קימקו AK550 – מתכון ביתי לטימקס קילר

ה- AK550 של חברת קימקו הדרום קוריאנית עשה עלייה ארצה בשנת 2017 (אחרי שהושק בתערוכת קלן ב- 2016) וניסה לעמוד במשימה שעד אותו רגע רק מעטים העזו ואף אחד לא באמת הצליח לבצע: להסתכל לטימקס של ימאהה בעיניים ולא למצמץ… ולא שלא היו ניסיונות: נזכיר בהינף עין את ה- C650/C650GT של במוו, את ה- GP800 של פיאג’ו/אפריליה לפני כן, אפילו את ה- X-ADV של הונדה (למרות שהוא לא פונה לאותה נישה). לא נשכח גם את ה- TL500 החדש של סאן יאנג שיצא לפני כשנה או את הפורזה 750 החדש של הונדה שהושק זה עתה. אגב, לא רק בישראל אלא גם במדינות חו”ל כמו איטליה, צרפת, ספרד ואחרות, בהן הטימקס תופס נתח שוק נכבד ולכל אלה נכנס ה- AK550 במטרה אחת ברורה, עם סכין קומנדו בין השיניים ורעל בעיניים.

כשעושים שיעורי בית כמו שצריך רואים תוצאות. האם זה הצליח להם? ננסה לבחון את הממצאים.

אחת מנקודות החוזקה המשמעותיות של הטימקס – ואחד הגורמים לכך שהוא הפך ללהיט מכירות (פרט לפוזה, וכן, יש פוזה) היה ההספק והתנהגות המנוע שלו. כדי להתמודד מולו קימקו יצרו מנוע מאוזן וחזק, בעל שתי בוכנות ושני גלי זיזים, בנפח של 550.4 סמ”ק, בהספק של 53 כ”ס ב- 7,500 סל”ד ומומנט לא רע של 5.6 קג”מ ב- 5,750 סל”ד. כדי להפוך את המנוע ליותר חלק, הבוכנות בו נעות במקביל בכיוון הפוך זו לזו, והתוצאה לא רעה בכלל.

לשם השוואה, נציין שמנוע הטימקס מפיק 45.8 כ”ס ו- 5.3 קג”מ (בטימקס 530) או 47 כ”ס ו- 5.7 קג”מ (בטימקס 560 החדש). בנוסף, במנוע הטימקס ימאהה משתמשת במעין בוכנה שלישית לטובת איזון המנוע, מה שכמובן מוסיף מורכבות מכאנית לתחזוקה שלו.

למרות משקלו הגדול יחסית (226 ק”ג, כ- 7 ק”ג יותר ממשקלו של טימקס 560) הקימקו מרגיש זריז מאוד וכפי שנראה מיד, יודע גם לתת בגז.

ה- AK550 משווק בארץ כבר למעלה משלוש שנים ואני רכבתי עליו לראשונה לפני כשנה וחצי. מיד כשעליתי עליו לראשונה ניתן היה לראות ולחוש שמדובר כאן בכלי שהוא שונה משממת נוף הקטנועים הרגיל, כלי שבהחלט מתכתב עם הז’אנר האיכותי יותר בסגמנט מבחינת התחושה הכללית שמקבלים כשעולים על הכלי ובחווית הרכיבה: ראשית, חישוקים יצוקים מאלומיניום בקוטר 15″, מקדימה דיסק כפול בקוטר 270 מ”מ עם קאליפרים של ברמבו, ומאחור אחד בקוטר 260 מ”מ, ומערכת ABS ויכולת בלימה מצויינת (אם כי לטעמי ה- ABS אוהב להיכנס לפעולה מהר מדי באחורי). בזכות חלוקת משקל של כמעט 50-50 בין הקדמי לאחורי והיגוי המורכב משני משולשים כמו באופנוע “אמיתי”, שלדה קשיחה ראוייה (ולא אחת שמתעוותת כמו ספגטי), מזלג קדמי הפוך בקוטר 41 מ”מ מקדימה ובולם אחורי אופקי מתכוונן – הקימקו מספק חוויית רכיבה מצויינת והכי רחוקה מקטנוע שרק אפשר. על זה אפשר להוסיף איכות הרכבה וחומרים ראוייה (אם כי לעיתים לא קונסיסטנטית).

רשימת האיבזור של ה- AK550 איננה מרשימה אבל היא בהחלט סבירה: יש לו התנעה נטולת מפתח, ידיות מחוממות, תאורת לד מקדימה, אפליקציה בשם Noodoe שהופכת את הצג המרכזי מבין השלושה למותאם אישית, ידית לבלם יד לחנייה, וכמובן ג’ק אמצע. מתחת למושב הנפתח חשמלית יש חלל גדול המספיק לקסדה שלמה ועוד לא מעט חפצים. בחלקו הקדמי יש שני תאים קטנים לאיחסון חפצים קטנים וקלים, אחד מהם כולל שקע טעינה. מיכל הדלק מכיל 15 ליטר (מתוכם כ- 11 ליטר עד הידלקות נורת הרזרבה שלוקחת את הרוכב לטווח של כ- 200-220 ק”מ בין תדלוקים בקצב רכיבה משולב). מה אין בו? אין בקרת החלקה ואין בקרת שיוט. קשה לראות את התצוגה הדיגיטלית באור שמש ישיר, תא המטען מתחת למושב לא מחולק עם מחיצה מה שמקשה על איחסון חפצים קטנים ואם מתכננים להכניס לתוכו קסדה מלאה צריך להוציא את כל שאר החפצים, לסדר את הקסדה, ואז להחזיר את כל שאר הפריטים. בנוסף, מכסי התאים לאיחסון חפצים מרגישים עדינים במיוחד ושקע הטעינה שבהם לא מהיר.

פרט למנוע החזק יותר, יתרון משמעותי של ה- AK550 לעומת הטימקס של ימאהה הוא תג המחיר האטרקטיבי שלו (אם כי הוא עדיין לא זול, בהיותו קטנוע): הוא נמכר בעלות של לא פחות מ- 20 ואפילו 30 אלף ש”ח פחות ממחירו של טימקס סטנדרטי (ולעיתים יותר, תלוי באיזו גירסת טימקס מדובר ובמבצעים עונתיים). לדברי היבואן – עלות התחזוקה שלו היא כמחצית מזו של טימקס לאורכו של אותו מרחק נסיעה. עופר אבניר – היבואנית של קימקו בישראל – מוכרת את ה- AK550 בשתי גירסאות – מוגבלת ל- 47 כ”ס לבעלי רישיון A1, ולא מוגבלת עם הספק של 54 כ”ס לבעלי רישיון A, כשההבדל היחיד בין הכלים הוא מחשב המנוע.

מכיוון שחלק נכבד מהרוכשים הפוטנציאליים של ה- AK550 ירצו בוודאי לדעת שהכלי שהם מתכוונים לרכוש אכן יודע לתת בגז כלשון העם, אני שמח לבשר לכם שלא רק שהוא נוסע נפלא והכי “אופנוע” שאפשר לבקש מקטנוע, אלא שבזכות המנוע הגמיש והחוזק של המכלולים שלו, ניתן להפוך אותו למכונה “קוטלת טימקסים”, בין אם ברמזורים, בין אם בפתיחות או ברול-און מגלגול, ובין אם במהירות סופית. כמובן שמומלץ להיעזר בבעל מקצוע שמבין את התחום ויודע לעבוד עם כלים. על ידי ביצוע שינויים אלה ב- AK550 תוכלו להתפאר שיש בידכם כלי שלא רק שיפרק וילעס טימקסים לארוחת בוקר, אלא שהם יתביישו להגיע איתכם לרמזור הבא, גם אם הוא בעיר הבאה.

כדי לעשות זאת, אספתי רשימת קניות במיוחד עבורכם. המחירים שמצויינים כאן הם מחירים שהושגו עבור חברים בקבוצת הוואטסאפ של רוכבי AK550, והם משקפים הנחה מסויימת (לעיתים יפה מאוד) לעומת המחירון הרגיל לצרכן. כל המחירים נמסרו לי על ידי בעלי מקצוע והם על אחריותם, יתכנו שינויים במחירים. הם אינם כוללים את העבודה. אגב, חלק מהחלפים הללו מותאמים למה שמכונה על ידי היצרניות “מקסי סקוטרס”, ולכן הם יתאימו לעיתים גם לטימקס וגם ל- AK550.

חשוב לציין: חלק או כל השינויים/שיפורים/תוספות שיצויינו לעיל אינם מתאימים לכל הרוכבים ולכל סגנונות הרכיבה. יתרה מזאת, ביצוע שינויים אלה עלולים לפגוע באחריות היבואן/יצרן על הכלי שלכם, ולעיתים אף מעבר לזאת (כיוון שהחוק בישראל אוסר על ביצוע כל שינוי בכלי רכב). קחו זאת בחשבון, ואם החלטתם בכל זאת לבצע שינוי כלשהו – זכרו שאתם עושים זאת על אחריותכם הבלעדית ואתם ורק אתם נושאים באחריות מלאה על מעשיכם. דאגו לבצע את העבודה רק במוסך מורשה משרד התחבורה שיודע את עבודתו ומכיר את הכלי. אין ברשימה זו משום המלצה לבצע שינוי כלשהו, ואין להתייחס אליה ככזו.

שנית – לא כל השינויים הרשומים לעיל הם “חובה” (נו, אף אחד מהם הוא לא חובה). היו בטוחים שגם אם תשאירו את הכלי שלכם סטוק לחלוטין עדיין יהיה בידיכם קטנוע מצויין שנוסע מעולה. אם החלטתם בכל זאת להכנס להרפתקאה, אתם יכולים לעשות זאת בחלקים צעד אחרי צעד, ולבחון את ההשפעה שלהם על התנהגות הכלי. יתכן שתחליטו ששיפור של וריאטור, אגזוז ופילטר אוויר מספיק לחלוטין ותעצרו שם.

שלישית – אני מזכיר, אחריות וכו’. עשיתם שינוי? זה עליכם ורק עליכם. אל תתעסקו עם מה שאתם לא מבינים בו.

הנה זה בא:

ה- AK550 מעביר את הכוח מהמנוע לגלגל האחורי באמצעות קלאץ’, וריאטור ורצועה. לכן, זהו המקום שבו ניתן לבצע שינויים יחסית פשוטים ולקבל תוצאות מצויינות אם עושים זאת כהלכה. ההמלצה של בעלי המקצוע המכירים היטב את הכלי היא להתקין וריאטור מתוצרת חברת פוליני האיטלקית (ובמקרה שלו – עדיף על זה מתוצרת החברה המתחרה מאלוסי) שעלותו קצת פחות מ- 1,000 ש”ח.

לףמי שרוצה לסחוט עוד קצת ממערכת ההעברה, יכול להרכיב לוריאטור צלחת נגדית של חברת מאלוסי (כן, דווקא של מאלוסי, וזאת משום שהצלחת של פוליני לא ממש מתאימה למשימה). תפקידה של הצלחת הוא לאזן את העלאת הרצועה בזוויות הנכונות, ובמהירות גדולה יותר. מחירה כ- 450 ש”ח.

הוריאטור שהחלפנו מגיע עם קפיץ חזק יותר, ולכן רצוי להחליף את ה-טורק האחורי לאחד של מתוצרת חברת מאלוסי. כך אנו משיגים משקל קל יותר לכל היחידה עם זווית גדולה יותר שמאפשרת מהירות סופית גבוהה יותר, ולתאוצות ביניים חריפות יותר. עלות ה-טורק האחורי היא בסביבות 1,250 ש”ח.

הרצועה המקורית שאיתה מגיע ה- AK550 טובה למדי והיא אמורה להחזיק כ- 20,000 ק”מ בתנאי שימוש סבירים. אבל מכיוון שחיזקנו את הוריאטור, אפשר ורצוי לשדרג אותה לרצועה מחוזקת עם קוולאר מתוצרת חברת פוליני בעלות של כ- 1,000 ש”ח (נציין שעלותה של הרצועה המקורית היא כ- 1,400 ש”ח).

נעבור למערכת הפליטה. האגזוז המקורי של ה- AK מגרגר בקול בס נעים לאוזן – הכי לא פוליטיקלי קורקט שאפשר בלי לשבור איזו רגולציית יורו כלשהי. אבל גם כאן, למרות מערכת הפליטה הסבירה, מי שמחפש גם סאונד וגם שיפור מסויים בביצועים (בזכות קוטר גדול יותר של צנרת הפליטה) יכול להרכיב מערכת פליטה מלאה (מה שנקרא “פול סיסטם” בלשון העם) של חברות כמו Mivv או GPR או Arrow. מערכות אלה נמכרות בעלות של בין 3,000 לכ- 4,500 ש”ח פלוס מינוס בהתאם למבצעים עונתיים. אלה מכם שמחפשים רק תוספת פוזה וסאונד ולא זקוקים לעוד כמה סוסונים או שלא מוכנים להוציא את הסכום הנדרש על מערכת פליטה מלאה, יכולים לוותר על מערכת פליטה מלאה ולהחליף רק את הדוד עצמו (“סליפ און”). לטעמי, מעבר לפוזה, הדוד המקורי שמגיע עם הכלי מספק סאונד לא רע בכלל ולכן אני אישית לא הייתי טורח להוציא כסף על סליפ-און אם שינוי צליל היה המטרה היחידה שלי.

אחד החוקים בשיפורי כלי רכב הוא שאם נוגעים במערכת הפליטה אסור לשכוח את מערכת יניקת האוויר, שכן שינוי באחת ללא התאמה של האחרת תייצר צוואר בקבוק ולא השגתם בזה דבר. במקרה של ה- AK550 פילטר אוויר פתוח מתוצרת חברת DNA הוא המומלץ ביותר וניתן להזמין אותו אצל היצרן באינטרנט ולקבל אותו במשלוח מהיר ארצה בעלות של כ- 500 ש”ח.

כל מי שעוסק בשינויים כאלה יודע שמרגע ששיחקנו בשתי מערכות אלה, יש צורך לעיתים לבצע שינויים במפות ההצתה של המנוע המנוהלות על ידי מחשב. במקרה של ה- AK550, למזלנו המחשב המקורי יודע לפצות על השינויים באמצעות חיישן הלמבדא שעדיין מחובר ועובד, ולכן אין צורך משמעותי להחליף בו את המפות, והשינויים האלה גורמים לכלי להגיב הרבה יותר מהר עם תאוצות ביניים יותר חזקות וללא נפילות כוח (עקומת מומנט שטוחה, כוח זמין בכל מהירות – גם ב- 130-150 קמ”ש לפי מקורות זרים). ובכל זאת, גם במערכת המחשב ניתן לבצע שינויים, ואנחנו יכולים לעשות זאת על ידי החלפת חיישן TC unit של חברת מאלוסי שתפקידו לתת מפות הצתה לחיישן הלמבדא. ההתקן קורא את החיישן בזמן אמיתי ומשנה את הנתונים שהוא מעביר למנוע. בנוסף, המנוע מרגיש מיוצב יותר בסל”ד סרק ועמידה במקום, ותהיה לו תגובת מצערת מעט יותר זריזה. עלותו של חיישן כזה היא כ- 550 ש”ח.

נחזור למערכת הנעת הכוח מהמנוע לגלגל האחורי: בגלל הכוחות המוגברים הפועלים על הכלי, רוכב שלוחץ את הכלי באופן קבוע מסתכן בשריפה מוקדמת של הקלאץ’ שלו. ולכן, אם לא די לנו בשינויים שביצענו עד כה ניתן לעבור לשלב הבא שהוא החלפת הקלאץ’ המקורי בקלאץ’ משופר של חברת פוליני (במקרה זה אפשר להתאים ל- AK גם של מאלוסי). הקלאץ’ החלופי מגיע עם שני סטים של קפיצים ולפי מקורות יודעי דבר הוא מחזיק מעמד בעומסים כבדים יותר מהמקורי. עלותו כ- 1,000 ש”ח.

נעבור לצמיגים: ה- AK550 מגיע עם צמיגים מתוצרת חברת מצלר במידות זהות לזה של הטימקס (120/70/15 מקדימה ו- 160/60/15 מאחור) שמחזיקים סביב ה- 15,000 ק”מ ברכיבה רגועה. למי שאוהב ללחוץ את הכלי מומלץ להחליף אותם קודם בגלל שחיקה והעומסים שבהם הם עובדים (משקל, מהירות, בלימות חזקות) – בדיוק כמו באופנועים. אופציה מצויינת לצמיגים חלופיים בעלי אורך חיים מצויין ואחיזה מעולה היא דגם ה-דיאבלו סקוטר מתוצרת חברת פירלי. עלותם בין 1,500-1,800 ש”ח לסט.

קצת קוסמטיקה: לרבים, המשקף המקורי של ה- AK550 לא מרגיש מספיק “קרבי”. המשקף החלופי הטוב ביותר הוא מתוצרת חברת ג’יבי האיטלקית (נמכר במטרו במחיר של כ- 400 ש”ח). למי שאוהב להרכיב או רוצה את הפוזה, אפשר להתקין משענת מורכב/ת אחורי מקורית מהחברה בעלות של כ- 1,800 ש”ח. אופציה נוספת לשינוי המראה החיצוני הוא התקנה של מחרשה אחורית חלופית הבנויה מכנף אחורית עם פלטת מספר + תאורת מספר, כדי להתקין את המכשיר הסלולרי שלכם אפשר להשתמש במתקן שמתחבר לברגים של המשקף ונמצא בערך מעל אזור לוח השעונים הדיגיטלי. שני הפריטים האחרונים ניתנים לרכישה בעלות זניחה בעלי אקספרס אגב, אתרי הקניות הסיניים מלאים בכל מיני תוספות קוסמטיות, מדבקות, חלקי אנודייז, מגוון מיגונים דמויי קרבון ופיצ’יפקעס ל- AK550 שחלקם מיותרים לגמרי, ומומלץ לבדוק עם בעלי AK לפני שמזמינים.

הלכתם עד הסוף? נו מה עכשיו?

קבוצות הפייסבוק והוואטסאפ של בעלי AK550 מדווחות על התוצאות: מי מבין הרוכבים שהלך עד הסוף וביצע שינויים אלה מספר שאין אף קטנוע שיכול לעמוד איתו בפתיחות או בקו ישר. בהשוואה ל- X-ADV של הונדה, ה- AK550 מאיץ חזק ומתחיל לעבור אותו באזור ה- 170 קמ”ש לפי מקורות זרים, כשהמהירות הסופית שלו מעט יותר גבוהה מזו של ההונדה (אחרי השיפורים). אגב, בהשוואת כלים לא מוגבלים (A) במצב סטוק מול סטוק, ההונדה מאיץ יפה מאוד ויכול לעבור את הקימקו מעט, אבל ברגע שמשפרים את הכלים, הקימקו לוקח בגדול. בניגוד לטימקס (גם כאלה שעברו מקצה שיפורים) ל- AK אין ירידות בעקומת המומנט, כך שהוא מאיץ באופן לינארי כמעט עד לסוף הסקאלה בצורה רציפה, והוא ממשיך להאיץ היכן שהטימקסים מתחילים להתעייף. האם הממצאים הללו אמינים ומדוייקים או שהם בגדר דימיונות שווא של בעלי הכלים האלה? אני יכול להעיד מניסיוני האישי אחרי שרכבתי על כלי אחד או שניים שעברו סדרת שיפורים שהם חזקים בטירוף ביחס לכלי המקורי, והם ללא ספק גורמים להרבה רוכבים להרים שתי גבות כשהם קולטים במראות שלהם קטנוע מתקרב אליהם בקצב לא הגיוני.

אז מה לגבי אמינות?

קחו את הדברים בערבון מוגבל, אבל מעדויות של בעלי AK550, המנועים היחידים שנשברו הם של אנשים שלא טיפלו בהם בצורה טובה או שלא טיפלו בכלל, או של כאלה שלא בדקו שמן. כשהמנוע של ה- AK550 נמצא באופן קבוע בסל”ד גבוה ביותר הוא יכול לאכול כ- 100-150 סמ”ק שמן על כ- 500 ק”מ, אבל זה רק אם באמת לוקחים אותו לקצה. בשימוש יומיומי אין אכילת שמן בכלל וניתן לעבור מטיפול לטיפול ללא תוספת, אבל כמובן מומלץ לבדוק שמן לפחות אחת לכמה רכיבות (והיבואן מדגיש זאת בעת מסירת הכלי – בדקו שמן מדי יום!). אם צריך להוסיף, אז כדאי מאוד להשתמש בשמן ENI 15/50 חצי סינתטי. לעומת המנוע של הטימקס, המנוע של הקימקו הרבה יותר פשוט. אין לו בוכנת איזון כמו בטימקס, והוא נחשב אמין יותר. בנוסף, במנוע של הטימקס קיימים מיסבי החלקה עדינים יחסית, ואם לוקחים אותו בצורה רצופה עד לקצה שוב ושוב בדרך קבע, מגדילים את הסיכוי לשבור את הקרנק.

מה לגבי בעיות אחרות ב- AK550? מהמידע שהגיע לידי היו מספר בעיות ילדות בדגמים הראשונים שהובאו ארצה ורובן טופלו במסגרת שינויים שעשה היצרן, ואלה שלא מטופלות ללא שום בעיה במסגרת האחריות. לדוגמה: בדגמי 17-18 והתחלת 19 היתה בעיה של מחזירי שמן במזלג הקדמי שהוחלפו באחריות ושונו מאז בדגמי 20. ישנם דיווחים על ידיות מחוממות שנשחקות שחיקה מהירה (בעיקר בגלל הזעה מכפות הידיים של רוכבים שרוכבים בלי כפפות) וגם הן מוחלפות באחריות. הדיסקים הקדמיים ודיסק האחורי הוחלפו במודל של 20 לעבים יותר ומאווררים יותר. ישנה בעיה מדווחת על מיסב גלגל אחורי שנשחק, גם הוא הוחלף  בדגמי 20. לבסוף, יש דיווחים על בעיות של סוויץ’ שיכול לסבול מבעיות מים וקורוזיה. כל התקלות שצויינו לעיל טופלו במסגרת היצרן ו/או היבואן המקומי ונמצאות באחריות.

לסיכום: ה- AK550 של קימקו הוא קטנוע על בעל ביצועים מעולים המשתווים ואף עולים על אלו של הטימקס, ועד הגעת כלים אחרים מהקטגוריה הוא ללא ספק נמצא באותה רמת ביצועים כמו המלך הבלתי מעורער של ימאהה, אך מצד שני מציג מחיר רכישה (כחדש או כמשומש) ומחירי תחזוקה וחלפים נמוכים באופן משמעותי. ה- AK550 יכול לשמש כפלטפורמה למגוון רחב של שיפורים שיכולים לשדרג משמעותית את היכולות שלו, והוא ללא ספק מהווה אופציה מעולה למי שמחפש קטנוע חזק מאוד, אמין, בעל נוכחות מרשימה וביצועים מצויינים.

נגישות