המלצה על דיבורית לאופנועים – לגזור ולשמור

כמו אייטמים רבים באתר שלי, גם הכתבה הזו נולדה מהשטח: חברים, קוראים, רוכבים שפונים אלי ומבקשים המלצות על דיבוריות לקסדה שלהם. אז אחרי שעניתי באופן אישי אין ספור פעמים, ישבתי וכתבתי כמה שורות כדי לעשות סדר בבלגן.

חשוב לציין: אין בכתבה זו משום המלצה על יצרן ספציפי או דגם ספציפי. זו לא כתבה שאמורה לסגור את כל הפינות, ומן הסתם ככל שיעבור הזמן דגמים חדשים יצאו, אחרים ייעלמו, וגם המחירים וכדאיות הרכישה שלהם ישתנו. לכן תמיד צריך לעקוב אחרי מה קורה בשוק בנושא הזה ולהתעדכן. אז מה בכל זאת יש כאן? זו כתבה שתמצאו בה רשימה של דגמים של חלק מהיצרנים שנמכרים בישראל, וכן יש נקודות למחשבה שכל אחד צריך לתת עליהן דעתו. אחרי שקראתם וסיננתם את אלה שפחות מתאימים לכם, תוכלו לבחור דיבורית שתהיה היו טובה עבורכם ועבור הצרכים שלכם.

בואו נתחיל.

יש בישראל מספר משווקים שמייבאים ארצה מספר מותגים מובילים בעולם, מוצרים שמוכרים לכולנו, ולכל מותג יש מגוון דגמים ברמות איבזור שונות שמתאימות לכל כיס. עליהם אפשר להוסיף את הדגמים הסיניים שניתן לרכוש בעלויות נמוכות יותר באתרים הסיניים (ויש כאלה שזה מתאים להם).

Cardo

יצרן הדיבוריות שאולי הכי מוכר לרוכבים בישראל הוא קארדו. זהו יצרן שהחל דרכו בישראל, נמכר בהצלחה גדולה בכל העולם, ויש לו מספר מוצרים מעולים עם שירות מקומי מצויין. מוצרי קארדו מיובאים ארצה על ידי חברת ברקום עם מרכז שירות ברעננה.

לדיבוריות הבסיס של קארדו יש רמקולים בקוטר 40 מ"מ, ועליהם ניתן לרכוש בנפרד ערכת רמקולים של JBL בקוטר 45 מ"מ שמוסיפים לאיכות השמע ומאפשרות הפעלה של אקולייזר מתקדם של JBL באפליציית הדיבורית בסלולרי. לרוב הדיבוריות של היצרן יש אפשרות לחבר שני מכשירי סלולר בו זמנית וגם לקבל התראות בעברית או באנגלית, מה שמתאים לחלק מהרוכבים בישראל.

הדגם הבסיסי של קראדו היא דיבורית ה- Freecom 1 Plus שמספקת חיבוריות בין הסלולרי לבין הקסדה, מה שמאפשר קבלה והוצאת שיחות טלפון, קבלת הנחיות קוליות לניווט מאפליקציות כמו ווייז או גוגל מפות ולשמוע מוזיקה מהטלפון באמצעות אפליקציות כמו ספוטיפיי או אפל מיוזיק וכן רדיו FM. בנוסף, דגם זה מאפשר חיבוריות בין שתי יחידות המאפשר שיחה בין רוכב/ת למורכב/ת, חיבור שני טלפונים בו זמנית. אטימות נגד מים לפי תקן IPV67, וזמן סוללה של 13 שעות.

 

הדגם הבא של קארדו הוא Freecom 2 Plus שמכיל את אותן תכונות כמו הדגם הקודם, ובנוסף מאפשר שיחת אינטרקום בין 2 יחידות למרחק של 500 מטר בהתאם לתנאי הדרך, וכן פקודות קוליות, רמקולים HD, אטימות נגד מים לפי תקן IPV67, וזמן סוללה של 13 שעות.

הדגם השלישי של קארדו הוא דגם ה- Freecom 4 Plus שנראה מעט שונה משתי הדיבוריות הקודמות ועם גלגלת לשליטה על חלק מהתכונות בחלקו התחתון (בעבר הוא היה זהה חיצונית לדגמים הקודמים אבל זה השתנה עם דגם הפלוס). לדגם זה יש את אותן תכונות כמו בדגמים הקודמים ובנוסף הוא מאפשר שיחות אינטרקום בין עד 4 רוכבים שונים למרחק של 1.2 ק"מ בהתאם לתנאי הדרך (ו/או עם המורכב/ת שלכם), פקודות קוליות, ורמקולים 40 מ"מ של JBL + אקולייזר של JBL דרך האפליקציה. כמו לדגמים הקודמים – אטימות נגד מים לפי תקן IPV67, וזמן סוללה של 13 שעות.

דגם הקצה של קארדו הוא ה- Packtalk שמכיל את כל התכונות שהוזכרו בדגמים הקודמים, ובנוסף המון פיצ'רים מתקדמים יותר. אחת התכונות הכי חשובות של דיבורית זו היא חיבור אינטרקום בין מספר גדול יותר של רוכבים (15) ולטווח גדול יותר (6-8 ק"מ בקבוצה מלאה ע"י שימוש בממסרים בין היחידות ובהתאם לתנאי הדרך) באמצעות טכנולוגיית DMC (שהן ראשי תיבות של Dynamic Meshwork Communication), וזאת בניגוד לחיבוריות BT סטנדרטית שקיימת בכל הדיבוריות ומוגבלת בטווח שלה. כמו לדגמים הקודמים – אטימות נגד מים לפי תקן IPV67, וזמן סוללה של 13 שעות.

ישנם שלושה דגמי Packtalk והם מכונים Slim, Black, Bold:

Bold – כמו דגם ה- Freecom 4 Plus + רמקולים 40 מ"מ של JBL, ואופציה לבחור אחד מ- 3 אקולייזרים של JBL דרך האפליקציה.

Black – כמו דגם ה- Bold + תוספת רמקולים 45 מ"מ של JBL. ותוספת של שנת אחריות (3 שנים במקום שנתיים כמו שאר הדגמים), ובצבע שחור.

Slim – כמו דגם ה- Bold אבל מגיע בחבילה שמפצלת בין הסוללה לבין המוח שהופך להיות דק יותר, מה שמאפשר התקנה של הסוללה בעורף הקסדה בעוד שהמוח נמצא בצד הקסדה.

Midland

גם לחברת מידלנד האיטלקית שנמכרת בארץ יש מגוון דגמי דיבוריות המיובאות ארצה ע"י שחורי תקשורת. רמת השירות של המוצרים היא מצויינת עם מרכז שירות באור יהודה.

לכל הדיבוריות של מידלנד יש רמקולים בקוטר 40 מ"מ פרט לדגם BT Rush שמגיע עם רמקולים מתקדמים של חברת RCF האיטלקית. לרוב הדיבוריות יש אפשרות לקבל התראות בעברית או באנגלית, מה שמתאים לחלק מהרוכבים בישראל.

דיבורית הבסיס של מידלנד נקראת BTMINI IL והיא מספקת את החיבוריות הבסיסית לטלפון, שיחת אינטרקום בין עד 3 רוכבים עד למרחק של 500 מטר בהתאם לתנאי הדרך או רוכב/ת ומורכב/ת, רמקולים עם פיצ'ר של Super Bass לאיכות שמיעה טובה, אטימות למים וזמן סוללה של 8 שעות. היתרון שלה הוא בגודלה הפיזי הקטן ובמחיר הנוח.

הדגם הבא של מידלנד נקרא  BTX IL. הוא מספק את כל התכונות של הדגם הקודם, אינטרקום בין רוכב/ת למורכב/ת, הגברת צליל אוטומטי, חיבור 2 מכשירי טלפון, מענה באמצעות פקודות קוליות ושליטה על עצמת קול אוטומטית, אטימות למים וזמן סוללה של 23 שעות.

הדגם השלישי של מידלנד הוא BTX 1 Pro S והוא מכיל את כל התכונות של הדגמים הקודמים. בנוסף, חיבור אינטרקום ל- 4 רוכבים ובטווח שמגיע לכ- 800 מטר בהתאם לתנאי הדרך. הוא מגיע עם מערכת מתקדמת לסינון והפחתת רעשים, חיבור 2 מכשירי טלפון ועוד מכשיר ניווט, רדיו FM, אטימות למים וזמן סוללה של 23 שעות.

הדגם הבא הוא BTX 2 Pro S LR וכמו בדגמים הקודמים, גם הוא מכיל את כל הפיצ'רים והתכונות של הדגם הקודם לו. ובנוסף, יש לו מעבד Dual Core לשני ערוצי BT בו-זמנית, אינטרקום מובנה לשיחות בין רוכב ומורכב או בין עד 4 זוגות רוכבים במרחק של עד 1.6 ק”מ בהתאם לתנאי הדרך, אטימות למים וזמן סוללה של 23 שעות.

דגם הקצה של מידלנד נקרא BT Rush והוא מכיל את כל התכונות של הדגמים הקודמים. בנוסף, הדיבורית מגיעה עם רמקולים של חברת RCF האיטלקית שנותנים איכות צליל משופרת שמאפשרת שמיעת מוזיקה באיכות גבוהה באמצעות רמקולים ייחודיים (40 מ"מ), אינטרקום בטכנולוגיית Mesh לחיבור עד 10 רוכבים לטווח של עד 1.4 ק"מ או 6 רוכבים עד 3.5 ק"מ + עד 99 רוכבים בהאזנה, או 4 רוכבים בחיבוריות BT למרחק של עד 500 מטר בהתאם לתנאי הדרך, תושבת מגנטית לחיבור מהיר, שליטה על ווליום אוטומטי, שמיעת הוראות ניווט ברקע, אטימות למים וזמן סוללה של 23 שעות.

Sena

עוד יצרן בינלאומי מוכר שנמכר בארץ היא חברת סנה שחלק ממוצריה מיובאים ארצה על ידי חברת לרט. וכמו בשני המותגים הקודמים, גם לסנה יש דגמי דיבוריות שונים בהתאם לסוג הפיצ'רים המתבקשים, החל מדגם בסיס וכלה בדגם הקצה. עם זאת, כיוון שלא כל ליין הדיבוריות של סנה נמכרים בישראל לא נכנס למוצרים אלה בסקירה זו (אבל אם תבצעו חיפוש בגוגל תוכלו למצוא עליהם מידע).

דגם בסיסי של סנה הוא SF1 שמספק יכולות בסיסיות כולל רדיו FM, אינטרקום BT לטווח של עד 400 מטר בהתאם לתנאי הדרך, שיתוף מוזיקה, פקודות קוליות, עמידות למים (בגשם), בקרת רעשים ועד 8 שעות שימוש.

הדגם הבא של סנה הוא SF2 שמכיל את התכונות של הדגם הקודם ועליו מוסיף אינטרקום BT לטווח של עד 700 מטר בהתאם לתנאי הדרך.

סדרת דגמים נוספת של סנה היא המכונה SMH5, ולה יש מספר אופציות שלא ניכנס אל כולן, אבל היא פחות או יותר תואמת את טווח הדיבוריות הבסיסי של שאר היצרנים.

דגם ייחודי של חברת סנה הוא 10C Pro שמכיל פרט לדיבורית גם מצלמה באיכות HD 1080p מה שמאפשר שילוב של הקלטת הקול ביחד עם התמונה לתיעוד של הרכיבה. האינטרקום בה מבוסס BT ומגיע לטווח של 1.6 ק"מ בשטח פתוח, רדיו FM, שיתוף מוזיקה, עמידות למים (בגשם), זמן סוללה של 17 שעות (ראו הערות זמן סוללה בהמשך המאמר), שליטה על רעשי רקע ותפעול ע"י חוגה.

בנוסף, ייחודי לסנה, ישנן קסדות (לדוגמה דגמים מסויימים של שואי או שוברט) שבהן יש מגרעת ייחודית שמתאימה במיוחד "למוח" של סנה (לדוגמה Schuberth SC1 Standard או Schuberth SC1 Advanced), כך שמי שרוכש קסדה מדגמים אלה יכול לרכוש דיבורית תואמת שמתלבשת לתוך הקסדה. עם זאת, ומבלי להיכנס לפרטים, ה"מוחות" של דיבוריות הייעודיות לקסדות לא מכיל (לרוב) את אותם פיצ'רים המתקדמים שניתן למצוא בדיבוריות של יצרנים אחרים ובמחירים דומים, כך שמי שרוכש אותן צריך לשאול את עצמו האם הוא רוצה לשלם את הסכום המבוקש עבור "מוח" שלא מבצע את אותן פעולות כמו דיבוריות של יצרנים אחרים.

Interphone

חברת אינטרפון היא יצרן איטלקי מוכר בזירה העולמית המציג מספר דיבוריות לאופנועים. מספר מצומצם מאוד של מוצרים מיובאים ארצה על ידי חברת מטרו. כמו במקרה של סנה, מכיוון שגם כאן ישנם מספר דגמים של היצרן שלא נמכרים בארץ לא נכנס למוצרים אלה בסקירה זו, אבל אם תבצעו חיפוש בגוגל תוכלו למצוא עליהם מידע.

דגם אחד של החברה שנמכר בישראל נקרא Interphone Connect המכיל תכונות בסיסיות ובנוסף אינטרקום BT לטווח של עד 800 מטר בהתאם לתנאי הדרך, פקודות קוליות, שיתוף מוזיקה, סינון רעשים, הגנה מלאה למים בתקן IPV67 וזמן סוללה של 12 שעות.

יצרנים אחרים

בשוק העולמי יש שחקנים נוספים בעולם הדיבוריות, ונציין מותגים כמו אלה של יצרנית הקסדות Nolan, דיבוריות של Shark, של AGV, של Nexx, של Cellularline ועוד. חלקם מוצרים מוכרים ונמכרים היטב בעולם, וחלקם נחשבים מוצרי מדבקה סיניים שמשווקים על ידי שמות מוכרים יותר. בכל מקרה, מוצרים של יצרנים אלה לא נמכרים בצורה מסודרת, לפי מיטב ידיעתי, בישראל. אבל בהחלט ניתן לרכוש אותן באתרי קניות בחו"ל. על השאלה האם דגמים של יצרניות אלה מספקים תכונות או יכולות שאין בדגמים שכן משווקים בארץ, ו/או האם המחיר שלהם כה אטרקטיבי ששווה לרכוש אותם – כל אחד יענה בעצמו.

מוצרים סיניים

על יצרנים אלה צריך להוסיף כמובן גם את הדיבוריות של היצרנים סיניים, חלקם מוכרים יותר בקרב ציבור רוכבים מסויים, וחלקם בעלי שמות מומצאים שלא נחשבים כמותגים בפני עצמם אלא חיקויים זולים באיכות מפוקפקת במקרה הטוב. יש רוכבים שימצאו בדיבוריות הסיניות את מבוקשם, בעיקר כשמדובר בשליחים או רוכבים שצריכים רק את יכולת קבלת השיחות או חיבוריות לאפליקציות בסלולרי ותו לא, וכאלה שמבקשים לרכוש דיבורית בתקציב מצומצם. לא אסקור אותן כאן כיוון שממילא השמות והדגמים משתנים מדי יום, אבל תוכלו למצוא אותן בנקל באתרי הקניות הסיניים.

אז איך אני יודע איזו דיבורית טובה לי? איך אני בוחר את הדיבורית המתאימה לי ביותר?

בסופו של דבר, בינינו ובלי שאף אחד ישמע, מה שהכי טוב והכי בריא לנו כרוכבי אופנוע הוא לרכוב עם כמה שפחות הסחות דעת בעת הרכיבה – בלי שיחות טלפון ממספר לא מזוהה ברכיבה באמצע פקק, ובלי צלילי נוטיפיקציה מעצבנים שהנה הגיעה לכם עוד הודעת וואטסאפ מקבוצת ההורים של הגן של הנסיך… ולכן המצב האידאלי יהיה רכיבה ללא דיבורית. אבל יש כאלה שכן חייבים דיבורית -בין אם בגלל צרכי עבודה, ניווט, או סתם כי בא להם לרכוב עם מוזיקה כי זה עוזר להם להתרכז. זה בסדר כל עוד מכירים את המגבלות. למטרה זו כל דיבורית תתאים, ואנחנו לא באמת צריכים לקנות דגם משוכלל יותר ללא צורך.

לכן וראשית כל אנחנו צריכים לחפש דגם דיבורית שמתאים לצרכים שלנו, ולכל רוכב יש את רשימת הדרישות שלו. בסוף צריך לזכור שככל שהדיבורית מורכבת ומשוכללת יותר, ככה יש בה יותר אפשרויות וכפתורים ומתגים ומה לא, ובינינו לא כולנו תמיד צריכים את הכל.

אינטרקום לרוכב/ת + מורכב/ת

אם אתם רוצים לפתוח שיחת אינטרקום עם מורכב/ת אז מן הסתם תצטרכו לרכוש 2 יחידות של דיבורית, אחת לכל קסדה, ורצוי שהן יהיו מאותו דגם או לפחות מאותו יצרן כדי שיהיה קל יותר לתפעל אותן בין שני הרוכבים/ות (נכון שלרוב כן אפשר לחבר בין דיבוריות מיצרנים שונים, אבל בדרך כלל חיבור כזה יהיה פחות אינטואיטיבי מאשר שימוש בשתי יחידות מאותו יצרן). במקרה של רוכב/ת + מורכב/ת, לרוב מספיק חיבוריות BT בין היחידות כי הטווח ביניהן ממילא יהיה קצר מאוד.

שווה לדעת שבחלק מהדגמים ניתן לשתף מוזיקה בין הרוכבים, כך שכאשר אחד מהרוכבים מפעיל פלייליסט אהוב, ומשתף אותו, כל שאר הרוכבים שומעים אותו בו זמנית. אם פיצ'ר זה חשוב לכם, בדקו אם הדגם שאתם רוצים לרכוש מכיל אותו.

לרוב היצרנים יש ערכות זוגיות שמיועדות בדיוק למצבי רוכב/ת + מורכב/ת, ואשר נמכרות בעלות נמוכה במקצת מאשר רכישה של שתי יחידות נפרדות. במקרים אלה, שתי היחידות מגיעות מוצמדות זו לזו כך שכל מה שצריך זה להתקין אותן בשתי קסדות, להדליק ולצאת לדרך. לפעמים רכישה כזו יכולה גם להתאים לשני חברים שרוכבים כל אחד על אופנוע אחר, אבל על ידי חלוקת הערכה הזוגית ביניהם הם יכולים לחסוך כמה שקלים.

אינטרקום בין רוכבים/ות

מניסיוני בישראל רובם המוחלט של הרוכבים משתמשים בדיבוריות שלהם כ- Stand Alone לעצמם, דהיינו הם עם הסלולרי שלהם, ללא חיבוריות עם רוכבים אחרים. עם זאת, יש קבוצות רוכבים שמתארגנות יחד והרוכבים בהן רוכשים את אותו דגם/מוצר כדי שתהיה לכולם תאימות לשיחת אינטרקום ביניהם.

אם אנחנו צריכים חיבוריות בין רוכבים שכל אחד רוכב על אופנוע אחר צריך לזכור שהטווח בין היחידות צריך להיות גדול יותר בגלל אופי פיזור הכלים על הכביש, ומספר הרוכבים שמשתתפים השיחה עשוי להיות גדול יותר – משניים ועד מעל עשרה, תלוי בגודל הקבוצה שרוכבת יחד. במקרה זה צריך לתת את הדעת לקלות החיבור בין היחידות השונות של הרוכבים השונים, לטווח השיחה ביניהם, ולמספר הרוכבים שיכולים להצטרף לשיחה.

למרות שלרוב אפשר לחבר בין דיבוריות של יצרנים שונים, כאן כבר מתחיל להיות חשוב לבחור בדגם מיצרן שבו רוב החבר'ה שלכם משתמשים כיוון שרק אז החיבוריות בין הקסדות של כל הרוכבים תהיה אופטימלית. לדוגמה, אם כל החבר'ה שלי משתמשים בדיבוריות שעובדות עם טכנולוגית DMC, למרות שאפשר להצטרף לקבוצה כזו ולהתחבר אל הדיבוריות של הקבוצה באמצעות דיבורית "פשוטה" יותר בחיבוריות BT, זה גם יוריד את טווח החיבוריות בין הרוכבים, וחווית השימוש שלי (ולפעמים של כל האחרים בקבוצה) תיפגע. עם זאת, ישנם יצרנים שמתהדרים ביכולות חיבור "אוניברסליות". שווה לבדוק היטב עם חברים וכמובן גם עם המוכר מה המשמעות של חיבור מסוג זה.

טווח האינטרקום

כל היצרנים מתגאים במפרטים הטכניים שלהם בטווחי שיחה גדולים במיוחד. השאלה היא מה המצב בשטח, שכן בסופו של דבר לא מדובר בתנאי מעבדה אופטימליים, והטווח בפועל תמיד יהיה קצר יותר מזה המפורסם בפרוספקטים. לדוגמה, מצאתי שדיבורית מסוג מסויים שמתהדרת בטווח עצום בין הרוכבים מאבדת קשר כשהמרחק ביני לבין חבר שמשתמש באותה דיבורית גדול מכמה מאות מטרים, גם בקו ישר ובשדה ראייה בין שני הכלים. אז הבטחות לחוד ומציאות לחוד, ואין יותר טוב מלשאול חברים שמשתמשים במותג ובדגם הספציפי.

אם שיחות אינטרקום בין רוכבים פחות מעניינות אתכם, אז תכונה זו פחות רלוונטית לכם.

עצמת ואיכות שמע

עד לפני מספר שנים כל הדיבוריות היו מגיעות עם רמקולים בסיסיים בלבד. כיום לחלק נכבד מהדיבוריות יש אפשרות לרמקולים גדולים יותר (למשל בקוטר 40-45 מ"מ), או משוכללים יותר (למשל של מותגי אוזניות מובילים כמו JBL, RCF ואחרים). חלק מהדגמים מגיעים על מגברים ייעודיים לצליל באס או צליל טבעי יותר, וכן משתמשות באיקולייזר משוכלל יותר באפליקציה בסלולרי.

כמו שציינתי קודם, איכות הסאונד עשוייה אמנם להיות חשובה לחובבי מוסיקה, אבל תמיד צריך לזכור שאנחנו לא באולפן הקלטות דומם אלא נמצאים בסביבה רועשת מאוד מיסודה – רעשי רוח, מנוע ועוד. לכן כדאי לעשות רכיבת מבחן עם הדיבורית והמוזיקה האהובה עליכם, עם הקסדה שלכם, על האופנוע שלכם, ובסגנון וקצב הרכיבה שלכם כדי באמת לדעת איך באמת שומעים. במקרה כזה, שווה ללכת על הדגמים בעלי איכויות הסאונד המשופרות, ולרוב זה אומר דיבוריות עם רמקולים של חברות מובילות, ובקוטר גדול יותר.

בנוסף, חלק מהדיבוריות מגיעות עם פיצ'ר של הגברת ווליום באופן אוטומטי ככל שהרעש החיצוני מתגבר. שווה לבדוק כיוון שזו תכונה שימושית במיוחד.

בהקשר לגודל הרמקולים שווה להזכיר שבשנים האחרונות רוב יצרני הקסדות המובילים מכינים בקסדות מגרעות ייחודיות להכנסת הרמקולים למקומם, כולל מקומות ייעודיים להשחלת הכבלים בין הרמקולים, המיקרופון ועוד. בדקו אם הקסדה שלכם "מכילה" את הדיבורית שאתם רוצים כדי שלא תתאכזבו. בנוסף, קסדות של יצרנים מסויימים (כמו דגמים ספציפיים של שוברט) מגיעים כבר עם רמקולים מובנים בתוך גוף הקסדה, ולא בטוח שתוכלו להחליף אותם בנקל.

חשוב לדעת: ללא קשר לדיבורית, כל רכיבה על אופנוע במהירויות של מעל 100 קמ"ש ללא הגנה על האזניים מפני רעש הרוח והמנוע תפגע בסופו של דבר בשמיעה שלכם. תוסיפו על זה ווליום של מוזיקה שצריך להתגבר על רעש הרוח וקיבלתם מתכון מצויין לפגיעה באיכות השמיעה לטווח הארוך. קחו את זה בחשבון. תמיד מומלץ לרכוב עם אטמי אזניים איכותיים, ויש אטמים איכותיים שמסננים את רעש הרוח אבל מאפשרים לסאונד של מוזיקה או דיבור לעבור.

איכות שיחה

חשוב מן הסתם שגם הצד השני בשיחה ישמע אתכם היטב. ליצרני הדיבוריות השונות ישנם מיקרופונים באיכויות שונות, וחשוב לבדוק עם חברים שרוכבים איתכם מה דעתם על איכות המיקרופון בדיבוריות שהם משתמשים בהן (וגם לעשות בדיקה של שיחה במהירויות שונות).

יש מיקרופונים חוטיים לקסדות סגורות, ויש כאלה על "בום" גמיש לקסדות 3/4 או קסדות נפתחות. לרוב דגמי הדיבוריות יש את שני סוגי המיקרופונים בערכה, ואם אתם יודעים מה אתם צריכים בדקו שיש לכם אותו בערכה לפני שאתם רוכשים.

מיקום המיקרופון בקסדה יכול להשפיע על איכות השיחה. בדקו עם מי שמבין בנושא כדי למקם אותו במקום הטוב ביותר.

קלות התקנה בקסדה

כשרוכשים דיבורית צריך מן הסתם להתקין אותה בתוך הקסדה, וכדאי להתקין אותה בצורה מקצועית על ידי מישהו שיודע מה הוא עושה. נכון שהתקנת הדיבורית היא לרוב לא מדע טילים, אבל אם יש לכם ידיים שמאליות או מעולם לא עשיתם את זה בעצמכם, אתם לא רוצים לקרוע את הריפודים, לשרוט את הצביעה החיצונית או לפגוע במיגון הקסדה. במקרה כזה לכו לבעל מקצוע בחנות בה רכשתם את הדיבורית, או בקשו מחבר שיודע איך להתקין את הדיבורית בלי להתגלח לכם על הקסדה.

בעת ההתקנה יש לתת את הדעת למיקום הרמקולים בצורה אופטימלית מול האזניים, למיקום המיקרופון מול הפה, להסלקה של הכבלים בתוך הריפוד הפנימי בלי שאיזה קונקטור ישב לכם בול על הראש ויציק לכם לאורך זמן.

לרוב מהדיבוריות יש קליפס מתכתי/פלסטי שמתלבש על צד הקסדה ונכנס בין הריפוד למעטפת הקסדה, והדיבורית מורכבת עליו. לחלק מהדיבוריות יש אופציה להתקנה על ידי מדבקה. כל הדיבוריות מותקנות בצידה השמאלי של הקסדה.

עמידות במים

למרות שאנחנו בישראל לרוב רוכבים במזג אוויר יבש, גם עלינו עלול לרדת גשם על הראש/קסדה מעת לעת. ולכן חשוב לבדוק את רמת העמידות במים של "המוח" של הדיבורית. אני אישית לא הייתי קונה דיבורית שלא עמידה במים. אם זה חשוב לכם, רצוי לבדוק על האריזה ולשאול את המוכר לפני שקונים.

גודל פיזי, משקל

דיבורית קלה, צנומה, דקה, תהיה נוחה לכם לשימוש יותר מאשר קופסה לא-אוירודינמית ששוקלת מאתיים גרם בצד של הקסדה שלכם. שווה לבדוק ואם צריך גם לפסול מוצרים שפשוט לא עושים לכם את זה מבחינה חיצונית. כשהדיבורית מגושמת ולא-אוירודינמית, רוכבים שנוסעים מהר על אופנועים ספורטיביים יסבלו גם מרעש רוח מוגבר בגלל התקנת הדיבורית בצד הקסדה.

בנוסף, זכרו שאנטנה מתקפלת יכולה להיות יתרון אבל גם חיסרון במצבים מסויימים.

רוכבי שטח צריכים לתת את הדעת גם למעבר בתוך צמחייה שעלולה להיתפס בדיבורית.

קלות תפעול

קלות התפעול של היחידה היא קריטריון חשוב. למרבה ההפתעה, ישנם דגמים שמאוד מסובך, מתיש, מעצבן ומתסכל להשתמש בהם. זה כאילו שהמעצב של המוצר לא נתן את דעתו לקלות התפעול. לעיתים ניתקל בדיבוריות שסובלות מפגם עיצובי או תיכנוני כזה או אחר שהופכים את העבודה איתן למעצבנת במיוחד כשמנסים לבצע פעולה ספציפית.

לדוגמה, אם רוכבים עם דגם ספציפי של יצרן מסויים ואתם משתמשים במעיל בעל מיגוני כתפיים קשיח ומסיטים את הראש שמאלה בזמן הרכיבה, בגלל עיצוב "המוח" של הדיבורית, מגן הכתפיים במעיל ילחץ על מתג מסויים בדיבורית שיבצע פעולה שלא רציתם שתתרחש. כשזה קורה בכל פעם שמסתכלים שמאלה זה מעצבן.

קלות תפעול מתייחסת גם לשימושיות עם כפפות – רגילות, קיציות, או כאלה חורפיות עבות. כשאתם בודקים את הדיבורית, נסו אותה עם הכפפות על הידיים.

נקודות לחשוב עליהן: איפה עונים לשיחה, איפה מנתקים שיחה, איך משנים את עצמת השמע, איך מחייגים לשיחת חירום, איך מפעילים רדיו/אינטרקום, איך מעבירים שיר קדימה ואחורה, איך מפסיקים מוזיקה, איך מבצעים צימוד ליחידה אחרת, האם יש לה אפליקציה לסלולרי, ועוד ועוד.

אורך חיי סוללה

לבסוף אבל לא פחות חשוב, אורך חיי הסוללה הוא גם פרמטר חשוב. אם אני יוצא מהבית לטיול ו"המוח" מת לי אחרי 4 שעות רכיבה וכתוצאה מזה אני מאבד את היכולת להשתמש בדיבורית, זה מאבד את הפואנטה. לכן נרצה לבדוק עם המוכר ועם חברים שמשתמשים בדגם הדיבורית אותו אתם רוצים לרכוש מה אורך החיים של הסוללה. האם היא מספיקה לשבוע שלם של רכיבות בלי טעינה? האם אתם יכולים לצאת בבוקר לטיול ארוך, להנות משיחות אינטרקום או משמיעת מוזיקה לאורך כל שעות הרכיבה, ועדיין לחזור הביתה עם סוללה פעילה? אם לא, שווה לשקול לבחור דגם אחר.

שימו לב שיש הבדל בין אורך חיי סוללה בהמתנה, לבין אורך חיי סוללה בשימוש בתכונה מסויימת – למשל רדיו, אינטרקום, שיחת טלפון או מוזיקה. ישנם פיצ'רים שהם לכאורה מגניבים אבל הם טוחנים סוללה. למשל, דיבוריות Packtalk של קארדו מצויינות לאינטרקום בין רוכבים לטווח ארוך יחסית בזכות השימוש בטכנולוגיית DMC, אבל פיצ'ר זה טוחן סוללה יותר מאשר אם נבטל אותו ונעבור לעבוד בחיבוריות BT – במיוחד אם אני יוצא לרכיבה ארוכה בה אין לי כלל צורך באינטרקום בין רוכבים. כך גם דיבורית BT Rush של מידלנד שאם נבטל בה את השימוש באינטרקום בטכנולוגיית Mesh נזכה לעוד שעות של זמן סוללה. דוגמה נוספת היא דיבורית מדגם 10C של חברת סנה שמכילה בתוכה גם מצלמה. זו לכאורה אחלה תוספת מגניבה – אני גם מדבר, גם שומע מוזיקה, וגם מצלם את הרכיבה. אבל בפועל אורך החיים של הסוללה בדגם זה נחתך משמעותית בגלל השימוש בעוד צרכן מתח, ולכן המצלמה המגניבה הזו בעצם מפסיקה להיות שימושית אחרי כשעתיים של רכיבה (פלוס מינוס).

בנוסף, בדקו את זמן הטעינה של המוצר. ישנם כאלה שמציעים טעינה מהירה שמשמעותה אחוזי סוללה גבוהים במספר דקות קצר. אם אתם צרכני דיבורית כבדים, זו תכונה חשובה עבורכם.

אפליקציה לסלולרי

האם הדיבורית שאתם עומדים לרכוש מאפשרת שליטה מלאה בכל הפיצ'רים שלה דרך הכפתורים שלה? או שמא צריך להתקין אפליקציה בסלולרי כדי להפעיל/לבטל/לשנות בה הגדרות? איך מבצעים עידכוני תוכנה? האם האפליקציה צריכה לעבוד ברקע כדי לנצל פיצ'ר מסויים?

אז באיזו דיבורית אני משתמש?

ברמה האישית, כיוון שאני כרוכב משתמש רק בפיצ'רים הבסיסיים בדיבורית, אני מוצא את רוב הפיצ'רים המתקדמים די מיותרים לצרכים שלי. לכן, אני מסתפק ב- Freecom 1 בסיסית של קארדו אותה רכשתי לפני מספר שנים, והיא משמשת אותי לרוב הרכיבות היומיומיות. עם זאת, לפני זמן מה קניתי לעצמי גם דיבורית Packtalk Black של קארדו והיא מותקנת בקסדה שאני משתמש בה בעיקר כשאני רוכב בקבוצה שבה יש עוד משתמשי Packtalk אחרים וזאת לטובת חיבוריות באינטרקום בין רוכבים בקבוצה. כיוון שיש לי כמה קסדות בכל רגע נתון, אני קונה עוד ערכת שמע הכוללת את יחידת האוזניות, המיקרופון וההתקן שמתחבר לצד הקסדה – ומתקין אותה על הקסדה האחרת. כך אני יכול לנייד את "המוח" של הדיבורית בין הקסדות לפי החשק.

מקווה שעשה שכל. יש לכם טיפים נוספים? תנו בתגובות.

תתחדשו.

נגישות