רוצים להתקין טלפון על האופנוע שלכם? קחו כמה טיפים

ראשית כל ולפני הכל – אזהרה:

זכרו שהשימוש במכשיר הטלפון בזמן רכיבה בהכרח מסיט חלק כזה או אחר של הקשב של הרוכב מהנעשה בכביש אל המכשיר (או אל שיחת הטלפון בה הוא מרוכז), ומומלץ להימנע מכך ככל הניתן (או לעצור בצד בבטחה ולבצע את הפעולות הנדרשות שלא במהלך הרכיבה).

השימוש בטלפון סלולרי – צפייה בהודעות ובטח שבטח נגיעה והתעסקות בו – הוא לא רק בניגוד לחוק ואתם עלולים לחטוף דו”ח אם תתפסו – ויותר חמור מזה, אתם עלולים לעשות תאונה ולהיפגע (בדיוק כמו חבר שרכב בסוף השבוע האחרון על האופנוע שלו, ולפי עדותו שלו עצמו היה תוך כדי שיחת טלפון בזמן שהוא הגיע לסיבוב. מפה לשם הוא מצא את עצמו זרוק בצד הדרך עם שברים ביד וברגל, וכל זה בגלל היסח הדעת).

עם זאת, המכשיר עשוי להיות שימושי למטרות אחרות מאשר מענה דחוף לקבוצת וואטסאפ כזו או אחרת או ריפרוש של הסטורי באינסטגרם – לדוגמה ניווט הוא בהחלט מטרה ראוייה, ויש שיגידו שגם שמיעת מוזיקה עוזרת להם.

ציינתי יתרונות בכחול וחסרונות באדום כדי להקל עליכם.

נקודה למחשבה: מה עדיף? זול או יקר? אני לא נכנס לכיס שלכם הקוראים, אבל בואו נחשוב על זה בצורה כזו: קניתם אופנוע בעשרות אלפי שקלים או יותר, השקעתם אלפי שקלים באייפון <שקר כלשהו> או מכשיר אחד שאתם אוהבים, ועכשיו תחסכו 100 ש”ח ותקנו את המתקן הכי מעאפן שאתם יכולים למצוא באתר סיני, רק כדי לא לשלם מחיר מלא למתקן איכותי מתוצרת מערבית שעבר בדיקות ובקרת איכות? תחשבו על זה.

אחרי ששמנו את זה על השולחן, בואו נעבור קצת על האופציות העומדות בפני רוכב שרוצה להתקין את הטלפון שלו על האופנוע. אני מתייחס ספציפית לאופנועים ולא לקטנועים, אם כי חלק נכבד מאפשרויות החיבור הללו קיימות מן הסתם גם בקטנועים. נתחיל.

אגב, מכירים התקן שלא צויין פה? תנו בתגובות למטה.

התקני RAM

חברת RAM האמריקאית (שכבר כתבנו עליה פה באתר לפני שנים רבות) מייצרת התקנים לכל דבר שזז – רכבים, משאיות, סירות, רכבי שטח, ניידות משטרה ועוד, ומאפשרת לחבר אליהם הרבה מאוד סוגים של מכשירים – טלפונים, מכשירי GPS, תאורות, מצלמות, מחשבים, טאבלטים ולפטופים, ציוד דיג ומה לא. ולכן סביר להניח שכאן תוכלו למצוא את החיבור המתאים לכם ביותר. כדי לבנות את המתקן המתאים לכם, כנסו לפה:

https://www.rammount.com/mount-builder

הקונספט של מוצרי RAM בנוי בצורה מאוד פשוטה מ- 3 חלקים:

1. מתאם בסיס שמתחבר לאנשהו – לכידון, לציר היגוי מרכזי, למראות, למכסי מיכל שמן ברקס/קלאץ’, למכסי מיכל דלק, לברגים ולכל דבר שתעלו על דעתכם.

2. זרוע – שיכולה להיות קצרה מאוד, קצרה, בינונית, ארוכה, או ארוכה מאוד, עם חיבור מסתובב או ללא, ואפילו עם פיצול למספר זרועות לריבוי התקנים. במקום בורג החיזוק ניתן להרכיב מנעול שמונע גניבה של כל ההתקן מהאופנוע, אם אתם חוששים.

3. מתאם קצה שאליו מתחבר המכשיר שלכם, לדוגמה מתקן X-Grip או Quick Grip. למתאם יש גם חיבור לטעינה באמצעות כבל USB או טעינה אלחוטית כרצונכם.

האם עדיף להשתמש ב- X-Grip האוניברסלי שכולם משתמשים בו (התמונה הראשונה)? או האם עדיף לעבוד עם ה- Quick Grip העמיד יותר (בתמונה השניה)? העדפה אישית שלי – חד משמעית ה- Quick Grip. מתקן זה אינו דורש חיבור של הגומי המאבטח (שנוטה להיקרע בשמש הישראלית) כדי למנוע נפילה של הסלולרי, ואין לו גומיות בקצה שנוטות לעוף. הטלפון יושב כמו בונקר במתקן. לכם הטלפון עדיין לא עף בנסיעה? עוד לא חשתם בכעס שמלווה לאובדן של 4000 ש”ח על אייפון מפונפן שעף לכם על כביש 4 כי שכחתם לחבר את הגומיה? תשמעו לי, תנסו, לא תתחרטו.

התקן “סטנדרטי”, חיבור X מוכר וידוע, אבל מחייב גומיות אבטחה כדי למנוע מהמכשיר לעוף?

או התקן יותר משוכלל, גם הוא של RAM, אבל תופס את הטלפון בונקר ולא דורש גומיות אבטחה?

כיוון שכל אחד משלושת הסעיפים האלה מכיל מספר פריטים רב, האפשרויות הכוללות להתאמת המכשיר לאופנוע שלכם הן כמעט אינסופיות, וסביר להניח שאם לא תמצאו כאן אופציה טובה, לא תמצאו אותה בשום מקום.

זרועות והתקני RAM מאפשרים גם חיבור של מצלמות אקשן, גלאי מכמונות, מכשירי GPS ומוצרים אחרים.

המוצרים של RAM בעלי ציפוי גומי שעוזר בהקטנת הויברציות (לכן למשל לא מומלץ לסגור את הברגים של הכיוון של הזרוע עד הסוף כיוון שזה שוחק את ציפוי הגומי לאורך זמן).

המוצר המקורי לא זול, אבל מרגיש איכותי ונראה מעולה על האופנוע והוא ללא ספק אחד המוצרים האיכותיים ביותר בתחום. למוצרים יש אחריות לכל החיים.

יצויין שכמו כל מוצר מערבי מצליח, גם את המוצרים של חברת RAM מעתיקים בלי בושה בסין, וזיופים שלהם נמכרים בכל אתרי הקניות הסיניים במחירים שהם לעיתים זולים משמעותית מהמוצר המקורי. האם שווה לקנות חיקוי או האם שווה לשלם מחיר מלא על המוצר המקורי? זה כבר עניין שלא ניכנס אליו בדיון הזה, ואיש הישר בעיניו יעשה.

לאתר היצרן:

https://www.rammount.com/consumer/on-road/motorcycle

התקן Quad Lock

מאוד איכותי, בנוי היטב, ועם מגוון אפשרויות חיבור לאופנוע – חבקי כידון, התקנים למראות, חיבורים לציר היגוי מרכזי ועוד:

קיימת גם ג’ולה לחיבור לזרוע RAM:

ישנה אפשרות לרכוש בסיס שבו יש חיבור לטעינת כבל באמצעות USB, ויש גם בסיס טעינה אלחוטי:

התקנת הטלפון באמצעות סיבוב של 45 מעולת ונעילה של המכשיר אל המחבר. השיחרור נעשה על ידי לחיצה על הלשונית הכחולה (ואפשר גם להחליף צבעים). הבסיס מסתובב על צירו כדי לספר מספר רב של אפשרויות חיבור, וכך גם הזרוע עצמה. את הטלפון אפשר להתקין באופן מאונך או מאוזן. התקן זה מאפשר לכם מעבר קל בין האופנוע לרכב במידה ותקנו מתקן תואם לרכב שלכם ולכל בני המשפחה העושים בו שימוש.

מצד שני, הוא דורש קייס מיוחד למכשיר שלכם או מדבקה שאותה מדביקים על גב המכשיר שלכם:

המוצר לא זול, אבל מרגיש איכותי ונראה מעולה על האופנוע והוא ללא ספק אחד המוצרים האיכותיים ביותר בתחום.

לאתר היצרן:

https://www.quadlockcase.com/collections/shop-moto

התקן Moto Mount Pro

מוצר של חברת SP Connect, וכמו שני הקודמים, מאוד איכותי, בנוי היטב, עם מגוון אפשרויות חיבור לאופנוע – חבקי כידון, התקנים למראות, חיבורים לציר היגוי מרכזי ומדבקות:

 

קיימת גם ג’ולה לחיבור לזרוע RAM:

התקנת הטלפון נעשית באמצעות קליק וסיבוב של 90 מעלות שמביא לנעילת המכשיר על המחבר. הבסיס מסתובב על צירו למספר רב של אפשרויות חיבור, ויש מתאם שמאפשר להזיז גם הזרוע עצמה. את הטלפון אפשר להתקין באופן מאונך או מאוזן.

כמו ב- Quad Lock, גם מתקן זה דורש קייס מיוחד למכשיר שלכם או מדבקה שאותה מדביקים על גב המכשיר:

לחובבי דוקאטי – ליצרן יש ליין ייחודי של קייסים ממותגים לרוב הדגמים של דוקאטי:

המוצר לא זול, אבל גם מתקן זה מרגיש איכותי ונראה מעולה על האופנוע במיוחד אם יש לכם דוקאטי…

לאתר היצרן:

https://sp-connect.com/collections/mounts

התקן Rockform

מוצר הדומה בקונספט ל- Quad Lock, מאוד איכותי, בנוי היטב, אבל בניגוד לשני הקודמים, הוא עם מגוון אפשרויות חיבור מצומצם יותר – לכידון או לחיבור המראות (אבל מגיע גם בצביעת כרום המתאימה לחובבי הז’אנר):

התקנת הטלפון באמצעות סיבוב של 45 מעלות ונעילה מחוזקת של המכשיר על ידי מגנט בתחתית המחבר. הבסיס מסתובב על צירו למספר רב של זוויות התאמה, וכך גם הזרוע עצמה. את הטלפון אפשר להתקין באופן מאונך או מאוזן. בנוסף, כמו בעולמות ה- Quad Lock, גם התקן זה מאפשר לכם מעבר קל בין האופנוע לרכב במידה ותקנו מתקן תואם לרכב שלכם ולכל בני המשפחה העושים בו שימוש.

גם מתקן זה דורש קייס מיוחד למכשיר שלכם או מדבקה שאותה מדביקים על גב המכשיר שלכם:

כמו שלושת הקודמים, גם המוצר הזה לא זול, אבל גם הוא מרגיש איכותי ונראה מעולה על האופנוע במיוחד אם אתם רוכבים על קאסטום.

לאתר היצרן:

https://www.rokform.com/pages/motorcycle-mounts

התקנים סיניים לסוגיהם

לא נרחיב יותר מדי כיוון שהאפשרויות הן אינסופיות. כל אתר מכירות סיני שמכבד את עצמו מחזיק עשרות ומאות צורות ודגמים בשלל צבעים ומנגנוני נעילה ממאות ואלפי מוכרים שונים, רובם חיקוי אחד של השני, אחרים חיקויים של מוצרים מערביים מכובדים (כגון חיקוי של ה- X-Mount של חברת RAM). לעיתים החיקויים טובים מהמקור, ולעיתים הם יתפרקו בזמן קצר. יצויין שלא רק באתרים סיניים, אלא גם באתרי מכירות אחרים כמו ebay ואפילו באמזון ניתן למצוא באמת כמות עצומה של התקנים כאלה.

  

היתרונות הם ללא ספק המחיר הזול והרב-גוניות. מצד שני, אי אפשר לדעת מהי איכות המוצר, מאיזה חומרים בנויים המתקנים, כמה הם מחזיקים את המכשיר בתנאי רכיבה מגוונים (קפיצות, טלטלות, באמפים, האצה, בלימה ורוח).

אני ממליץ לבדוק היטב עם חברים ולשקול האם החיסכון של כמה עשרות שקלים במחיר המתקן שווה את הסיכון של אלפי שקלים במקרה של אייפון מנופץ.

התקנים אוניברסליים לחיבור באזור המשקף

המשותף להתקנים אלה הוא שבפני עצמם הם לא מספקים את החיבור של הטלפון לאופנוע, אלא משמשים כמעין תוספת באזור הקוקפיט, לרוב מעל לוח השעונים ומאחורי המשקף המוגן מרוח, אליו מחברים מתקן כלשהו (לרוב כזה שמתחבר לכידון). המוטות הם בעוביים שונים, בגובה שונה, ומותאמים לסוגי אופנוע שונים.

יש יצרנים מכובדים (כגון Givi ואחרים), ויש כמובן זיופים סיניים זולים יותר.

לא נרחיב על כך יותר מדי, הנה כמה דוגמאות:

תיקי מיכל

מתאימים במיוחד לרוכבי אדוונצ’ר או טוררים שחושפים את המכשיר שלהם לתנאי מזג אוויר גשום או קר, ו/או לאבק בכמויות גבוהות. נוחים במיוחד לשימוש בעת ניווט ארוך טווח, כשהמסך דלוק בתוך התיק השקוף שנמצא בחלקו התחתון של שדה הראייה של הרוכב ואינו מפריע לו לתפעול האופנוע. בנוסף, תיק המיכל מספק יכולת איחסון של פריטים נוספים (בהתאם לגודלו) ולרוב קל מאוד פשוט לנתק את כל התיק מהמיכל וללכת איתו כשעוזבים את האופנוע בחניה.

מצד אחד מספקים הגנה טובה יותר למכשיר עצמו, אבל מצד שני יוצרים חום רב בתוך הקייס/פאוץ’ עצמו שעלול לבשל את המכשיר (בטח שבטח בקיץ הישראלי). בנוסף, הכנסת המכשיר לתוך הקייס מסורבלת לעיתים וכך גם שליפתו משם, והתפעול הופך להיות מסובך יותר במידה והמחיצה השקופה אינה מעבירה טאצ’ (במיוחד בשילוב עם הכפפות).

ישנם תיקי מיכל ללא חיבור חשמל, כמו למשל של חברת Givi (דורשים התקנת מתאם מיוחד על מכסה מיכל הדלק, ואז נעילה בקליק או שליפה של תיק המיכל מתבצעת בלחיצה קלה). גם תיקים אלה מגיעים בשלל גדלים, לדוגמה:

לחברת Givi יש גם תיקים מגנטיים ו/או עם חיבור רצועות, לדוגמה:

ישנם תיקים שמגיעים עם חיבור חשמלי לטעינה, כמו למשל של חברת SW-Motech (דורשים התקנת מתאם מיוחד על מכסה מיכל הדלק וכן חיבור למקור מתח, ואז נעילה בקליק או שליפה של תיק המיכל מתבצעת בלחיצה קלה). תיקים אלה מגיעים בשלל גדלים, לדוגמה:

יש כמובן עוד מגוון עצום של תיקי מיכל מיצרנים שונים.

פאוצ’ים אטומים למים/אבק

מתאימים במיוחד לרוכבי אדוונצ’ר או טוררים שחושפים את המכשיר שלהם לתנאי מזג אוויר גשום או קר, ו/או לאבק בכמויות גבוהות. מתאימים לרכיבה בעמידה למרחקים ואינם דורשים מהרוכב להסיט מטה את מבטו מהמסלול שלפניו כיוון שהקייס מותקן באזור הקוקפיט ולא על מיכל הדלק כמו בדוגמה הקודמת.

חלקם מתחברים לקצוות של התקני RAM, ואילו אחרים משתמשים בחבקים כאלה או אחרים להתלבש על הכידון עצמו, על בסיסי המראות, או על מוט מתכתי באזור הקוקפיט כפי שצויין מעלה.

כמו תיקי המיכל, גם הפאוצ’ים אמנם מספקים הגנה טובה יותר למכשיר עצמו, אבל מצד שני יוצרים חום רב בתוך הפאוץ’ עצמו שעלול לבשל את המכשיר (בטח שבטח בקיץ הישראלי). בנוסף, הכנסת המכשיר לתוך הקייס מסורבלת לעיתים וכך גם שליפתו משם, והתפעול הופך להיות מסובך יותר במידה והמחיצה השקופה אינה מעבירה טאצ’ (במיוחד בשילוב עם הכפפות).

בשנים האחרונות הופכים להיות בעלי חשיבות מופחתת עקב העובדה שרוב המכשירים הטובים מגיעים עם מיגון מובנה נגד מים ואבק.

כמו שאתם רואים – מספר האפשרויות הוא עצום, וכל מה שנותר לעשות הוא למצוא את האמצעי המתאים לכם ביותר ולהימנע מהתעסקות במכשיר הארור ככל שניתן.

אגב, מכירים התקן שלא צויין פה? תנו בתגובות למטה.

נגישות