סקירת גלאי מצלמות גאטסו – CapriCam G8

לפני מספר שבועות הובא לידיעתי על קיומו של מכשיר חדש, פרי פיתוח וייצור ישראלי כחול לבן, שמטרתו היא אחת: לספק הגנה לנהג הישראלי מפני עשרות (ובעתיד מאות) מצלמות הגאטסו המאיימות על כיסו ורישיונו (עוד על המצלמות – כאן באתר).

המוצר – CapriCam G8 – הוא מכשיר המבוסס רכיב GPS המזהה את מיקום הרכב/אופנוע ואת כיוון נסיעתו, ומספק לנהג/רוכב התראה פשוטה אך יעילה המבוססת על סדרת צפצופים מהירה כ- 400 מטר לפני ההתקרבות למצלמה. מיקומי המצלמות מוטענים לתוך המכשיר בתהליך פשוט,כך שבכל רגע נתון יודע המכשיר את מיקום הרכב/אופנוע אל מול המצלמות.

g8kit-2

המכשיר נמסר לי לבדיקות, ולאחר שימוש של כשבוע אני שמח לספר לכם על מסקנותי.

לינק לאתר היצרן:

http://www.capricam.com

ראשית, חשוב לציין שהמכשיר הוא קטן במימדיו, לא גדול יותר ממלחיה ביתית ממוצעת. מדובר בגליל העשוי מפלסטיק איכותי שחור, אליו מחובר כבל USB המשמש גם לאספקת המתח וגם לעידכוני תוכנה (על כך בהמשך). מצידו השני – פתח לרמקול קטן. אין במכשיר כל תצוגה, נורות, כפתורים או מתגים. הוא פשוט, קל במשקל, וספרטני במראה.

התקנה והפעלה

השימוש במכשיר הוא פשוט להחריד. ראשית, מחברים אותו לשקע המצת של הרכב באמצעות הכבל והמתאם המסופקים בערכה. עם החיבור משמיע המכשיר צפצוף המאותת לנהג על כך שהוא נדלק. את המכשיר יש להניח במקום כלשהו ברכב כך שהוא יהיה בקשר עין עם השמים. אני מניח (אך לא בדקתי) שניתן להצמידו גם באמצעות דבק דו-צדדי או רצועת וולקרו לצד הדשבורד או בכל מקום אחר בו הוא לא ממש חסום מבחינת קליטת הלווינים. לאחר כשתי דקות בהן משיג המכשיר "נעילה" על לווייני ה- GPS בשמיים, נשמע צפצוף כפול ארוך, וזהו. המכשיר מוכן לעבודה, אפשר לצאת לדרך.

g8-2

המכשיר אינו דורש כל תשומת לב או הגדרה. מרגע שהוא השיג את הנעילה שלו והרכב מתחיל בתנועה, המכשיר יבדוק בכל רגע נתון את מיקום הרכב ואת כיוון הנסיעה שלו אל מול בסיס הנתונים של המצלמות המוטען לתוכו.

בדיקה בשטח

בדקתי את המכשיר במגוון כבישים באזור המרכז אל מול מיקומי מצלמות מוכרים. השתמשתי בכוונה בדרכים שהביאו אותי בנסיעה אל מול 4 סוגי מיקומים:

– מצלמות גאטסו "ישנות" ומוכרות

– מצלמות גאטסו "חדשות" שהותקנו זה מכבר

– דחלילי מולטנובה ישנים

– מיקומי מצלמות מולטנובה אנאלוגיות ישנות

ברגע שהמכשיר מזהה התקרבות לנקודה שהוא מכיר בתוך בסיס הנתונים שלו, ובתנאי שכיוון הנסיעה תואם ל"משפך ההתקרבות" המתוכנת בבסיס הנתונים, יצפצף מספר צפצופים חזקים וברורים – פעם אחת – כ- 400 מטר לפני המצלמה. בבדיקה שערכתי, הוא הכיר באופן מצויין את כל מיקומי מצלמות הגאטסו ה"ישנות", דהיינו כאלה שכבר מותקנות על הכבישים מזה לפחות מספר חודשים. הוא תפקד היטב גם בתנועה בינעירונית מהירה, וגם במצלמות גאטסו עירוניות. איך מבחינתו הבדל בין מצלמות גאטסו כתומות ומצלמות גאטסו אפורות, ולא בין כאלה שנמצאות בקטע כביש ישר (מהירות בלבד) ולבין אלה שנמצאות בצומת (אור אדום + מהירות). ההתראה מתקבלת בצורה טובה. בנוסף, בזכות השימוש ב"משפך התקרבות" אל היעד, יודע המכשיר לתת התראה רק בפני מצלמה הנמצאת בכיוון הנסיעה שלך, ולא מעבר לכביש או בניצב לך.

מצד שני, בסיס הנתונים לא הכיר את אותן מצלמות גאטסו חדשות שהותקנו זה עתה (נכון לכתיבת שורות אלה. לדוגמה – כביש 5 ליד צומת מורשה מזרחה, כביש 5 לפני גלילות מערבה, צומת סביונים ועוד). חשוב לומר: לא מדובר בחיסרון של המכשיר, אלא כנראה בכך שבסיס הנתונים איתו הגיע המכשיר היה מעודכן למספר שבועות אחורה.

בשיחה עם היצרן נאמר לי שהעידכון של בסיס הנתונים נעשה אחת לחודש, וכי לדעתם מדובר בתדירות סבירה וטובה. לדבריהם, מדובר בצוות שבודק ומשווה התראות ואינדיקציות על מצלמות חדשות בפורומים ובשלל מקורות מידע, ומשווה אותם עם הממצאים בשטח. כמו כן, ישנה אפשרות לשלוח הודעות על קיום מצלמה חדשה דרך אתר היצרן.

בנוסף, חשוב לציין שהמכשיר נתן התראה גם עבור חלק מדחלילי המולטנובה שמעולם לא תפקדו כמצלמות (לדוגמה אלה הנמצאים על כביש 4 מצומת רעננה דרומה לכיוון מורשה, וכן אלה בקטע בין מחלף יבנה לאשדוד וחזרה). כך גם נתן המכשיר התראה בפני אותם מיקומים שהכילו בעבר מצלמות מולטנובה אנאלוגיות ישנות (לדוגמה כביש 4 דרומה לפני גשר תע"ש, או צפונה אחרי מחלף ראשל"צ). למרות שלא מדובר בחיסרון עבור רובם המכריע של  הנהגים שאינם מסוגלים להבחין בין מקל מטאטא לבין מצלמת גאטסו, הרי שנהגים מקצוענים יקבלו התראות מיותרות על עמדות שכבר אינן מהוות (או מעולם לא היוו) איום על בטחונם.

בשיחה עם היצרן הובהר לי כי מדובר בהחלטה עקרונית שהתקבלה אצלם, וכי הם מעדיפים שהנהג יקבל מספר התראות שווא אבל ירגיש שהמכשיר מכיר היטב כל נקודה שנראית כמו מצלמה (גם אם בפועל מעולם היא לא פעלה כמצלמה) מאשר שיחוש שהמכשיר פספס נקודה פה או שם.

שימוש באופנוע

לא התקנתי את המכשיר באופנוע שלי מכיוון שבתצורתו הנוכחית בה ההתראה היחידה אותה מקבל הנהג/רוכב היא סדרת צפצופים, אין שום סיכוי שהוא יוכל לעזור לרוכב אופנוע החשוף לרעשים גדולים בהרבה מאשר נהג רכב, וזאת בגלל שהרוכב פשוט לא יצליח להבחין בצפצופים מבעד לרעשי הרוח והמנוע. בתכתובת עם היצרן הסברתי להם שעל מנת שיהיה במכשיר יתרון גם לרוכבים רצוי שהמכשיר יסופק גם עם מספר נורות LED גדולות המאירות באור בוהק וחזק, וכן שכדאי שיהיה אפשר לחבר למכשיר מקור כוח נטען. שמחתי לשמוע שהיצרן אכן מבין את החשיבות של פיתוח כזה עבור הרוכבים, וכולי תקווה שבעתיד הם יציעו דגם משופר המיועד לאופנועים ולסביבות רועשות במיוחד.

עידכון המכשיר

עידכון המכשיר נעשה בצורה פשוטה ע"י חיבור המכשיר באמצעות כבל ה- USB המצורף למחשב (אחרי התקנת דרייבר מאתר היצרן). לאחר החיבור יש להריץ קובץ עידכון הניתן גם הוא להורדה מהאתר. הלקוחות אמורים, לדברי היצרן, לקבל התראות על עידכונים באמצעות המייל, ובכל מקרה עידכון בסיס הנתונים נעשה ע"י היצרן אחת לחודש.

מחיר ורכישה

מחירו של המכשיר (נכון לרגע כתיבת שורות אלה) עומד על 800 ש"ח כולל מע"מ. לעיתים ישנם מבצעי קופונים והנחות (כמו דרך וואלה) המפחיתים את מחירו לכדי מחצית מכך. ניתן לרכוש אותו בלינק לאתר היצרן המופיע מעלה.  מדובר במכשיר זול יותר מהצ'יטה (בהשוואה כמובן למחירה אצל היבואן הישראלי, ולא ברכישה עצמאית בחו"ל), והעידכונים שלו כלולים במחיר.

לסיכום

פתרון פשוט וקל מאוד לשימוש,  נותן התראה אמינה מול המצלמות שנבדקו, במחיר שהוא נמוך משמעותית מהמוצר המוביל בשוק שאמנם נותן הרבה מאוד פיצ'רים, אבל גם יותר מורכב ממנו לתפעול. למי שצריך פתרון פשוט לבעיית המצלמות זה מוצר לא רע בכלל שיעלה לכם כמו הדו"ח הראשון שתחסכו בזכותו.

יתרונות:  פשוט מאוד לשימוש,  לא דורש שום הגדרה,  לא דורש התקנה,  מאותת בצורה ברורה 400 מטר לפני כל מצלמה, עובד בשיטת "משפך התקרבות" למצלמה כך שלא מקבלים התראות שווא על מצלמות בצידו השני של הכביש, זול יותר מאשר צ'יטה.

חסרונות: ההתראה לפני כל מצלמה היא חד פעמית,  אין חיווי על מהירות גבוהה מהמותר או על מהירות בכלל,  אין חיווי על עדכניות בסיס הנתונים, אין חיווי ויזואלי, אין חיווי על אובדן קליטת ג'יפיאס,  אין אפשרות לשמור נקודות ציון אישיות, אין סוללה פנימית ודורש מתח קבוע.

עידכון יולי 2013: להלן מידע חדש שנמסר לי ע"י היבואן:

דגם "רומח" הוא הדגם החדש ביותר שלנו. דגם זה הרבה יותר קטן מקודמו ובעל צורה יותר נוחה לשימוש. הדגם כולל שיפורי חומרה, בניהם רמקול איכותי יותר ונורית חיווי על מצב המכשיר (דולק/ כבוי, יש/אין קליטה). בנוסף, ניתן לנתק את כבל ה- USB מהמכשיר לצורך איחסון נוח יותר.

רצ"ב התמונה של הדגם החדש:

capricam-romach

24 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *