אופנועי משטרה עם מכמונת הדבורה בפעולה, ואמצעים להתמודדות

המשטרה מפעילה ניידות גלויות וסמויות העושות שימוש במכמונת מהירות מסוג "דבורה". בדצמבר 2019 פרסמתי כאן לראשונה שהדבורה נמצאת גם בשימוש באופנועים משטרתיים מסוג KTM Adventure 1290. עד כה לא היתה עדות רשמית לתפיסות משטרתיות באמצעות האופנועים הללו, אבל לפני מספר ימים פורסמה הודעת דובר משטרתית בזו הלשון:

דוברות המשטרה (אגף התנועה):
נהג תושב חורה בשנות ה-30 לחייו נתפס במהירות 225 קמ"ש בכביש 6
היום במסגרת המאבק בקטל בכבישים, בצל העיסוק באכיפה ובלימת התפשטות נגיף הקורונה, פעלו שוטרי אגף התנועה נגד עבירות מסכנות חיים בדגש לעבירות המהירות.
כאמור, בשעות הבוקר בעת הפעלת מכשיר הדבורה על כביש 6 באזור הדרום, נקלט רכב פרטי הנע במהירות חריגה מאוד של 225 קמ"ש לכיוון צפון. עם זיהוי הרכב כאשר הנהג מסכן את עצמו ואת ייתר הנהגים הנעים עמו בכביש, ביצעו השוטרים פעולות מהירות על מנת לעצור את הרכב, בהגיעו למחלף להבים נעצר ע"י מחסום משטרתי.
הנהג תושב חורה בשנות ה-30 לחייו עוכב לחקירה, בסיומה הובא לשיפוט מהיר ובימ"ש החליט להשאירו במעצר בית עד החלטה אחרת וכן, רישיון הנהיגה שלו נפסל עד תום ההליכים נגדו.
נמשיך באכיפה נחושה ובלתי מתפשרת נגד עבירות הגורמות לתאונות דרכים ולא נאפשר לנהגים לרמוס את החוק ברגל גסה.
מצ"ב תמונות קרדיט דוברות המשטרה

וזו התמונה הראשונה שצורפה להודעה:

לפני המכונית אנחנו רואים לפחות 2 אופנועים משטרתיים, אחד מצד ימין (הארגז) ואחד מצד שמאל (העמוד עם הצ'קלקה המשטרתית). רואים גם את הקסדה הלבנה שנחה, כנראה, על המראה של האופנוע השמאלי.

מזווית זו לא רואים באיזה דגם אופנוע מדובר, אבל התמקדות בארגז מצד ימין נותנת לנו רמזים.

התמונה השניה שצורפה להודעת המשטרה מעניינת הרבה יותר:

וכאן אפשר לראות את הפאנל של מכמונת הדבורה מסוג MPH Industries Bee III, ואפשר מיד לזהות שמדובר בדבורה שהותקנה על גבי אופנוע מסוג KTM Adventure 1290 משטרתי (כפי שציינתי בסקופ הזה). מכאן אנו עדים (לראשונה באופן פומבי) לשימוש מבצעי של דבורה על גבי אופנועי משטרה.

בצג האמצעי ניתן לראות את המהירות שבה, לכאורה, נמדד הרכב – 225 קמ"ש. ניתן גם לראות שהמדידה בוצעה במצב סטטי, דהיינו בזמן שהאופנוע עמד במקומו בצד הדרך. ולבסוף ניתן גם לראות שהמדידה בוצעה מהנתיב שבו נסע הרכב, דהיינו עם האנטנה האחורית של הדבורה, ולא הקדמית.

חשוב להכיר את סייגי הפעלת הדבורה:

מכמונות הדבורה אמנם נתקלות במספר קשיים בבתי המשפט, אבל כמו שאנחנו רואים, זה לא מונע מהמשטרה להשתמש בהן.

היתרון המשמעותי של מכמונת הדבורה הוא מרחק ההפעלה שלה שעומד על מעל 1 ק"מ – הרבה מעבר לטווח הראייה הסביר בכביש.

מצד שני, הכללים המשטרתיים קובעים כי על הרכב הנמדד להיות מבודד יחסית בקטע הכביש הנמדד, כשבינו לבין כל רכב אחד יש לפחות 50 מטר. עקב מגבלה זו הדבורה נמצאת בשימוש בעיקר בכבישים בעלי עומס תנועה מועט יחסית, כאלה שבהם אין תנועה ערה אבל שהתשתית בהם מפתה את הנהג לנסוע במהירות מופרזת. דוגמה לכך – כביש 6 באזור הדרום, כביש הערבה, כבישי חבל לכיש, כבישי הצפון באזור צפת, ראש פינה והגליל העליון, וכו'. לעומת זאת, באזור מרכז הארץ קרוב לוודאי שמכמונות אלה לא יהיו בשימוש במהלך היום כיוון שאז הכבישים עמוסים במיוחד, אבל בשעות הלילה בהם הכבישים ריקים יותר אין מניעה להשתמש בהן.

ניידת (או אופנוע) יכולים לעמוד בצד הדרך, להפעיל את המכמונת, ולהמתין בשקט לקורבן הבא שיגיח מרחוק.

ללא גלאי או אמצעי עזר, אין נהג או רוכב שנוסעים מעל למהירות המותרת – שלא יפול במלכודת.

אז מה עושים?

קודם כל – נוסעים ורוכבים כחוק.

שנית, אם אתם כן חורגים במעט מהמהירות המותרת ולא שמתם לב, אתם חייבים להיזהר ולשים לב לאופנועים העומדים להם סתם להנאתם בצד הדרך. הצרה היא שבמרחק שבו מופעלת הדבורה, קשה עד בלתי אפשרי להבחין בניידת, לא כל שכן אופנוע שמימדיו קטנים הרבה יותר – ממרחק שכזה.

האם אפליקציית ווייז יכולה להגן עלינו מפני הדבורה? 

כן ולא.

בעיקר לא.

אפליקציית ווייז אמנם יודעת להגן עלינו אם היא פועלת ברקע, אבל היא תעשה זאת אך ורק במידה ומישהו סימן את המלכודת, והיא לא עברה למקום חדש. צריך גם לזכור אם עברנו שם ראשונים לפני שהתקבל דיווח בווייז – אכלנו אותה (ותמיד יהיה מישהו שיאכל אותה כיוון שהוא היה הראשון שעבר שם). בנסיעה בכבישים יחסית שוממים או בשעות הלילה ישנו סיכון שניידת או אופנוע משטרה יעמדו בצד הדרך ואף אחד לא ידווח עליהם במשך דקות ארוכות.

בנוסף, כיוון שאת הדבורה ניתן להפעיל גם תוך כדי נסיעה, חשוב לציין שווייז לא תוכל להגן עלינו במצב זה, כיוון שאין בה אפשרות לדווח על משטרה הנמצאת בתנועה.

בעיה נוספת עם ווייז היא העובדה שההתראות שהיא שולחת על משטרה מתקבלות רק כ- 400 מטר לפני מיקום הניידת או המלכודת. דבורה קולטת ונועלת על העבריין ממרחקים של 1 ק"מ, ולעיתים מעט יותר. זה אומר שההתראה תתקבל מאוחר מדי, אם בכלל.

לכן לא הייתי סומך על ווייז בהקשר לדבורה, או לפחות לא בתור אמצעי הגנה יחיד.

האם יש אמצעים אחרים שיכולים להגן עלינו מפני הדבורה?

כן בהחלט.

כל גלאי מכמונות שמכבד את עצמו יודע לקלוט מכמונות דבורה ממרחקים של 1 ק"מ ומעלה. בעמוד זה סקרתי את חלק מהאמצעים הטובים ביותר שאפשר לרכוש בארץ: פספורט מקס, אסקורט רדליין EX, איירואד קוואטרו, ואפילו הוולנטיין 1 הישן שעושה הרבה צרות עם לייזר – כולם מעולים בזיהוי ואיתור מכמונות דבורה מרחוק.

ברכב, מן הסתם, החיים פשוטים בהקשר הזה. מחברים את הגלאי באמצעות כבל לשקע המצית (או מתקינים חיבור חשמל באופן קבוע), ואת הגלאי מקבעים לשמשת הרכב.

אבל כשמדובר באופנוע, העניין קצת מסתבך, כיוון שהתקנת גלאי אמנם דורשת רק חיבור חשמלי ומקום לתקוע את המכשיר, אבל המכשיר עצמו אינו עמיד במים ועלול אט אט לקבל קורוזיה מהלחות באוויר (שלא לדבר על גשם), מה שעלול לאורך זמן לפגוע באמינות שלו (ואם הוא לא אמין, אי אפשר לסמוך עליו). שנית, התקנתו באופנוע משאירה אותו חשוף לגניבה, מה שאומר שצריך לפרק אותו בכל פעם שיורדים מהכלי.

אחד הגלאים שיותר מתאימים לאופנוע בהקשר הזה הוא גלאי מפיתוח ישראלי בשם "זבוב" המורכב משתי עיניות לגילוי ממל"ז + חיישן לתדר Ka (הנמצא בשימוש הדבורה) – כולם עמידים למים, ומוח שאותו מרכיבים מתחת למושב של האופנוע הרחק מפגעי מזג האוויר ומעיניים סקרניות.

את ההתראות מקבלים באמצעות אפליקציה בסלולרי ולא ישירות מהמכשיר כמו בגלאים אחרים. היתרון של שימוש באפליקציה בסלולרי כאן הוא משמעותי, כיוון שאם הרוכב עושה שימוש בקסדה בעלת דיבורית BT, הוא יקבל את ההתראות מיד כהודעה מתפרצת ברמקולים שבקסדה. זהו ללא ספק יתרון משמעותי אל מול כל גלאי מכמונות אחר.

מעבר לכל – חשוב שוב לומר: סעו בזהירות ובאחריות ושמרו על החוק.

נגישות