מיצו רוכב על Aprilia Dorsoduro 750

הכל התחיל בהפתעה. עברתי לי לתומי ברחוב באזור של אבניר, יבואנית סוזוקי, ונכנסתי להגיד שלום. חמש דקות אחרי זה יצאתי עם אופנוע שלא חלמתי שארכב עליו באותו יום. אפריליה דורסודורו. לוח הזמנים הצפוף הכתיב לי רכיבה הרבה יותר קצרה מאשר כרגיל, מה שכמובן אומר שסך החוויות שלי על האופנוע די מצומצם וטווח הקילומטרים אותו אני יכול להשיג די מוגבל. אבל מי אני שאוותר על כזו הזדמנות? קדימה לעלות ולתת בראש.

האופנוע עומד בחוץ, גבוה (אבל לא גבוה בצורה מאיימת כמו ידידי הכתומים). אני עוצר ומסתכל. המראה הכללי של כל הפלסטיקה המשתלב עם חלקי השלדה החשופים, המנוע, והבולם החד צידי הבולט סטייל Versys (אלוהים, חילול השם!) די מוצלח, לדעתי. אפילו המדבקות בעלות המראה המתכתי נראות די איכותיות. זה לא מפתיע בהתחשב בעובדה שמי שחתום על היצירה הזו הוא גם האדם שעיצב עבוד דוקאטי את המונסטר המקורי… החיסרון הויזואלי היחיד במקרה של אופנוע ההדגמה הספציפי שקיבלתי היה העובדה ששילוב הצבעים שחור/אפור/כסף היה אנמי משהו, חיוור, לא הכי מרשים. אני מסתכל בקטלוג של היצרן באינטרנט ומבין שזוהי בחירת הצבעים הכי פחות יפה שאפשר היה לעשות.

s_dscf8992

אבל באמת למה להתעסק בקטנות. העיצוב עושה את שלו. כנף קדמית המשתלבת לתוך המסיכה. זרוע אחורית מדהימה, צרה, מתכתית, חדה, המזכירה לי עוקץ של דבורה כפול, אולי אחת היפות שראיתי, מתלבשת על צמיג אחורי בגודל 180/55 שנראה עבה ו"גברי" מאוד, יחסית לפרופיל הצר של האופנוע. לא יודע מה קורה עם האיטלקיות בזמן האחרון, אבל אופנועים איטלקים נראים כמו שלא נראו מעולם.

עיצוב הישבן של האופנוע מזכיר צרעה, צמד אגזוזים עטופים במיגון טרמי וצלעות קירור מלמטה. אני מניע. הסאונד שמפיקים האגזוזים הוא גרוני, אבל מאוחר יותר אני אחשוב שלמרות שהוא נשמע חזק בזמן שאתה רץ במהירות בלתי חוקית בעליל בכבישים שבהם כל ניידת מזדמנת פירושה שלילה להרבה מאוד זמן, לא מצא חן בעיני הסאונד שלהם בעת האטה ובעת עמידה במקום. משהו שם לא מסתדר לי. כך גם הרעש שהמנוע מפיק בעת עמידה בניוטראל. בכל זאת, איטלקי או לא? בנוסף, הרכבה של נוסע מאחורה פירושה, אולי, הסתכנות בכוויות של ירכי המורכב/ת בחלקים המתכתיים החשופים של האגזוזים, למרות שלמען הסדר הטוב אפשר להגיד שגם אחרי נסיעה חזקה ואינטנסיבית למשך דקות רבות חלקם העליון של האגזוזים נותר די פושר למגע, וניתן לגעת בו ביד חשופה ללא בעיה מיוחדת. בכל זאת, מי שמתכוון להרכיב על האופנוע צריך לקחת את זה בחשבון.

s_dscf9021

אני עולה על האופנוע וישר עוברת לי מחשבה בראש. תגידו לי אתם: איך זה לרכוב על קרש גיהוץ? לא נשמע משהו, לא? ומה אם הייתי אומר לכם שקרש הגיהוץ הזה יתן לכם בראש ויגרום לכם לחיוך שיהיה לכם קשה למחות ללא התערבות של מנתח פלסטי? זהו הדורסודורו. דור-סו-דו-רו. המשמעות של המילה באיטלקית הוא "גב קשה", והכוונה היא לאדם קשה, מחוספס וחזק. משום מה, כשעליתי על המושב של האופנוע עברה במוחי מחשבה שמא מהנדסי אפריליה התכוונו דווקא למשהו אחר. אבל עם התחלת התנועה הבנתי עד כמה האופנוע הזה מגניב, והקושי של המושב לא רק שנשכח ממני, אלא פתאום התחבר לי לתמונה הכללית של האופנוע.

s_dscf9012

תחושת הקושי של המושב מסתדרת גם עם הדרך שבה הגיעו המתלים מכוונים באופנוע המבחן. אני אוהב את האופנועים שלי קשים, ורכות היא לא המילה שהייתי מצמיד לאפריליה. מקדימה, מזלג הפוך בקוטר 43 מ"מ. הבולמים, גם מקדימה וגם מאחורה, ניתנים לכיוונון מלא. לא שיחקתי עם זה, דווקא מצא חן בעיני תחושת קרש הגיהוץ… את החבילה משלים כידון רחב, נוח, ומיגון רוח שלמרות שהוא כמעט לא קיים, הוא מאוד מפתיע ביעילותו עד למהירויות הסופיות של האופנוע העומדת על קצת מעל 200 קמ"ש. KTM, לכו ללמוד איך עושים מיגון רוח מינימליסטי שגם עובד!

בקוקפיט צג דיגיטאלי מושקע מאוד המתממשק למחשב, עם מתג בורר על כידון שמאל, ועשרות, אולי מאות. לא. אלפי אופציות הכוללות מד מהירות, מד טווח מתאפס (לא הבנתי אם יש שניים כאלה או לא, אשכרה יש המון אופציות), מחוונים שונים לניצולת הדלק, טיימר, שעון, מד טמפרטורה, מד סל"ד, ואשכרה תפריט (Menu) שלם. אני מתעסק במחשבים ביום יום ואפילו אני התייאשתי אחרי כמה דקות של חפירה בנבכי התפריטים…

s_dscf9010

הזכרתי את המנוע אז כדאי להמשיך. לאפריליה מנוע בנפח 750 סמ"ק, קל יותר וקטן יותר בנפח מהמתחרים שלו, מה שאולי מאפשר לו שני יתרונות לא קטנים. האחד, המחיר. השני, העובדה שהאופנוע יכול להתאים גם לרוכבים פחות מנוסים. ההשוואה ל- KTM SMT ול- Ducati Hypermotard היא במקום, ואם כי נכון לרגע כתיבת המאמר הזה טרם רכבתי על הדוקאטי, אני מבין שהדורסודורו עומד איתם בכבוד על הכביש, ויחד עם זאת מספק כוח נשלט בצורה מדוייקת ולא מרתיעה. איך אמר לי אלי פנגס בבוקר שבו לקחתי את האופנוע? אם ה- KTM SMT הוא חזיר גאזים מופרע, אז ה- Aprilia Dorsoduro הוא פרארי. מדוייק, חזק מאוד, בול על השעון, חד כמו תער. אין לי ברירה אלא להסכים.

המנוע מושך יפה מאוד, אבל משהו שם שונה, הוא לא מזכיר וי-טווינים אחרים כמו ה- KTM והדוקאטי. אולי זה הנפח. כל הסקירות של האופנוע מדקלמות את המספרים, אני מניח שגם אני צריך, אז הנה: 750 סמ"ק בזווית של 90 מעלות שמפיק 92 כ"ס שעושה את ההבדל, אבל ממה שאני מבין מדובר ביצירת מופת "היי-טק"ית. שיא המומנט של המנוע מושג ב- 4500 סל"ד, אבל שימו לב, שיא ההספק מגיע רק לקראת 8750 סל"ד. מה שאומר קרוב, קרוב מדי לטווח האדום (שבעצם לא קיים על השעון הדיגיטאלי). מנתק ההצתה נכנס מוקדם מדי לפעולה ב- 10,000 סל"ד. כל זה נותן תחושה שהמנוע "נגמר" מהר יותר ממה שהוא מסוגל. אני מניח שסבב שיפורים במנוע יכול להוציא ממנו לא מעט סוסים נוספים. אם מדברים כבר על מספרים, אז המשקל – 186 ק"ג יבשים, לא מרשים במיוחד בהשוואה למתחרים של הדורסודורו, אבל כחבילה מדובר במכונה מופלאה שמרגישה קלילה, זריזה ודינאמית. בנוסף, מה שעוזר על השליטה החלקה במנוע הוא שימוש שעושה אפריליה במערכת מצערת בטכנולוגית Ride by wire המעבירה, לדעתי האישית, את פקודות הרוכב אל מחשב המנוע בצורה מעולה.

s_dscf9018

אחרי לחיצות חזקות כשאני מגיע לרמזור ומאט באכזריות (אפשר אחרת על אופנוע כזה?) המנוע משתנק קלות ועושה קולות של בלו בלו בלו, כאילו הוא עומד להיכבות. זה לא קורה, אבל אותי זה מעצבן. מה קרה? לא יכלו ללכת עד הסוף? באופנוע קלאץ' הידראולי נוח ולא קשה במיוחד, אבל גם פה, הוא מפיק כאמור רעש טיפה מעצבן כשעומדים בניוטראל.

הברקסים הרדיאלים נושכים חזק, ומה שעוזר עוד יותר הוא סט צינורות בלם ממתכת המגיע כסטנדרט. בזכותם, האופנוע פשוט נשתל באדמה באמצעות אצבע אחת על מנוף הברקס הקדמי, סטופי הוא עניין פשוט, והחלקת זנב באה בקלות. מקדימה, קליפר בן 4 בוכנות נושך צמד דיסקים פרפריים יפים בקוטר 320 מ"מ. מאחורה, קליפר בודד ודיסק פרפרי בקוטר 240 מ"מ המשלים את החזות של הזנב המדהים.

s_dscf9003

אין לי ספק. מכונה לשלילת רישיון, במיוחד בעיר ובקרבתה. מתאימה מאוד לרכיבות בטווחים בינוניים, לא יותר מזה. אחד החסרונות שאני רואה לנגד עיני באופנוע מתגלמת בטנק הדלק הקטן יחסית, המכיל רק 12 ליטר הכוללים את הרזרבי, לא מספיק לרכיבות בין עירוניות ארוכות. כשחושבים על סט המזוודות הנאות שניתן לרכוש מאפריליה עבור האופנוע זה קצת מאכזב שלא ניתן להשתמש באופנוע גם לרכיבות ארוכות טווח.

אז קרש גיהוץ או לא, מדובר בוואחד אחלה אופנוע המספק ערימות על גבי ערימות של פאן מוטורי טהור כולל זריקות זנב, הרמות לווילים אכזריים וסטופיים מטורפים, כל זאת במחיר שפוי יחסית ובנפח שלא יבהיל גם רוכבים שעבורם זהו האופנוע החזק האמיתי הראשון שלהם. אגב, המושב הקשה דווקא היה הרבה יותר נוח ממושבים רכים יותר של אופנועים אחרים. מפתיע לטובה, כל האופנוע מפתיע לטובה. איכות הרכבה גבוהה בכל מקום שתסתכלו. עוד סיבה טובה לשקול שוב כמה מהסטריאוטיפים שיש לי לגבי סחורה איטלקית. תארזו אחד כזה בתג מחיר של פחות מ- 90,000 ₪, ואני רואה אחלה פוטנציאל.

s_dscf8997

אה. והוא לא הניע לי פעם אחת. סתם לא הניע. לחיצה על הסטארטר, ואין כלום, לא רעש ולא צלצולים. אחרי כמה ניסיונות של לחיצות כושלות הכל חזר לעבוד.

תודות לאבניר על החוויה!

3 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות