המצלמות הטקטיות של משטרת התנועה – מכפיל כוח איכותי

נהגים רבים שמו לב לשינוי שחל בחלק מכבישי הארץ בימים האחרונים (וביתר שאת מאז השבוע הראשון של ינואר 2020). מדובר בשינוי בדרך ההפעלה של המצלמות הטקטיות של משטרת התנועה, ולפתע, כמו פטריות אחרי הגשם, אנחנו נתקלים בעשרות רבות (אולי מעל מאה) מצלמות שכאלה על מספר רב של כבישים.

למי שלא מכיר, מדובר במצלמות שחורות ויחסית קטנות, בצורה המזכירה את הקסדה של דארת’ וויידר ממלחמת הכוכבים, המוצבות על עמודים דקים כתומים הנמצאים לרוב על מעקות ההפרדה מבטון בין המסלולים בכבישים מהירים, ולעיתים על מעקות ההפרדה בצידם הימני. כאלה:

מצלמות אלה החלו להיכנס בהדרגה לשימוש במהלך פיילוט שערכה המשטרה בשנה האחרונה ואשר במהלכו החלו לעשות שימוש בכמה יחידות של מצלמות אלה. שימושן העיקרי (לדברי המשטרה) הוא אכיפת שימוש בטלפונים סלולריים ועבירות בריונות כמו חיתוך פקק דרך נתיב פניה, נסיעה על השול וכו’. לנו, הרוכבים, מצלמות אלה מוכרות בתור המצלמות אשר באמצעותן אוכפת המשטרה רכיבה על ה”זברות”, אותם איי תנועה מצויירים הנמצאים בהשתלבויות של מחלפים.

לידע כללי: מדובר במצלמות טקטיות מתוצרת חברה סינית בשם Hikvision המייצרת מגוון רחב של מצלמות תעבורה, בטיחות ומעקב, אחת המובילות בתחומן בעולם. המצלמות הן מדגם DS-MH6171I (נקראות גם Portable Speed Dome). הן מצלמות ברזולוציה של 2MP, בעלות GPS, בלוטות’ וממשק אלחוטי לחיבור מהיר מאפליקציה בטבלט או בטלפון, וכן חיבור סלולרי 3G/4G לטובת משיכת הנתונים מרחוק. יש להן בסיס מגנטי להתקנה מהירה. המצלמות מצויידות בסוללה פנימית המספיקה לכ- 6 שעות עבודה (ניתנת להחלפה). למצלמות יכולות ראייה בלילה, וכן יכולות זיהוי לוחיות רישוי (LPR). בנוסף, ניתן לחבר אותן לחצובה מקורית (אם כי המשטרה כמעט כבר לא עושה שימוש בחצובות האלה שהיו במהלך הפיילוט, אלא כאמור מחברת אותן לאותם עמודים כתומים דקים).

חשוב לציין 1: מצלמות אלה אינן מסוגלות לבצע אכיפת מהירות בשום דרך.

אז מה השתנה? עד כה ובמהלך אותה תקופת פיילוט, היו במשטרה נוהגים להגיע עם רכב משטרתי בשעות הבוקר המוקדמות של היום לאותו מקטע דרך שנבחר לשימוש, עוברים בין הנקודות השונות שנבחרו באותו קטע כביש ומציבים כעשר מצלמות על גבי אותם עמודים כתומים קטנים. חלקן, אגב, היו מצלמות דמה. ואז, בסוף היום, היה אותו רכב עובר כדי לאסוף את המצלמות.

חשוב לציין 2: מצלמות אלה אינן בעלות חיבור קבוע לחשמל, והפעלתן תלויה בסוללה פנימית שכאמור מחזיקה כ- 6 שעות בין טעינות.

כעת מה שקורה הוא שהמשטרה העלתה הילוך, ובמקום יחידות בודדות, הם החלו בהצבה של עשרות רבות של מצלמות טקטיות – ככל הנראה סביב מאה יחידות ואולי אף יותר – בכבישים רבים כמו כביש 4, כביש 1, כביש 2, כביש 70, כביש 22 ועוד. מצלמות אלה מותקנות בצורה שנראית “זמנית” על גבי אותם עמודים כתומים קטנים, אבל בניגוד לדרך ההפעלה עד כה – לא רק שיש מספר הרבה יותר גבוה מהן בו זמנית על כל הכבישים הללו יחדיו, לא רק שהן נפרסות על פני הרבה יותר כבישים, אלא שהן גם אינן מוסרות בסוף יום העבודה והן נותרות שם בנתיים (לכמה זמן? לא ידוע בשלב זה).

חשוב לציין 3: המצלמות הטקטיות מייצרות סרטון וידאו רציף באיכות ובקצב שנקבע על ידי המפעילים. מישהו – שוטר במקרה הזה – חייב לעבור על הסרטים האלה ולהפיק את הדו”חות באופן ידני.

והנה הקאץ’: רובן המכריע של המצלמות הללו אינן באמת פעילות.

“מאיפה אתה יודע?” תשאלו. נו מצויין, טוב ששאלתם. אענה:

ראשית, כיוון שהן זקוקות כאמור לסוללה שצריכה להיות טעונה והמספיקה ממילא לכ- 6 שעות עבודה, ברור לכל שללא חיבור קבוע לחשמל (שאין בנקודות אלה) הן לא יכולות לפעול במשך ימים ארוכים ברציפות. מישהו צריך להטעין אותן מעת לעת (או להחליף את הסוללה). להשאיר מצלמות יקרות (מדובר על עלות של כמה אלפי דולרים ליחידה, או כ- 22,000 ש”ח בארץ) ככה ללא שמירה באמצע הלילה, כשכל מה שמחבר אותן לעמוד הוא אזיקון פלסטיק? נראה חשוד לחלוטין.

שנית, למרות שהמצלמות הן בעלות יכולת זיהוי לוחיות רישוי ועוד כמה פיצ’רים חכמים, בסופו של דבר הן מייצרות כמות עצומה של מידע, ולאו דווקא כשיש עבירה מסויימת. לכן ברור לכל שגם אם יש להן שטח איחסון פנימי נרחב (עד 256 גיגה לפי המפרט), אין שום סיכוי שהוא יספיק לצלם ימים ארוכים של פעילות. מישהו חייב לנקות את תוכנו מעת לעת. השליפה של התמונות מתבצעת בצורה ידנית, ולכן עדיין מדובר בכוח עבודה אנושי עצום שנדרש לעבד את אלפי שעות הצילום שיצטברו. מישהו צריך לעבור על פני מאות אלפי תמונות, שעות על גבי שעות של סרטונים שצולמו על ידי עשרות המצלמות, מישהו צריך להסתכל ולהחליט אם רואים במקום עבירה כלשהי, ומישהו צריך להפיק דו”ח בהתאם לאותה עבירה שנצפתה (מישהו הזכיר את יחידה א-3 של המשטרה הממוקמת בהר חוצבים בירושלים?). כדי לבצע עבודה מסוג זה יש צורך בעשרות רבות של עיניים והרבה מאוד שעות עבודה מול מסך, מה שאומר כוח אדם, במילים אחרות – כסף – ובמילים עוד יותר אחרות – אין סיכוי בחיים שזה יקרה לפני שהמשיח יגיע.

ולבסוף: לא אני אמרתי, אלא המשטרה אמרה בעצמה (הצילומים נלקחו מכתבתו של משה נוסבאום בנושא מיולי 2018):

כל העובדות האלה מצביעות על כך שמכל עשרות – מעל מאה – המצלמות הללו שהותקנו בין ליל על מספר גדול של כבישים בארץ, יש רק בודדות מאוד שבאמת פעילות. כל השאר הנם דחלילים בלבד שמטרתם היא הרתעה והפחדת הציבור.

ושוב, אל תאמינו לי. תאמינו למשטרה:

כיוון שבניגוד לאמצעי הפחדה אחרים כמו ניידות הקרטון המגוחכות (למי שזוכר), או צ’קלקות אדום/כחול שמותקנות בצידי הדרכים – במקרה של המצלמות הטקטיות יש למשטרה יתרון משמעותי, ונראה שהם עשו את שיעורי הבית היטב: נהג רגיל אינו יכול להיות בטוח אם המצלמה שהוא חולף על פניה אכן פועלת, או שמא היא סתם קופסה ריקה וחלולה. בדרך זו מצליחה המשטרה סוף סוף להגיע למכפיל כוח אמיתי החוסך לה את הצורך להוציא שוטרים לכבישים, ועדיין תוך כדי השגת אפקט הרתעה משמעותי.

מצד שני, המשטרה, שוב, בוחרת בדרך הקלה והעצלנית ביותר של שימוש במכפילי כוח שבעזרתם היא מצליחה, שוב, להתחמק מלהוציא שוטרים בשר ודם אל הכבישים ואל שדות הקטל. מישהו שם בטוח שהדרך הטובה ביותר להשיג הרתעה היא לא על ידי הצפת הכבישים במאות ניידות ואופנועי משטרה גלויים וסמויים בכל רגע נתון, אלא על ידי בחירת הדרך הקלה ביותר. וכך, במקום להגיע לאכיפה איכותית ובעיקר להרתעה משטרתית איכותית – מרגע שהציבור יבין במה מדובר, אפקט ההרתעה ילך ויפחת עד שכמעט ויעלם.

ומילה אחת לגבי הרוכבים: לנו הרוכבים כל זה כמובן עושה רק טוב, כיוון שככל שיהיו יותר נהגים שישקשקו מפחד אבל ישמרו את הידיים שלהם על ההגה במקום להתעסק בסלולרי, לאכול או להתאפר – כך הבטיחות שלנו רק תשתפר מהאספקט הזה.

ימים יגידו.

הערה: חלק מהתמונות מחיפוש באינטרנט, הזכויות שמורות לצלמים המקוריים

נגישות