בית משפט השלום קובע כי מצלמות הגאטסו אינן אמינות
באייטם שעלה היום ב- YNET פורסם כי מצלמות המהירות הנייחות (אותן מצלמות "גאטסו" המוכרות בשם הרשמי שלהן כמערכת א-3) לא עברו בדיקות נדרשות ולכן אמינותן מוטלת בספק.
בית משפט השלום בעכו זיכה היום, בסיומו של משפט מתוקשר במיוחד, 21 נהגים שעירערו על דו"חות המהירות שקיבלו מהמשטרה באמצעות מערכת מצלמות הגאטסו, וקבע כי לא הוכחה אמינות מצלמות המהירות המשמשות לאכיפה אלקטרונית אוטומטית (מכאן – א-3).
להזכירכם, לפני כ- 3 חודשים הקפיאה המשטרה בהנחיית הפרקליטות את כל הדו"חות שהונפקו וזאת מחשש שהמצלמות אינן אמינות. כעת קובע השופט בכר כי אכן, לא הוכחה מעל לכל ספק אמינות המצלמות.
אתר זה – מיצו בדרכים – מכסה את נושא מערכת מצלמות הגאטסו עוד מלפני שהראשונה שבהן עלתה על הכביש. באתר זה אני מתעד בקפדנות את ההקמה (והפירוק) של כל עמדה ועמדה על כבישי ישראל, וכמו כן מספר מידע רק אודות הסכנות שבשימוש במערכות אלה. עוד מהימים הראשונים טענתי בתוקף כי לאכיפת המהירות אין כל השפעה אמיתית על המצב הבטיחותי על כבישי הארץ, וכהוכחה הראיתי כי אין קשר בין מיקומי מצלמות המהירות כפי שהוצבו על ידי המשטרה והמשרד לביטחון פנים, לבין מיקומי הכבישים האדומים בהם אולי באמת יש חשיבות למהירות הנסיעה. עד כה לא עשתה המשטרה דבר בנושא, והמשיכה להציב את המצלמות במקומות שבהם הם יהיו רווחיות, ולאו דווקא ישפרו את הבטיחות באותם קטעי כביש.
ה"סוד" השמור הזה, שאף אחד במשטרה לא מעז לדבר עליו, הוא הקשר ההדוק בין נוכחות המצלמות על הכבישים לבין כמות ההרוגים, הנפגעים ותאונות הדרכים בכלל. כתבתי על כך בעבר.
אם נסתכל היטב במספרים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נגלה כי מספר ההרוגים בין השנים 2010 ל- 2017 (שנות הפעלת המערכת) רק עולה, בצורה מתמדת ורצופה.
ומה קרה עוד במהלך אותן שנים? אלה השנים שבהן משטרת ישראל הרשתה לעצמה להוריד את הנוכחות שלה בכבישים. אלה השנים בהן כמות הניידות והשוטרים העסוקים באכיפת עבירות תנועה הלכה וירדה עד לכמות מזערית של פחות ממאה ניידות פעילות בכל רחבי הארץ!
אלה השנים בהן המשטרה, מתבשמת מעצמה ומדושנת מעונג, הסתמכה על מאות אלפי הדו"חות שהפיקה מערכת א-3, והשתמשה במספרים המטורפים הללו כדי לכסות את ערוותה, את האימפוטנטיות שלה, ואת חוסר יכולתה להוציא כוחות אל השטח." תראו איזו אכיפה מטורפת אנחנו עושים! תראו את כמות הדו"חות! אנחנו אוכפים רק עבירות איכות!" צעקו הקצינים לכל מי שרצה להקשיב להם, וכך גם ניסו לתרץ את חוסר היכולת שלהם גם בעיני התקשורת. קצינים בכירים נשלחו לאולפני הטלוויזיה, טוקבקיסטים הועסקו בתשלום כדי להגיב בפייסבוק וטוויטר.
אלה השנים בהן נשחקה לחלוטין יכולת ההרתעה של המשטרה. אלה השנים בהן המשטרה הפכה לבדיחה בעיני הציבור, שלמד מהר מאוד לצפצף על המצלמות – להאט ממש לפני כל עמדה, ומיד להאיץ חזרה.
ומה קרה מרגע שהמצלמות הושבתו בהוראת הפרקליטות? שימו לב למספרים: גרף ההרוגים והנפגעים בתאונות בשלושת החודשים האחרונים מראה ירידה חדה, ירידה שהיא הרבה מעבר לטעות תקן סטטיסטית, או להשפעה הרגעית של חודשי הקיץ והחופש הגדול.
אתם יודעים מדוע? מה עוד קרה בחודשים אלה?
בחודשים אלה, בלית ברירה, יצאו השוטרים לשטח. ניידות, אופנועים ואמצעים אחרים – שוטרים שיצאו לכבישים ועשו את עבודתם, את אותה עבודה שמשלמים להם משכורת לעשות.
באמת תודה רבה לכם.
אם למישהו היה ספק שהדרך להפחית את התאונות היא קודם כל נוכחות משטרה בשטח, זו הוכחה ברורה וחדה לכך.
תגובת המשטרה:
בימ"ש קיבל היום את החלטתו, מבלי שנבחנו ממצאי הבדיקות המקיפות, המגיעות לסיומן בימים אלו בטכניון, ואשר מטעמים פרוצדורליים לא הובאו בפני בית המשפט בשים לב לשלב בו היה מצוי ההליך המשפטי באותה העת.
כזכור, משטרת ישראל היא שפנתה מיוזמתה, בתיאום עם הפרקליטות, למומחים מהטכניון לצורך בדיקת אמינות ומהימנות המצלמות, זאת מוקדם יותר השנה ובטרם הוכרע הנושא בבית המשפט.
הדוח בעניין מצלמות המהירות א'3 מצוי בשלבי גיבוש סופיים. לאחר השלמת הדוח הסופי, ייבחנו ממצאיו על ידי משטרת ישראל והפרקליטות, וככל שהדוח יבטיח את אמינותן הגבוהה של מצלמות א-3, ישובו המצלמות לפעול באופן מלא וימשיכו להיות חלק מסל האמצעים הרחב שנמצא בשימוש המשטרה במשימתה החשובה – להיאבק בקטל בכבישים ולהציל חיים.
בכוונתנו ללמוד את פסק הדין ולבחון יחד עם פרקליטות המדינה האם יש מקום לערער עליו בפני בית המשפט המחוזי, זאת בין היתר בשים לב לממצאי הדוח הסופי לאחר שזה יתקבל.
עכשיו בואו נספור אחורה את הימים עד לערעור המשטרה.
כרגיל, תזכורת:
סעו בזהירות ובאחריות.