מהירות, שוב, איננה גורם מכריע כגורם לתאונות דרכים

כמו בשנת 2011, גם בשנת 2012 פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את ממצאי ניתוח תאונות הדרכים שאירעו בשנה הקודמת.

על פי הנתונים, מספר ההרוגים בשנת 2012 הוא הנמוך ביותר ב-49 השנים האחרונות. כמו כן נמצא כי הייתה ירידה של כ-25% במספר התאונות הקטלניות לעומת שנת 2011. ב- 2012 אירעו "רק" 253 תאונות קטלניות לעומת 339 בשנה הקודמת. לעומת זאת, במספר תאונות הדרכים הקשות נרשמה עלייה של כ-24% לעומת שנת 2011. בשנת 2012 אירעו 1,466 תאונות קשות לעומת 1,180תאונות קשות בשנת 2011, ו- 1,705 בני אדם נפגעו באורח קשה.

YNET הגדיל עשות ואף נקב באשם אחר, חמור יותר, לאותן תאונות:

ynet נסיעה לאחור קטלנית יותר ממהירות מופרזת – רכב
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4411194,00.html

"אכיפה מופרזת של מהירות מעל המותר? מתוך 22,365 נהגים שהיו מעורבים בתאונה עם נפגעים ב-2012, ל-76 בלבד נרשמה עבירת מהירות מופרזת ביחס לחוק – כ-0.3% בלבד. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). ביחד עם עבירת מהירות מופרזת ביחס לתנאי הדרך, תופסות עבירות המהירות נפח זעום מסך העבירות שנרשמו לנהגים המעורבים בתאונות – 2.1% בלבד."

אגב, ראו את פילוח האופנועים ואת חלקם בכמות התאונות:

motorcycle-accidents-2003-2012

בעוד שכמות הכלים המעורבים בתאונות דרכים נמצא במגמת ירידה מרשימה מאז שנת 2009 – אותה שנה בה גזר המפקח על הביטוח את הכלייה על ענף הדו-גלגלי בישראל – ניתן לראות דווקא עלייה קלה בחלקם של האופנועים הכבדים בתאונות. לא ברור כיצד עליה זו ניתנת לפירוש בהתחשב בעובדה שמספר האופנועים הכבדים (מעל 401 סמ"ק) בישראל נמצא בירידה מתמדת מאז 2009, פרט לכך שמא הם באמת עושים מעט יותר תאונות.

חבל בעיני שדווקא חלקם של ה"כבדים" גדל במעט, בעוד שבכל שאר הפלחים – 50 סמ"ק, עד 125 סמ"ק, ועד 400 סמ"ק (אלו פלחים המאוכלסים רובם ככולם כמעט בצורה בלעדית ע"י קטנועים בנפחים שונים) – רק קטן.

מהו חלקם של כלי הרכב הדו-גלגליים בסה"כ כמות כלי הרכב שביצעו תאונות בשנת 2012? ראו את הגרף הבא:

motorcycle-accidents-percentage-2003-2012

לצערי, רואים שאמנם העליה נבלמה, אבל גם הירידה נעצרה, וכעת אנו עומדים על כ- 10% מסך כלי הרכב המעורבים בתאונות – בערך פי 2.5 מאשר היחס של כלי הרכב הדו-גלגליים לעומת כלי רכב אחרים.

אז מהן העבירות הגורמות להכי הרבה תאונות על-פי נתוני המשטרה: עבירת התנועה העיקרית שנרשמה לנהגים בשנה שעברה הייתה אי ציות לרמזורים (2,486). אחריה במקום שני אי ציות לתמרורים (1,791). במקום השלישי המכובד נמצאת עבירת אי מתן זכות קדימה להולך רגל (1,651) ועבירת סטייה מנתיב (1,409) קטפה את המקום הרביעי.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה  – ממשלה ורשויות מקומיות  –  תאונות דרכים
http://www.cbs.gov.il/reader/cw_usr_view_SHTML?ID=362

ומה עושים במשטרה? כרגיל, לא נצפה ליותר מדי יצירתיות בתחום הזה, כמובן בניגוד מוחלט לכל הכרזות מפקדי משטרת התנועה לדורותיהם, במשטרה נלחמים דווקא בעבירה שהכי פחות רלוונטית אבל הכי קלה לאכוף – המהירות.

רגע, אבל חלק מהמצלמות שהוצבו על כבישי ישראל דווקא מוצבות בצמתים, אז הנה, המשטרה דווקא עושה הרבה כדי לאכוף את העבירה שגרמה להכי הרבה תאונות – אי ציות לרמזורים!

לא?

על פניו נראה שאולי כך הוא הדבר. אבל בבחינת מספר הדו"חות שהונפקו ע"י מצלמות הרמזור (שכידוע תופסות גם על עבירות אור אדום, אבל גם על מהירות בצומת) עולה כי פחות מ- 10% מהדו"חות שהונפקו הם על עבירות חציית צומת באור אדום, ואילו למעלה מ- 90% מהעבירות שצולמו ע"י אותן מצלמות – הן על מהירות.

רגע, איך זה יכול להיות?

פשוט מאוד. אם נסתכל על המיקומים שבהם הציבה המשטרה את המצלמות, נראה שבעוד שמספר צמתים הם באמת מסוכנים, הרי שרוב המצלמות דווקא הוצבו בצמתים שבהם המצלמות יהיו רווחיות ויכניסו הון רב לקופת המדינה – אבל לא בגלל עבירות אור אדום, אלא דווקא בגלל עבירות מהירות (באור ירוק מלא). הרבה יותר פשוט למשטרה להציב מצלמות מהירות חדישות בהרבה קטעי כביש ישרים בהם הנהגים נוסעים במהירות אסטרונומית של 121 קמ"ש, ואז נזכה להכנסות מטורפות. קרוב למיליארד ש"ח בשנה – ונוכל להציג את זה לציבור ולממשלה כאילו אנחנו נלחמים בתאונות הדרכים.

חלם זה כאן.

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *