סקירת גלאי מהירות מסוג פספורט 9500ix
כפי שאתם יודעים, האתר שלי עוסק בחלקו בנושא אכיפת המהירות על כבישי ישראל בידי משטרת ישראל. ככזה, ביצעתי כאן מספר סקירות ובדיקות השוואתיות בין מספר גלאים מובילים בשוק. אחד הגלאים שנבדקו אצלי בעבר היה ה- Passport 9500i שאמנם הרשים באיכות ההרכבה שלו וכן ביכולת הגילוי של רוב האמצעים בהשוואה לגלאי המוביל בשוק – ה- Valentine One – אבל מאז עברו מספר שנים, ולפספורט בנתיים הצטרף אח צעיר אך מוכשר הרבה יותר – ה- Passport 9500ix. הדגם החדש (למען הדיוק הוא לא ממש חדש, הוא נמצא בשוק מזה כשנתיים לפחות) נמכר בישראל ע"י יבואן רשמי, והוא היה זה אשר סיפק לי את המכשיר למטרת הבדיקה.
אגב, כבר כתבתי בזמנו כאן על כיצד יש לכייל את הפספורט 9500ix לעבודה בישראל.
הפספורט 9500ix מתהדר בכל תכונותיו של הדגם הקודם. כמוהו, גם דגם זה מכיל את כל אופציות הגילוי הנחוצות (חלקן לא נמצא בשימוש בישראל), וגם רכיב GPS שבאמצעותו מודד המכשיר את מהירות הנסיעה, וכן את מיקומך. בניגוד לדגם הקודם בו הנהג היה צריך להזין ידנית רשימת נקודות ציון רלוונטיות (לדוגמה איומים כמו מצלמות מהירות, מיקומי מלכודות וכו'), כאן מספק היבואן בישראל בסיס נתונים שאמור להיות מעודכן למדי, ואשר מכיל (נכון לרגע כתיבת שורות אלה) את כל מיקומי מצלמות המהירות מסוג גאטסו בישראל.
חשוב לציין – היצרן מבדיל בין גרסאות אמריקאיות של הגלאי לבין גרסאות בינלאומיות. לכן, מכשיר Passport 9500ix אשר נרכש בארה"ב לא יוכל לעבוד בישראל בצורה תקינה, ובסיס הנתונים שבו לא יוכל לעבוד בישראל. קחו זאת בחשבון כשאתם מתפתים לרכוש גלאי כזה מיד שניה או מאיביי למרות המחיר המוזל. המקום הבטוח ביותר לרכישת מכשיר פספורט הוא דרך היבואן הרשמי בישראל.
עידכון בסיס הנתונים מתבצע ע"י חיבור המכשיר למחשב באמצעות הכבל המסופק, והפעלת תוכנה. מרגע זיהוי והרשמת המכשיר תוכלו לעדכן את נתוני המצלמות וכמובן לבצע שינויים כאלה או אחרים בהגדרות המכשיר. הפספורט, כמו הוולנטיין 1, יודע לקלוט איומים בתדרי K ו- X שאינם נמצאים בשימוש בישראל, וכן בתדר Ka (המשמש את הדבורה והמולטנובה הניידת). כמובן שהוא קולט גם לייזר (ממל"ז).
הערה: זהו לא מבחן השוואתי אל מול הוולנטיין 1, אבל מכיוון שהזכרתי אותו, יש לציין כי חלק מתכונות הפספורט הקשורות לרכיב ה- GPS כלל אינן קיימות בוולנטיין שכן הוא איננו מכיל רכיב כזה. לכן אילו היינו רוצים לבצע השוואה מלאה, היינו צריכים להשלים את הוולנטיין באמצעות מכשיר צ'יטה, אך כאמור זו איננה מטרת המאמר.
התקנה ברכב ופונקציונליות
הפספורט מגיע בקופסה מהודרת הכוללת את כבל החשמל, התקן ההצמדה לשמשה, מדריך משתמש נרחב וסט כוסיות וואקום נוסף.
התקנת המכשיר ברכב פשוטה מאוד. בחלקו העליון יש מתאם עם שתי כוסות וואקום שקופות המצמידות אותו לשמשה הקדמית. ההצמדה טובה ומחזיקה גם בימי השמש החמים של ישראל. מהמכשיר יוצא כבל מסולסל המשמש לחיבור לשקע המצת. חיבור החשמל מכיל מספר נורות LED לחיווי סוג האיום, וכן מתג קטן להשתקה (Mute), אם כי מצאתי את השימוש בו קצת בעייתי בזמן שהמכשיר צורח לך באנגלית על איום לייזר למשל ואתה מנסה גם להוריד מהירות וגם להושיט יד ולנסות למצוא היכן המתג המיניאטורי הזה…
הפספורט מעוצב בצורה יפה למדי, ואיכות ההרכבה והחומרים שלו מרשימה. בחלקו הקדמי (זה שפונה אל כיוון הנהיגה) יש חיישן לייזר וכן את שופר הקליטה. את חיישן הלייזר האחורי הוא מספק באמצעות מעין בליטה קטנה בצידו השמאלי של המכשיר. יחד עם זאת, למכשיר רק אנטנת קליטה אחת, קדמית, כך שהוא לא נותן מענה מושלם לסכנות מכ"מ מאחורה.
בחלקו העליון של הפספורט מספר רב של כפתורים, כל אחד מבצע פעולה אחרת. הכפתור המרכזי מבצע מספר פעולות, ויש לו 3 מצבי לחיצה. בנוסף קיים לחצן כיבוי והדלקה, לחצן רגישות תאורה, לחצן סימון מיקום (לסימון נקודות עניין אישיות), לחצן רגישות גילוי, וכן לחצן פילטר ל- GPS. ניתן באמצעות לחיצה על שני כפתורים לבצע שינויים בהגדרות המכשיר בזמן שהוא בשימוש, כולל ביטול חלק מהגלאים, שינוי הגדרות התצוגה, ועוד.
פתיחת הסוויץ' ברכב מעירה את הפספורט לחיים, והוא מגיב בסדרה של בדיקות עצמיות. המכשיר מאותת על איומים באמצעות תצודת לדים יעילה, בעלת גוון משתנה בהתאם לעצמת התאורה החיצונית. בעת הדלקת המכשיר אחרי תקופת חוסר שימוש ארוכה לוקח לו לעיתים עד 30 שניות לאתר לוויני GPS בשמים. בעת כיבוי והדלקה לאחר זמן קצר יחסית, המכשיר קולט את הלוויינים במהירות. ניתן לכוון בו את עצמת הווליום, וגם להשתמש בפונקציה של השתקה אוטומטית, במידת הצורך.
רכיב ה- GPS
מתחילים לנסוע. המכשיר דובר, מזמר ושר באנגלית ומכריז על סוג הסיכון. לטעמי, ההתרעות הן ברורות למדי, ומה שעוזר במיוחד הוא גם המהירות של הנסיעה המוצגת על הצג באמצעות תאורת LEDים כחולה (במידה וישנה קליטת GPS כמובן).
יתרון משמעותי לפספורט לעומת הוולנטיין היא בעובדה שניתן, במידת הצורך, לבטל אזעקות שווא שהמכשיר מייצר בגלל אותו שהוא קולט מהאזור בו אתם נוהגים. לדוגמה, אתם יודעים שנהיגה באזור מסויים תפעיל את האזעקה, אבל אתם גם יודעים שמעולם לא היתה שם כל מכמונת, ואתם מעוניינים להפסיק לקבל שם התרעות מעצבנות. לחיצה על כפתור מאפשרת לסמן את הנקודה כנקודה לא רלוונטית, ולכן להבא, לא תקבלו שם כל התרעה (רצוי לוודא שאף ניידת לא מתכוונת לארוב לכם שם בעתיד, כי פשוט לא תקבלו על כך שום התרעה…). שימושי ביותר, ללא ספק. בנוסף, הפספורט ניתן להגדרה כך שגם יציג מידע נרחב אודות האיומים שהוא קולט. משתמשים מנוסים יכולים להיעזר במידע זה כדי לסנן התרעות שווא.
עוד נקודת יתרון לפספורט לעומת הוולנטיין היא העובדה שיש לו מצב מהירות משתנה, בהתאם לסוג הנהיגה שלך. אם אתה נוהג בכביש בינעירוני בו המהירות הצפוייה גבוהה יחסית, טווח הגילוי של המכשיר יגדל בהשוואה לתנועה בכבישים עירוניים איטיים יותר. כך ניתן לקבל טווח גילוי מתאים למהירות הנסיעה. במסגרת רשימת היתרונות אפשר למנות גם את העובדה שהמהירות של הנסיעה מוצגת על צג ה- LEDים, כך שאתה יכול לדעת אם אתה מהיר יותר מהמותר עבור אותה התראה. יעיל ביותר.
ניתן, בלחיצת כפתור, להוסיף נקודות עניין אישיות לבסיס הנתונים הפנימי של המכשיר. הנקודות האלה (POI) יכולות לסמן מיקום של מצלמה חדשה, מיקום מכמונת מהירות שראיתם במהלך הנהיגה, או סימון של כל דבר שעולה על דעתכם. המכשיר מאפשר, לאחר הלחיצה הראשונה על המתג, לבחור את סוג הנקודה (לדוגמה Speed camera, Red light camera, Speed trap או Other).
הערה: חשוב מאוד לבדוק אל מול היבואן את מידת המחוייבות שלו לעידכונים שוטפים של בסיס הנתונים. אמנם העידכונים הם בחינם, אבל השאלה הגדולה היא עד כמה יקפיד היבואן לשמור על בסיס נתונים מעודכן, וזאת בהשוואה למוצר המתחרה – הצ'יטה – שבו ידוע בוודאות כי היבואן מבצע עידכונים שוטפים בתדירות של פעם בשבועיים.
אפקטיביות הגילוי
בדקתי את האפקטיביות של הפספורט אל מול מצלמות הגאטסו הנמצאות באזור הנהיגה שלי. הפספורט מאתר היטב את המרחק של הרכב מעמדת הגאטסו, כשהוא משתמש במשפך התקרבות אל הנקודה. זאת אומרת שלא תקבל התראת שווא אם אתה נוסע נגד כיוון המצלמה, או אם אתה חוצה צומת שבה יש מצלמה אבל לא בכיוון הנסיעה שלך. כשמתקרבים אל נקודת האיום המרחק ממנה מצויין במאות מטרים וכשמגיעים אל הנקודה נשמעת התראה קולית. מצויין.
איום נוסף על הנהגים בישראל מתממש באמצעות מצלמות מולטנובה ניידות (בשנים האחרונות כל מצלמות המולטנובה הנייחות יצאו משימוש). אין הרבה ניידות המצויידות במצלמות אלה, אבל חלקן פעילות במקומות מוכרים וידועים. מצאתי ניידת כזו מתחבאת לה באחד מהמפרצים של כביש 431 קצת מערבית לראשון לציון. בהתקרבות אל הניידת החל הפספורט להתריע כ- 150 מטר לפני הניידת, מרחק שאמנם איננו אידיאלי, אבל מספיק לרוב כדי לאפשר לנהג להאט בזמן.
איום אחר על הנהגים הוא מכשיר הממל"ז מבוסס הלייזר. כפי שכתבתי כאן בעבר, חיווי ממל"זים הוא בעייתי ביותר מכיוון שהגילוי יכול להתרחש רק כשהשוטר מרים את המכשיר ומפעיל אותו ("לוזר על המטרה"), אבל מרגע שהוא עשה זאת דרושה לו פחות משניה, אולי שתיים במקרה אידיאלי, כדי לנעול על המטרה ולקפוץ למרכז הכביש. שני הגלאים יכולים לתת את ההתרעה אבל פרק הזמן שלה הוא אפסי, ולצערי, אם המכשיר צועק "לייזר" קח בחשבון שאולי כבר חטפת. נקודת האור היחידה היא שהפעלת הממל"ז ע"י השוטר היא לפעמים על רכב אחד, ויש מצב שאם אתה הרכב השני ( שנע בנתיב ליד, למשל), אז עד שהשוטר יעבור אליך אולי תצליח להאט מעט. בנוסף, יש מצב שאתה נמצא בשורה השניה, זו שנוסעת אחרי הרכב/ים המוביל/ים, ואז השיירים של אלומת הלייזר יפעילו את הגלאי אבל לא אתה הוא זה שחטף, אלא הרכב שלפניך. מכשיר הפספורט נבדק אל מול עמדת ממל"ז מוכרת על כביש 7, ונמצא כי הוא מאתר את הלזירה בזמן, וממרחק של כ- 500 מטר, כמצופה.
לסיום, אחד האיומים המשמעותיים ביותר מבחינת אכיפת המהירות בישראל הוא מכשיר הדבורה. מכמונת מהירות זו מבוססת רדאר המשדרת בתדר Ka, והיא מודדת את מהירות כלי הרכב מתוך ניידת סמויה הנמצאת בתנועה או במצב סטטי. הפספורט מגלה דבורה ממרחק של כ- 1.5 עד 2 ק"מ, סביר מאוד לאור העובדה שהשוטר לא יכול לבצע נעילה על הרכב ממרחק כזה. לא מדדתי את הפספורט בעבודה מול מצב POP של הדבורה (ראו לינק לעיל) אבל בבדיקות שנעשו לו בחו"ל הטענה היא שהוא אפקטיבי למדי גם במצב זה.
סיכום
מכשיר הפספורט 9500ix עשה דרך ארוכה מאז הוצג ליין הפספורטים לראשונה, והוא משלב בתוכו איכות חומרים ובנייה מעולה, רכיב GPS העושה שימוש בבסיס נתונים שאמור להיות מעודכן באופן שוטף, וכן יכולות גילוי מצויינות העומדות באותו קנה מידה של המכשיר הנחשב מוביל בשוק.
במידה ובפני הנהג עומד שיקול של רכישת מכשיר אחד בלבד, משולב, בו נמצאים כל הרכיבים הדרושים לגילוי כל האיומים הניצבים מול הנהג הישראלי, הפספורט 9500ix יהיה בחירה מעולה.
סעו בזהירות ועל פי חוק.
רציתי לשאול לגביי הפספורט החדש אותו משווקת אפריל טקליין.
PASSPORT MAX
מבחינת קליטה ורגישות הוא שווה יותר מה-9500ix??
האם ניתן לרכוש מכשיר זה ברוסיה ולכייל אותו למאגר הישראלי? ולתדרים הישראליים?
ארתיום – לא ידוע לי.
היי, שאלה על גלאי הפספורט.
האם הם גם יודעים להתריא בפני מקומות ״מועדים לפורענות״ של מארבי משטרה כמו האיירוד?
קובי – בעיקרון כן, אבל להבנתי רצוי ומומלץ לבטל את האופציה הזו לקבלת התראות וזאת על מנת לחסוך המון התראות שווא. אם תקבל צפצוף כל ק"מ זה לא יהיה אפקטיבי, ומהר מאוד תתרגל להתעלם מזה. אם אתה חושש מפני מלכודות מזדמנות (ויש ממה לחשוש), אז סע ביחד עם ווייז עובדת ברקע עם מסך כבוי. זה לא מבטיח הגנה מלאה (למשל אם זו מכמונת שאף אחד עוד לא דיווח עליה), אבל זה בטח יותר הגנה מאשר בסיס נתונים עם מאות נקודות של "אולי". זו דעתי האישית כמובן.
תודה רבה על התשובה המהירה!
אגב, אני מאוד נהנה מהאתר ומהסקירות שלך.
עוד שאלה קטנה,
גם באיירוד מומלץ לבטל את האופציה הזאת?
קובי – אישית, אני לא אוהב את האופציה הזו. אבל זה לבחירתך.
היי,
קניתי את ה pssport redline ex, אבל אני לא מוצא הגדרה של “התכנות מלכודות מהירות״ של משטרה.(בדומה לאיירוד)
האם אתה יודע איפה והאם יש את ההגדרה הזאת? אני מניח שזה כמו בדגם 9500ix.
תודה מראש
קובי – אין הגדרה כזו. בסיס הנתונים בפספורט מכיל אך ורק את מצלמות האמת, ולא את ה"תתכן מלכודת". זו החלטה שהתקבלה כדי למנוע מאות התראות שווא מיותרות.
תודה רבה!
אגב, אני מקבל כל הזמן התראות שווא מהגלאי (התראת לייזר) אולי בגלל הטלפון או מהרכב.
חוץ מלכבות בהגדרות את הלייזר, יש דרך להימנע מההתראות שווא האלה?
קובי – זו בעיה שקיימת בחלק נכבד מהגלאים, כולל וולנטיין 1, וזה בגלל חיישני הבלימה של הרכבים החדשים (מזדה, וולבו ואחרים). תכלס, אין הרבה מה לעשות.
זה גם עובד על מצלמות תחבורה ציבורית
יהב – לא, כיוון שהן לא מוגדרות בבסיס הנתונים כמצלמות מהירות.