית שלי משימוש במכשירים הללו במשך תקופה של למעלה מחודשיים. אתם מוזמנים לקרוא את הכתוב, לעיין בממצאים, ולהחליט בעצמכם. מה שבטוח הוא שאני אינני גוזר שום קופון מאף יבואן או בעל עסק, ובכך אתם יכולים להיות בטוחים.
על מנת להכין את הכתבה הצטיידתי הפריטים הבאים:
- גלאי וולנטיין 1 (או בקיצור V1) מעודכן ומכוייל לישראל.
- מכשיר צ'יטה C50 מעודכן עם בסיס נתונים מתאים לישראל.
- גלאי אסקורט פספורט 9500i מעודכן ומכוייל לישראל.
- אופנוע מסוג היאבוסה בנפח 1340 סמ"ק מודל 2010 עם טנק דלק מלא. צבע כחול.
- רכב מסוג שברולט קרוז 1.8 ליטר (דגם LT) מודל 2010 עם טנק דלק מלא. צבע שחור.
- מיצו אחד, מודל 1970.
קדימה לעבודה.
התקנה ומיקום האמצעים
על האופנוע התקנתי את שני הגלאים, בכל פעם אחד אחר. הרכבתי אותם על מתקן מתכתי שחובר לכידון, במרכז הכידון בערך מעל אזור הסוויץ'. את החשמל הוצאתי ממערכת החשמל של האופנוע והבאתי אותה בצורה של שקע מצת לאזור הפירינג הקדמי. באופנוע המכשירים חוברו כך שיהיה קל לפרק אותם בעת חניה.
פספורט 9500i על היאבוסה
וולנטיין 1 על היאבוסה
באופנוע, בניגוד לרכב, יש בעיה של שמיעת אותות האזהרה של הגלאים דרך רעש הרוח והמנוע, ולכן במהירויות גבוהות (שבהן אנחנו כמובן צריכים את ההגנה מפני אמצעי האכיפה) יהיה לרוכב קשה מאוד להבחין בהתרעה הויזואלית או לשמוע את החיווי הקולי. לוולנטיין יש מתאם קסדה שנקרא Vizalert. יש עוד סוג של מתאם שאפשר לקנות, אבל גם זה וגם זה עולים לא מעט כסף. ה- 9500i מגיע עם מתאם לאוזניה, כך שאני מניח שאפשר להכניס משהו לקסדה. ומבדיקה שטחית שערכתי באינטרנט מסתבר שיש לו גם חיבורים שמאפשרים העברת החיווים לקסדת הרוכב.
מכיוון שהמטרה של המבדק הזה היתה להבחין באיזה גלאי יותר נוח להשתמש מצד אחד, ובאיזה גלאי עדיף להשתמש מבחינת פונקציונאליות מצד שני, לא התייחסתי בעת ביצוע הבדיקה לשאלת החיווי לרוכב האופנוע. על כך אכתוב בכתבה עתידית.
ברכב התקנתי את הגלאים על השמש הקדמית, בהתאם להוראות היצרן, ובאמצעות קליפסים ותופסני וואקום שהגיעו באריזה. חיבור החשמל בוצע באמצעות חיבור לשקע המצית. כדי למנוע מצב של שיבוש הדדי ביצעתי את הבדיקות עצמן כשרק מכשיר אחד היה מחובר בכל עת (בניגוד לתמונות שבהן היה לי קל לצלם את שניהם). יש לציין שבבדיקות מעבדה שנערכו לשני המכשירים בחו"ל עולה ששניהם מבודדים יחסית היטב מפני הפרעות הדדיות, כך שסביר להניח שהם לא היו דורכים זה על השרוכים של זה.
וולנטיין 1 (למעלה) מותקן בשברולט קרוז
פספורט 9500i (משמאל) וצ'יטה C50 (מימין) מותקנים בשברולט קרוז
מהו ההבדל בין הבדיקה הנוכחית לבין זו שערכתי וכתבתי עליה במאמר הקודם?
כבר סקרתי בעבר מכשירי גילוי, והממצאים פורסמו במאמר הבא:
בדיקת אמצעי גילוי מכמונות מהירות סטאטיות – שלב א’
אז מדוע לכתוב מאמר נוסף בנושא?
ובכן ראשית במהלך כתיבת המאמר ההוא לא היה ברשותי מכשיר הפספורט 9500i, ולכן לא יכולתי לבצע השוואה איתו. שנית, במהלך הבדיקה הנוכחית הרכבתי את האמצעים גם על רכב וגם על אופנוע, ולכן אני חושב שמאמר זה ישקף בצורה טובה יותר את הקשר בין האמצעים לבין כלי רכב דו-גלגליים.
נקודה אחרונה וחשובה היא השילוב בין הוולנטיין 1 עם הצ'יטה C50 כזוג אינטגראלי, כשמולם הוצב גלאי הפספורט 9500i המתהדר ביכולות שאמורות לשלב בין גלאי מהירות "סטנדרטי" לבין גלאי נקודות עניין (מה שמכונה POI) המבוסס GPS. חשוב לציין, כפי שכתבתי בפתיח הכתבה, שבחו"ל נמכר מכשיר מעט מתקדם הנקרא 9500ix. לצערי, מכשיר זה לא היה בנמצא בידי היבואן בעת כתיבת שורות אלה.
שיטת הבדיקה
בהתייחס למדד יעילות הגילוי חשוב לציין שאת הבדיקות ערכתי בצורה לא מדעית. הכוונה היא שלא עצרתי בצד הדרך ומדדתי מרחק באמצעות כלים מקצועיים, אלא השתמשתי בנתונים שהוצגו לי על צג הספידומטר של הרכב או של האופנוע שלי, וכן על חוש הראיה. כל הבדיקות בוצעו במזג אוויר טוב ולא גשום, בו הראות היתה טובה. בנוסף, מכיוון שניידות המשטרה לא סרות למרותי, נאלצתי להסתפק באותם מקרים בהם "נתקלתי" בניידות המפעילות אמצעי אכיפה, וכן בשימוש מול עמודי מצלמות סטאטיות המוכרות לי. יחד עם זאת, בתוצאות היו הבדלים כאלה שהיו ברורים למדי לטובת אחד המועמדים. בסה"כ נסעתי למעלה מ- 2000 ק"מ עם כל אחד מהמכשירים למשך תקופה של כחודשיים וחצי. על האופנוע, הקילומטראז' שנרשם היה נמוך משמעותית וזאת מכיוון שמבחינתי הבדיקה המשמעותית בוצעה ברכב, ואילו ההתקנה על האופנוע נועדה רק כדי להניח את דעתי שהמכשירים יעבדו גם על דו-גלגלי.
הערה: כן, אפשר להתווכח ולומר שהבדיקה אינה מדעית מספיק. אני אוסיף ואומר – היא לא מדעית בכלל! המסלולים אותם עברתי לא היו סטריליים, לא תמיד נסעתי באותן מהירויות, לא תמיד שמרתי על מרחק מרכבים שנסעו לפני, וגם הניידות שמולם בדקתי את הציוד לא היו אותן ניידות בדיוק. לכן, קחו את הממצאים, קראו אותם, והחליטו בעצמכם אם התוצאות מספקות אתכם.
בשני הגלאים ביטלתי את גילוי תחום ה- X וה- K, והשארתי את תחום ה- KA וה- Laser. בוולנטיין השארתי את מצב ה- POP Mode ללוחמה בדבורה, וכן הפעלתי את מה שנקרא Euro Mode (האות u קטנה). לא ארחיב במאמר הזה אודות ההגדרות הספציפיות, ואפנה אתכם לבצע חיפוש בנושא באינטרנט.
הממצאים
ובכן, להלן הממצאים:
1. מרחק גילוי
מכשיר הצ'יטה יודע להתריע על נקודות שבהן יש איום, כמובן רק בתנאי שהנקודות האלה מופו בעבר והן נמצאות במפת האיומים המעודכנת. מרגע שהמכשיר מעודכן, אתה יכול להיות רגוע שכל הנקודות שידוע על קיומן יסומנו בצורה ברורה ויעילה למדי. תוכנת הניהול של המכשיר (ראו בהמשך) מאפשרת למשתמש להגדיר את מרחק ההתרעה במאות מטרים או בשניות, קצר יותר או ארוך יותר, לפי הצורך. שימושי מאוד להתאמה אישית.
אחד היתרונות המשמעותיים של מכשיר הצ'יטה הוא העובדה שהוא מסמן על איום רק כשמתקרבים אליו מהכיוון הרלוונטי. כלומר, אם יש מצלמה על כביש X בכיוון צפון, תקבל איתות על קיום המצלמה רק כשתיסע מדרום לצפון על אותו כביש, ואילו כשתחזור ותיסע מצפון לדרום, גם כשתחלוף על פני המצלמה לא תקבל שום חיווי על האיום (ולדעתי – טוב שכך). יתרה מזאת, יצרן המכשיר מתפאר על יכולת זיהוי רב-כיוונית, כלומר לא רק מצפון לדרום אלא גם נקודות הכניסה לצומת ועוד. מרשים בהחלט.
מכשירי הוולנטיין 1 והפספורט 9500i תלויים שניהם ביכולת הזיהוי של האיום בזמן על מנת לתת את ההתרעה בזמן. סוג האיום קובע את מרחק ההתרעה. לדוגמה, ניידת שמפעילה דבורה יכולה להיות מזוהה במרחק של כמה קילומטרים. מצלמת מולטנובה קבועה או ניידת תזוהה כמה מאות מטרים לפני שמגיעים אליה, לעיתים פחות בכיוון הנסיעה ויותר בניגוד לכיוון הנסיעה. רכבים שנוסעים ממול עשויים להגביר את האות כיוון שהם מחזירים את אלומת המכ"מ. חיווי ממל"זים הוא הבעייתי ביותר מכיוון שהגילוי יכול להתרחש רק כשהשוטר מרים את המכשיר ומפעיל אותו ("לוזר על המטרה"), אבל מרגע שהוא עשה זאת דרושה לו פחות משניה, אולי שתיים במקרה אידיאלי, כדי לנעול על המטרה ולקפוץ למרכז הכביש. שני הגלאים יכולים לתת את ההתרעה אבל פרק הזמן שלה הוא אפסי, ולצערי, אם המכשיר צועק "לייזר" קח בחשבון שאולי כבר חטפת. נקודת האור היחידה היא שהפעלת הממל"ז ע"י השוטר היא לפעמים על רכב אחד, ויש מצב שאם אתה הרכב השני ( שנע בנתיב ליד, למשל), אז עד שהשוטר יעבור אליך אולי תצליח להאט מעט. בנוסף, יש מצב שאתה נמצא בשורה השניה, זו שנוסעת אחרי הרכב/ים המוביל/ים, ואז השיירים של אלומת הלייזר יפעילו את הגלאי אבל לא אתה הוא זה שחטף, אלא הרכב שלפניך.
בכל מה שקשור למולטנובה הוולנטיין נותן מרחק התרעה מעט גדול יותר, מרחק שיכול להיות מתורגם לכמה עשרות מטרים נוספים במהירות נסיעה של כ- 100 קמ"ש. מרחק ההתרעה עומד על כ- 300 מטר לפחות בכיוון הנסיעה, וכ- 1000 מטר בניגוד לכיוון הנסיעה, אבל זה מאוד תלוי בכביש שבו נוסעים ובמיקום המצלמה (על פסגת גבעה, בתוך עמק, אחרי סיבוב וכו'). מהבדיקות שערכתי, טווח המינימום עמד על כ- 150 מטר, והטווח הטיפוסי הוא כ- 300 מטר מרגע הציפצוף הראשון ועד להגעה ל"נקודת הצילום", היא העמוד. לרוב, זה מספיק בהחלט כדי להוריד את הרגל מהגז ולהאט לכיוון ה- 110 קמ"ש. לעומת זאת, על אופנוע לעומת זאת זה הרבה יותר בעייתי, כיוון שמהירות הנסיעה, לרוב, גבוהה יותר, וכן יש מצב שבגלל הרעש והרוח ורעידות הקסדה הרוכב יפספס את הביפ הראשון, ואז הוא יהיה קרוב מדי לאיום.
בעת שימוש במולטנובה ניידות, מרחק הגילוי היה מעט קצר יותר אבל עדיין עמד על לפחות 200 מטר מהניידת. הפספורט כאמור נתן טווח גילוי קצר יותר, מה שהתבטא בכשניה, לעיתים שתי שניות מאוחר יותר מאשר הצפצוף הראשון של הוולנטיין. במהירויות גבוהות מדובר בהפרש שעלול להיות משמעותי לרעת הפספורט.
מבחינת ממל"ז, שני המכשירים עבדו היטב, עם יתרון קל לוולנטיין. ממל"ז יכול להיות מזוהה ממרחק של כ- 400 מטר, אבל שוב, בגלל מהירות הנעילה על המטרה, יש מצב שעד שאתה מקבל את החיווי כבר אכלת אותה.
מבחינת גילוי מכשירי הדבורה, אני יכול לומר שהוולנטיין צעק במרחק של למעלה מ- 2 ק"מ בעוד שהפספורט נותר אילם והתחיל לאותת על הסכנה רק כמה מאות מטרים לפני הניידת. זכורה לי במיוחד פעם אחת שבה נסעתי לי להנאתי עם הבנות שלי באחד מהכבישים המבודדים באזור חבל אשכול. המכשיר הוציא התרעה אחת, והבנות שלי שמתורגלות בעניין התחילו לחפש משטרה. לא מצאנו דבר, אבל אז עוד ביפ ואחרי מספר שניות עוד אחד ועוד אחד, ואז אחרי כמה שניות טובות, תדירות הביפים הלכה וגדלה וכן מחוון עצמת האותות. מהעיקול שמולנו הגיחה לפתע ניידת משטרה מוסווית שהפעילה דבורה. אלמלא הוולנטיין הייתי חוטף דו"ח על בטוח. הוולנטיין מתהדר גם ביכולת לתפוס את הדבורה כשהמפעיל שם אותה במצב Stealth, דהיינו לא במוד הפעלה אקטיבי מלא, וזאת בזכות ה- POP Mode.
יתרון אחד של הפספורט הוא היכולת להעביר אותו למצב גילוי Auto, שמכוון את עצמת הקליטה בהתאם למהירות הנסיעה, ומאפשר פחות התרעות שווא בתוך תנועה עירונית.
2. תצוגה, כפתורי הפעלה וקלות תפעול
לא פחות חשוב.
מכשיר Cheetah C50
מכשיר הצ'יטה הוא קטן, בגודל קופסת סיגריות סטנדרטית. יש לו שני כפתורים נוחים לשימוש בחלקו העליון, וצריך למקם אותו ברכב/אופנוע בצורה כזו שהוא "יראה" שמיים כדי שיקלוט את לוויני ה- GPS. בצידו יש שני שקעים, אחד לחיבור חשמל באמצעות כבל טעינה USB סטנדרטי, והשני לחיבור USB למחשב.בנוסף, ישנו שקע לאוזניה וכן אפשרות לחבר אנטנת GPS חיצונית (לא מצורפת לערכה). בנוסף, קיימת אפשרות לכוון את עצמת הווליום של המכשיר.
מכשיר הצ'יטה מאותת באמצעות לדים ומצפצף, וכן משמיע התראה קולית (באנגלית אם נרכש בחו"ל, בעברית אם נקנה בארץ). למכשיר תצוגת מהירות נסיעה (יעילה במיוחד, ספרות גדולות ובהירות), וכן כיוון נסיעה בדוגמת שושנת רוחות. ככל שמתקרבים אל מיקום האיום, כך משתנה פס לדים שנמצא בחלקה התחתון של התצוגה, כך שאתה יכול בנקל לראות את המרחק ממנו. שימושי, פשוט, אבל יעיל ומרשים. אהבתי להשתמש במכשיר הצ'יטה כשהוא מחובר מעל צד המכשירים של הרכב, וכך יכולתי לראות בזמן אמת את מהירות הנסיעה שלי.
לצערי, היו מספר פעמים שבהן המכשיר סירב לקלוט לווינים ורק לאחר דקות ארוכות הסכים להתחיל לעבוד. בנוסף, לעיתים רחוקות ומסיבה לא ברורה, הוא היה מאבד לווינים ולמעשה הופך להיות בלתי אפקטיבי לחלוטין. יש לציין שאחד מבעלי העסקים המוכרים את המכשיר סיפר לי שהיו מספר מכשירים שפשוט סירבו לעבוד, ומכיוון שהם נרכשו בישראל הם הוחלפו באחריות ללא בעיות.
המכשיר קל מאוד לתפעול, ולמעשה מרגע שהוא עולה, אין צורך לעשות דבר פרט להכנסה של POI במקרה הצורך. כשהמכשיר עולה, במידה והוא לא עודכן זמן רב, תקבל על כך התראה קולית, וכן יוצג התאריך של בסיס הנתונים האחרון.
מכשיר Valentine V1
לוולנטיין יש גוף ממתכת, ותחושה איכותית וכבדה כשמחזיקים אותו. למכשיר יש צורה לא סימטרית אופיינית. בערכה מגיעים מספר כבלים לחיבור לחשמל הרכב/אופנוע, וכן קליפס לחיבור למגן השמש וגם מתאם וואקום לחיבור לחלון. בסה"כ המכשיר נראה ומרגיש איכותי ביותר. בחלקו הקדמי (זה שפונה אל כיוון הנהיגה) יש חיישן לייזר גדול, ובחלקו האחורי (זה הפונה אל הנהג) יש תצוגה וכן חיישן לייזר נוסף המאפשר התראה על איומי לייזר המגיעים מאחור (לא ישים בישראל). למכשיר גם שתי אנטנות קליטה פנימיות הדוגמות את הסביבה ומחשבות בכל רגע נתון מאיזה כיוון מגיעים האיומים.
מכשיר הוולנטיין מאותת באמצעות תצוגת לדים יעילה למדי, וכן מצפצף בצליל שמסמל את סוג הסיכון. התצוגה מסמלת גם את הכיוון שממנו מגיע האיום, את העצמה שלו, ואת מספר האיומים (במקרה של ריבוי אותות). אחרי שימוש של מספר ימים מתרגלים די מהר לסוגי הצלילים השונים ויודעים באיזה סוג סיכון מדובר (מה גם שיש תאורת לד המצביעה על סוג האיום), וגם כיוון התצוגה יעיל למדי. ניתן לשלוט על עצמת הווליום, באמצעות כפתור מסתובב ולחיץ, ובנוסף ניתן לעשות Mute לצלילים, כך שהוא לא ישגע את הנהג לאורך זמן. חסידי הפספורט טוענים שהשימוש בכפתור פלא אחד מאט את ביצוע הפעולות שהנהג צריך לבצע. אני אומר – איזה פעולות? להדליק את המכשיר? לכוון את הווליום? לעשות Mute? השימוש בכפתור אחד הוא יעיל מאוד בעיני, בטח כשרוכבים עם כפפות על אופנוע.
למכשיר יש אפטר-מרקט גדול למדי בארה"ב, כשמוכרים רבים מציעים שלל אביזרים להעשרה, כולל מחוונים, תצוגות לדים, מגוון כבלי חיבור ועוד.
מכשיר Escort Passport 9500i
הפספורט מעוצב למשעי, הוא מרגיש איכותי כשמחזיקים אותו ביד. חלקו הקדמי (זה שפונה אל כיוון הנהיגה) יש חיישן לייזר, ואת החיישן האחורי הוא מספק באמצעות מעין בליטה קטנה בצידו השמאלי. יחד עם זאת, למכשיר רק אנטנת קליטה אחת, קדמית, כך שהוא לא נותן מענה מושלם לסכנות מכ"מ מאחורה.
הערכה נראית איכותית למדי, וכוללת מתאם התקנה לחלון הרכב, כבל חשמל למצת כולל כפתור Mute ומספר לדים, וכן ערכת נשיאה. בחלקו העליון מספר רב של כפתורים, כל אחד מבצע פעולה אחרת. ללא שימוש קבוע במכשיר יש סיכוי סביר שתתבלבלו ולא תזכרו מה עושה כל כפתור, במיוחד בתנאי תאורה קשים ובטח שבטח כשאתם רוכבים עם כפפות על האופנוע. מבלבל במיוחד הכפתור המרכזי שמבצע מספר פעולות, ויש לו 3 מצבי לחיצה. הווליום ניתן לכיוון, וגם פה יש כפתור Mute להשתקת ההתרעה. בנוסף, רמת עצמת הקול משתנה אוטומטית בהתאם לרעש הרקע (שהוא לרוב נגזרת של מהירות הנסיעה). נחמד.
מכשיר הפספורט מאותת אף הוא באמצעות תצודת לדים יעילה, בעלת גוון משתנה בהתאם לעצמת התאורה החיצונית. בעת חיבור GPS (אותו ניתן לבטל, אם רוצים), יש מחוון לד המראה על החיבור. למכשיר חיבור USB שבאמצעותו ניתן לעדכן את התוכנה ו/או להטעין נקודות עניין אישיות מבסיס הנתונים. בעת הדלקת המכשיר, לוקח לו לעיתים עד 30 שניות לאתר לוויני GPS בשמים. בעת כיבוי והדלקה לאחר זמן קצר יחסית, המכשיר קולט את הלוויינים במהירות. לא חוויתי איבודי תקשורת רבים במהלך השימוש במכשיר.
המכשיר דובר, מזמר ושר באנגלית ומכריז על סוג הסיכון. לטעמי, ההתרעות הן ברורות למדי, ומה שעוזר במיוחד הוא גם המהירות של הנסיעה המוצגת על הצג (במידה וישנה קליטת GPS כמובן). יחד עם זאת, ובמיוחד באזורים מסויימים, המכשיר "שיגע" אותי עם התרעות חוזרות ונשנות שלא היו קשורות לכלום. מסתבר שניתן לכוון את מרחק הגילוי לאחד משלושה מצבים: עירוני, בין-עירוני ואוטומטי (בהתאם למהירות). ברגע שקיבעתי את המרחק לאוטומטי כמות התרעות השווא פחתו משמעותית.
3. נקודות עניין אישיות – POI
בסעיף זה לא אתייחס לוולנטיין פשוט משום שהוא אינו מכשיר עם יכולות GPS.
שני מכשירי ה- GPS – גם הצ'יטה וגם הפספורט – מאפשרים סימון של נקודות עניין אישיות – Points of Interest או POI בקיצור.
במכשיר הצ'יטה העניין פשוט מאוד. לוחצים על כפתור ובינגו. הנקודה מסומנת, וכך גם כיוון התנועה. למשל אם סימנת לעצמך אזור שבו יש מצלמת מהירות על כביש X לכיוון צפון, אז רק נסיעה על אותו כביש לכיוון צפון תפעיל את הטריגר ותתן לך חיווי על האיום. אני רואה בזה יתרון משמעותי. יחד עם זאת, בצ'יטה לא ניתן לבחור את סוג האיום, והוא פשוט מסומן במכשיר. כשתתקרב אליו, הוא יאותת לך כנקודת עניין אישית, ללא אפשרות לבחור את סוגו.
נקודה בעייתית בצ'יטה היא עניין מחיקת הנקודה. כדי למחוק נקודה אתה חייב לעבור דרכה שוב, ואז כשאתה מקבל את החיווי, ללחוץ שוב על הכפתור. בעייתי משהו.
במכשיר הפספורט העניין טיפה יותר מסובך. ראשית, סימון הנקודה דורש לחיצה על כפתור, ואז עוד לחיצה, ועוד לחיצה. 3 לחיצות, כשהרעיון הוא לאפשר בחירה של סוג האיום (ישנם מספר אופציות לבחירה, באנגלית כמובן). אפשר להתרגל לזה, אבל הבעיה היא בכך שעד שמסיימים את כל עניין הבחירה, יש מצב שבמהירות נסיעה של 100 קמ"ש כבר הספקת להתרחק עד כדי מאה מטר ויותר מהנקודה. מבחינת המכשיר, רק הלחיצה האחרונה היא שקובעת את הנקודה, וזו נקודת כשל מהותית. זה יכול להיות נחמד אם אתה בדיוק במצב עמידה, אבל בנסיעה? סימנת לעצמך מצלמה חדשה על כביש מהיר, עד שסיימת לבצע את שלוש הלחיצות ולבחור את סוג הנקודה ("מצלמת מהירות") כבר הספקת להתרחק מאוד, ולכן הנקודה כבר הופכת להיות לא רלוונטית עבורך. אז מה, נעצור בצד הדרך? לא יעיל בעליל.
שנית, ואפילו עוד יותר בעייתי, הוא עניין טווח הסימון של ה- POI וכיוון הנסיעה. הפספורט מתייחס לנקודה המסומנת כנקודה המשמשת כמרכזו של עיגול ברדיוס מסויים. בהתייחס לנקודת העניין האישית, ולא משנה מה היא, הפספורט "לא רואה" כבישים, הוא רואה מעגל דימיוני כשהנקודה שסימנת היא מרכזו. לכן, ברגע שסימנת נקודה, אתה מקבל התראה כשאתה נכנס לרדיוס של 1500 מטר (בין-עירוני) או 700 מטר (עירוני). כל כניסה למעגל הדימיוני שלנו מפעילה במכשיר את ההתרעה, ומעכשיו המכשיר מתחיל לספור לאחור במאות מטרים את המרחק אל הנקודה. בנסיעה מהירה על כביש בין-עירוני זה עוד נסבל, כי אתה מבין שאתה מתקרב לאותה נקודה (גם סביר להניח שתזכור אותה אחרי שתעבור שם מספר פעמים). אבל בעיר או בצומת דרכים המצב שונה. אם סימנת למשל נקודה אישית ברחוב כלשהו בתוך עיר, כעת בכל פעם שתחלוף במרחק של 700 מטר מהנקודה (גם אם אתה בכלל לא בכיוון שלה ובכלל לא מתכוון להגיע אליה), תקבל התרעה מעצבנת והמונה יתחיל לספור לאחור. זה כל כך מעצבן עד שפשוט הפסקתי להשתמש בפיצ'ר הזה.
גם בפספורט, כמו בצ'יטה, מחיקת נקודה דורשת מעבר באותה נקודה ולחיצה מספר פעמים על כפתור.
"נ" גדול למכשיר הפספורט, ציון עובר פלוס לצ'יטה.
4. ניהול דאטה-בייס ועידכונים
גם כאן, לא אתייחס בנושא זה לוולנטיין פשוט משום שהוא אינו מכשיר עם יכולות GPS.
יתרון משמעותי של שני מכשירי ה- GPS – גם הצ'יטה וגם הפספורט – הוא העובדה שיש להם בסיס נתונים עולמי (Trinity 2.0), ולכן ניתן לעדכן אותם עם מפת המדינה הרלוונטית אליה אתה נוסע, וכך להרגיש מוגן גם שם. על מנת לעדכן את המכשיר אתה צריך לחבר אותו עם כבל USB למחשב, להוריד תוכנה קטנה מאוד, להוריד את בסיס הנתונים המעודכן מן האתר שלהם, ולטעון אותו במכשיר. פעולה לא מסובכת במיוחד, בטח לא אחרי שעושים אותה פעם או פעמיים. כדי לקבל את התוכנה ואת בסיס הנתונים המעודכן יש צורך בהרשמה לשירות ותשלום חד-פעמי של כ- 50 דולר.
הצ'יטה מאפשר ניהול יעיל של בסיס בנתונים ע"י אפשרות ייצוא כל הנקודות שסימנת לקובץ Excel. יחד עם זאת הוא לא חף מנקודות כשל, לדוגמה חוסר היכולת לייבא חזרה את אותן נקודות אם למשל אתה מעוניין לאפס את המכשיר, או אפילו לחלוק את הנקודות האישיות בין מספר מכשירים שיש לך (אחד בכל רכב או אחד לכל בן משפחה, חברים וכו'). קצת מתסכל.
מכשיר הפספורט מדגם 9500ix שלא נבדק על-ידי אמור להגיע אף הוא עם תוכנה לניהול בסיס הנתונים. עד לרגע כתיבת שורות אלה לא ברור אם היבואן, אפריל טקליין, אכן יעמוד בהתחייבות שלו לניהול בסיס נתונים ארצי מעודכן. במידה ויעשה כך, אוכל להמשיך לבדוק את הפיצ'ר הזה, אבל עד אז אני נאלץ להסתמך על הבטחתו. מעיון בתוכנה שנמסרה לי אני רואה שניתן לבצע מספר שינויים בהגדרות המכשיר, וכן לייבא פנימה נקודות עניין אישיות.
אין ספק שנכון לרגע זה, יש יתרון משמעותי לצ'יטה על פני הפספורט. למעשה, היתרון נכון לעכשיו הוא כה משמעותי עד שמבחינתי, הפספורט 9500i כלל אינו יכול לתפקד כמכשיר איכון נקודות איום. שוב, לצערי, "נ" לפספורט, ו"מצויין" לצ'יטה. יש לציין שאני מאמין שיתכן שינוי חיובי בדגם המתקדם יותר, הוא ה- 9500ix, אבל כאמור לא היה ביכולתי לבדוק מכשיר זה נכון לרגע זה.
5. התרעות שווא
הצ'יטה לא נתן התרעות שווא, הוא ידע לדווח על מצלמות סטאטיות בצורה מצויינת ודילג על דחלילים. בנוסף, הוא דיווח על מספר מקומות בהן יש, לעיתים, מלכודת מהירות משטרתית (מן הסתם מדובר בעידכון על בסיס ידוע מראש, ואם תהיה מלכודת מזדמנת במקום חדש הצ'יטה לא ידע על כך). יחד עם זאת, אל לנו לשכוח שהדיווח תלוי באמינות בסיס הנתונים ובעידכונים שלו, ומספיק "פאשלה" של מי שמעדכן כדי לגרום לכך שיהיו טעויות בזיהוי. יחד עם זאת, הצ'יטה הפתיע אותו ביעילותו הרבה.
הוולנטיין 1 עובד בצורה נפלאה, וכל עוד הוא מכוייל לעבוד לפי הסטנדרט הישראלי אנחנו צפויים למעט מאוד התרעות שווא. מצד שני, צגי פרסומות דיגיטאליים גדולים גורמים לו לצרוח עד השמים שיש שם מלכודת לייזר, גשרי הגבייה של כביש 6 גורמים לו לחוסר נוחות של שניה או שתיים, וכן נקודות מעטות נוספות, לעיתים ללא שום סיבה ברורה. יחד עם זאת, בחישוב כללי, מדובר בהתרעות שווא מעטות מאוד, ובגדול המכשיר אמין ביותר. לעיתים, כשניה או שתיים לאחר ההתרעה, נתן הוולנטיין ציפצוף מיוחד מלווה באות J המסמלת Garbage, לציין שהוא הבין שמדובר בהתראת שווא. נחמד מאוד.
הפספורט עובד יפה גם הוא. בתחילת השימוש בו הוא היה, כנראה, לא מכוייל בצורה אופטימאלית לישראל, ולכן כמות התרעות השווא היו עצומות עד כדי ביטולו המוחלט של הגלאי. לאחר התייעצות עם האיש הטכני של היבואן, המכשיר הוחזר, כויל, ומאותו רגע כמות התרעות השווא פחתו כמעט לאפס. למעשה, אפשר בהחלט לומר שמבחינת התרעות שווא, הפספורט שקט הרבה יותר מאשר הוולנטיין. קבלו ח"ח.
יתרון משמעותי לפספורט מעל שני המכשירים האחרים היא העובדה שניתן, במידת הצורך, לבטל אזעקות שווא שהמכשיר מייצר בגלל אותו שהוא קולט מהאזור (לדוגמה, אתם יודעים שנהיגה באזור מסויים תפעיל את האזעקה, אבל אתם גם יודעים שמעולם לא היתה שם כל מכמונת, ואתם מעוניינים להפסיק לקבל שם התרעות מעצבנות). לחיצה על כפתור מאפשרת לסמן את הנקודה כנקודה לא רלוונטית, ולכן להבא, לא תקבלו שם כל התרעה (רצוי לוודא שאף ניידת לא מתכוונת לארוב לכם שם בעתיד, כי פשוט לא תקבלו על כך שום התרעה…). שימושי ביותר, ללא ספק. בנוסף, הפספורט ניתן להגדרה כך שגם יציג מידע נרחב אודות האיומים שהוא קולט. משתמשים מנוסים יכולים להיעזר במידע זה כדי לסנן התרעות שווא.
שלושת המכשירים, אם הם מכויילים היטב (ומעודכנים במקרה של הצ'יטה), מקבלים ציון מצויין עם הערת המנהל לפספורט עקב חוסר עידכון בסיס נתונים לישראל.
6. מחיר
מחירו של הצ'יטה C50 לצרכן בישראל הוא כ- 1,300 ש"ח פלוס מינוס. בחו"ל ניתן לרכוש אותו בעלות של כ- $100, לא כולל משלוח ומס. על כך יש להוסיף עלות של כ- $45 עבור המנוי התמידי והעולמי לבסיס הנתונים. בישראל, המחיר כולל את חבילת המנוי.
מחירו של הפספורט 9500i לצרכן בישראל הוא 4,000 ש"ח פלוס מינוס. בחו"ל ניתן לרכוש אותו בעלות של כ- $450, לא כולל משלוח ומס.
מחירו של הוולנטיין 1 לצרכן בישראל הוא כ- 3,600 ש"ח פלוס מינוס. בחו"ל ניתן לרכוש אותו בעלות של כ- $400, לא כולל משלוח ומס.
היתרון של רכישת המכשירים בישראל היא, פרט לזכות המפוקפקת לשלם בערך פי 2 עד פי 3 מעלותם בחו"ל, גם האחריות המקומית שניתנת למכשירים. בצ'יטה, היתרון הוא גם העובדה שהמכשיר ידבר, יזמר וישיר בעברית צחה, ואילו אם תרכשו אותו בחו"ל הוא ידבר אך ורק אנגלית ללא יכולת עיברות. יחד עם זאת, אין העובדה פוגעת במאומה ביכולתו של הצ'יטה לתפקד באנגלית גם בישראל.
מסקנות
העובדה שמכשיר הפספורט מתיימר לתת שני מכשירים באחד אמור היה להוות אלמנט מכריע בשיקול הרכישה. אבל העובדה שהפספורט מתנהג בצורה כה בעייתית בכל מה שקשור לאיכון המיקום ע"י GPS גורם לאדם ששוקל לרכוש אותו לחשוב פעמיים ושלוש. למעשה, אפשר להתייחס לפספורט כגלאי מכמונות כמו הוולנטיין, כיוון שאלמנט ה- GPS לא יעיל לחלוטין, ואז נשאלת השאלה מדוע לשלם כל כך הרבה כסף על מכשיר שלא מבצע את העבודה שלו. יתרה מזאת, ניתן לשקול אפילו לרכוש מכשיר פספורט מדגם קודם ללא רכיש GPS, ואז להצמיד אליו, כמו שאנחנו עושים בוולנטיין, את מכשיר הצ'יטה. כך ניתן באמת לקבל חבילה מצויינת.
מכשיר הוולנטיין בפני עצמו לא יכול לכסות את כל התמונה (בטח לא כאשר יכנסו לפעולה מצלמות פרוייקט א-3). בפני עצמו, הוא גלאי מצויין, סביר להניח שיש לו ביצועים טובים במעט משל הפספורט. במחלקה הזו הוא המנצח שלי. אבל כשמצמידים אליו את הצ'יטה ומעדכנים אותו מקבלים צמד מנצח ללא כל ספק, ולכן זו גם הבחירה הנוכחית שלי.
יחד עם זאת אין להספיד את הפספורט. סביר להניח שהיצרן ייצר עידכוני חומרה מתאימים, ואם היבואן אכן ירים את הכפפה ויקים בסיס נתונים ארצי, אמין, המתעדכן בזמן אמת, וניתן להורדה ע"י לקוחות שרכשו את המכשיר, אין ספק שהוא יכול לתת פייט רציני לצמד הוולנטיין-צ'יטה.
ברצוני להעניק תודות ליהודה מאפריל-טקליין על המכשיר לבדיקה ועל כל המידע שעזר לי לבצע את הבדיקות עצמן.
כיסוי תחת משפטי: אין הכותב מציע או ממליץ או מעודד נהיגה או רכיבה במהירות הגבוהה מהמהירות החוקית. סעו כחוק.
האם לדעתך אפשרי להתקין את הוולנטיין לבד על האופנוע.
והאים אפשר להזמין מחול גם את כל הערכה היעודית לאופנוע (לד, מינשא וכו)
אים כן אשמח ללינק כי אני לא מצאתי
כן בוודאי ניתן להתקין את הוולנטיין לבדו, אתה ממש לא חייב לצרף אליו גם את הצ'יטה. ניתן להזמין את המכשיר מחו"ל אבל אלא אם מישהו יביא לך אותו במזוודה, תשלם עליו מס ומע"מ. ניתן כמובן גם למכור אותו אצל דילרים בישראל. לגבי הערכה לאופנוע – לא יודע אם מישהו כבר מביא את זה לארץ, אבל אחת האופציות (ששודרגה לאחרונה) היא מבית אותו יצרן שמייצר את הצ'יטה, וקוראים לזה Vizalert. חפש בגוגל.
רכשתי ציטה C50 וכרגע זה כמו אבן,מאחר ואין עליה שום נתונים.
איך ניתן לבצע עידכון נתונים והכוונה לא לעדכון ידני של נקודות עניין.
האם חבה לרכוש מנוי ?
אשמח לתשובה
חג שמח
מה הכוונה כמו אבן? האם רכשת את המנוי? אם לא, אתה צריך, אחרת לא יהיו לך נתונים מעודכנים. אם כן, פעל בהתאם להנחיות באתר שלהם.
מיצו, מה על מצבר האופנוע האומלל? האם ישנן השלכות כאלו או אחרות?
אני חייב להודות שלא בדקתי את העניין לעומק. ביקשתי מידע ממישהו שעוזר לי בזה ואני ממתין לתוצאות.
שאפו על הבדיקה המקיפה והמצויינת,שאלה…
האם מכשיר צ'יטה שנרכש בחו"ל,ישנה גישה לאתר הדילר בישראל,על מנת לקבל עידכונים???
אין קשר. את העידכונים אתה מוריד הישר מהאתר של היצרן, ולא של הדילר. יחד עם זאת צריך לזכור שקניית המכשיר בישראל נותן לך "דיבור" בעברית, ואילו רכישה בחו"ל רק באנגלית. לי זה לא מפריע.
בהמלצתך רכשתי V1 ואני יכול לדווח בשמחה שלפחות שלילה אחת הוא כבר חסך לי!
היי מיצו,
למרות שלא "שמחתי" לקרוא את מה שרשמת נהנתי לקרוא כל מילה,
קניתי לפני כשבועיים וחצי את ה Passport 9500ix ובדיוק ברגעים אלו אני מעדכן את בסיס הנתונים החדש והעדכני שהועלה לאתר העולמי של הייצרן לפני כשבוע (על פי התמיכה באפריל-טק),
אני אשמח לדעת אם אתה מתכוון לעשות בדיקת השוואה נוספת, הפעם עם הדגם העדכני,
אם אתה צריך עזרה בלהשיג אותו צור איתי קשר
ר.
היי רותם,
אשמח לקבל מכשיר כזה לצורך בדיקה, מאיפה רכשת אותו? מהיבואן בישראל או הישר בחו"ל?
היי מיצו,
פה בארץ, דרך מפיץ של אפריל,
תיצור איתי קשר בדוא"ל (אתה בטח יכול לראות אותו) ונדבר.
רותם.
מיצו שלום ,
האם עדכון הנתונים מהאתר של ציטה העולמי כולל את הנתונים עבור ישראל?
אודה לך באם תשלח לי תשובה למייל
mark@biosight.co.il
כן, התשובה חיובית. רק צריך להוריד את הנתונים המתאימים לאירופה.
מאיפה אפשר לרכוש את הצ'יטה?
כרגע יש לי כבר את הולנטין 1.היתי מעוניין לצרף אליו את הצ'יטה
ניתן לרכוש צ'יטה C50 בישראל הישר מהיבואן ו/או באמצעות חנויות שונות שמוכרות אותו. ניתן גם לרכוש את המכשיר בחו"ל ולהוסיף לכך גם את עלות חבילת המנוי, ואמנם המחיר יהיה זול יותר, אבל אם מוסיפים לו את עלויות המיסים והעובדה שלא תהיה לך אחריות ושירות מקומי, וכן שהמכשיר לא ידבר עברית אלא רק אנגלית (לי אישית זה לא מפריע), הפער בין העלויות מצטמצם מעט.
באיזה פורמט מגיע קובץ הנתונים של צ'יטה?
אשמח אם מישהו יוכל לשלוח לי את קובץ הנתונים של ישראל
speedcam@zoho.com
מיצו שלום, האם יצא לך לבדוק שוב את הפסספורט עם הדגם העדכני? ואם כן, האם עדיין אתה מחזיק באותן מסקנות שעל פיהן, ולנטייו+צ'יטה עדיפים?
תודה על הסיוע.
קובי
מה לגבי ההשוואה המתבקשת של V1 + WAZE ?
פיצ'ר ה"שוטר לפניך" שנעלם מהכתבה לדוגמה….. 🙂
מני – חשבתי על זה, אולי בהמשך.
פסוט מעולה
אני רואה שהיתקנתה את ה V1 על האופנוע איפו שמתה את הצ'יטה
(הרי שצריך את שנהם)
תודה
שלום לכולם,
אני שוקל לרכוש את escort passport MAX החדש (שהוא כמו ה- 9500ix, רק עם טווחי רדאר עוד יותר טובים, לפחות זה מה שהבנתי..).
ההתלבטות שלי היא בינו לבין ה- V1, שמקבל ביקורות יפות מאוד בארץ.
יש לי כמה שאלות:
1. האם רמת הגילוי של passport 9500ix היא טובה או לפחות קרובה לזה של ה- V1 בישראל?
2. האם נדרש לכייל אותו בפרמטרים השונים על מנת שיעבוד טוב/תקין בארץ?
3. האם פונקציית ה- GPS עובדת טוב בארץ (כמובן בהתחייסות למצלמות גאטסו החדשות)?
4. רק בשביל לאמת – האם יש bluetooth ואופציה להציג התראות על מכשיר ה- android שלי?
בתודה מראש לכל המגיבים,
דימה.
דימה – כמה עולה להביא אותו ארצה? ספר על חוויותיך עם המכשיר.