ידין ענתבי משחיל את הרוכבים, שוב
כולם מוזמנים להכין את שפורפרת הוזלין ולגרז בעדינות את פי הטבעת שלהם. כך עולה מכתבות שפורסמו היום.
לפי הכתבה, תעריפי ביטוח החובה על כלי דו-גלגלי יעלו באחוזים רבים כבר מה-1 בנובמבר 2009. ומי אומר? הרי זה הוא הפקידון המוכשר – המפקח על הביטוח, מר ידין ענתבי ירום הודו. לדברי הפקידון, רוכבי אופנועים משלמים כיום פרמיה שמכסה בממוצע רק כ-65 אחוז מתעריף הסיכון הגלום בביטוחם, ואת הגרעון שנוצר אצל חברות הביטוח בשל כך מסבסדים נהגי שאר כלי הרכב באמצעות ייקור הפרמיות שלהם בשיעור של כ-4 אחוזים. לדברי הפקידון, עליית תעריפי הבסיס לאופנועים "תוביל לצמצום הפער בין הפרמיות המשולמות על ידי הנהגים לבין תעריף הסיכון הגלום בביטוחם".
מה זה אומר? פשוט מאוד. ייקור משמעותי במחירי הביטוח לכלי רכב דו גלגליים.
למשל, עלות ביטוח החובה לדו"ג בנפח של מ-51 ועד 125 סמ"ק שעומדת כיום לרוכב מתחיל ללא תאונות או הרשעות על 3,558 ש"ח לשנה, תתייקר לאחר המהלך ותעמוד על 4,463 ש"ח. עליה של 25 אחוזים. למשל, רוכב מעל גיל 26 שצבר 3 שנות וותק ברכיבה, עם תביעת ביטוח אחת בעברו וללא הרשעות, נדרש לשלם כיום 3,895 ש"ח בעבור ביטוח חובה לכלי בנפח של מעל ל-500 סמ"ק. לפי המהלך שמוביל הפקידון, החל מה-1 בנובמבר יעלה תעריף זה ל- 4,745 ש"ח. עליה של 22 אחוזים.
לכאורה, מהלך שאולי יביא לכך שמי שאין לו תאונות או עבר תעבורתי של שלילה, ישלם פחות בעבור הביטוח שלו. מצד שני, מבדיקה מתברר שהוזלה שאדם כזה יהנה ממנה החל מה- 1 בנובמבר תעמוד על בין 1% ל- 8% מקסימום. נכון, מדובר בהוזלה. אבל מספר הרוכבים שבאמת יהנו מההוזלה הזו קטן מאוד, ובניגוד לכותרות מגמתיות (כמו זו של Bizportal – ראו מטה) מטעות את הציבור.
בקיצור, צינור.
וכל זאת אחרי שהפקידון ענתבי הוכה שוק על ירך בועדת הכנסת והמהלך שיזם להכניס את העלאת תעריפי הביטוח לחוק ההסדרים טורפד. אין לי ספק שפקידון עם אגו כמו של ענתבי לא יתן לקבוצת אופנוענים להכתיב עבורו את האג'נדה שלו, ולכן המהלך הנוכחי הוא רק צעד ראשון לקראת הגשמת החזון המדהים שלו: פוליסת ביטוח חובה לכל אופנוע בעלות של 12,000 ש"ח לשנה! כך הצהיר בפומבי בעבר ולשם הוא חותר ללא לאות.
אסור לרוכבי האופנוע לתת למהלך שכזה לקרות.
תקראו פה ותעשו את החשבון לעצמכם:
http://ozar.mof.gov.il/hon/2001/insurance/memos/t2009-190.pdf
עד 50 סמ"ק – 2336 ש"ח
בין 51 – 250 – 3539 ש"ח
בין 250 ועד אינסוף – 4658 ש"ח
כל נהג – להכפיל ב- 1.45
אספנות – הוזלה – להכפיל ב- 0.25
ויתור על השתתפות עצמית של 10,000 ש"ח – הנחה של 11%
נהגת בגיל עד 18 – ייקור של 17.5%
נהג בגיל עד 18 – ייקור של 20%
נהגת 18-20 – ייקור של 15%
נהג 18-20 – ייקור של 17.5%
נהגת 21-24 – ייקור של 7.5%
נהג 21-24 – ייקור 10%
בין 25 ועד ל- 39 – אין הבדל במחיר (יענו מחיר מלא)
נהג/ת 40-49 – הוזלה של 10%
נהג/ת 50-64 – הוזלה של 20%
0-2 שנים ותק רישיון נהיגה – ייקור של 10%
3-4 שנים ותק רישיון נהיגה – ייקור של 5%
4-8 שנים ותק רישיון נהיגה – אין הבדל במחיר (יענו מחיר מלא)
8 שנים ומעלה ותק רישיון נהיגה – הוזלה של 5%
0-1 תאונות (בכמה זמן???) – אין הבדל במחיר (יענו מחיר מלא)
2 תאונות – ייקור של 5%
3 תאונות או יותר – ייקור של 10%
0 הרשעות חמורות (בכמה זמן???) – אין הבדל במחיר (יענו מחיר מלא)
1 הרשעות חמורות – ייקור של 5%
2 הרשעות או יותר – ייקור של 10%
הנוסחה:
מקדם הרשעות + מקדם תאונות + מקדם נהיגה + מקדם גיל + מקדם מין כפול פרמיית הביטוח.
יאללה, כמה פה יוצא להם לשלם יותר? כמה פחות?
לינקים
כלכליסט – בארץ – מנובמבר: עלייה של 12% בדמי ביטוח החובה של אופנועים:
http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3344504,00.html
יקור של 12% בביטוח החובה – מנובמבר – פול גז:
http://www.fullgaz.co.il/xpages/article.php?i=46591
ייקור משמעותי לתעריפי ביטוח דו"ג – וואלה! רכב:
http://cars.walla.co.il/?w=/4715/1534753
מ-1 בנובמבר ייוקרו תעריפי ביטוח החובה לדו"ג – פורום אופנועים:
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=8&MessageId=132507219
Bizportal – יש לך אופנוע ולא הייתה לך תאונה? תשלם פחות על ביטוח החובה:
http://www.bizportal.co.il/shukhahon/biznews02.shtml?mid=210150
שלא ישתמע חס וחלילה שאני מסכים עם הרפורמה. היא אבסורדית לדעתי ואני הולך להיפגע ממנה חבל על הזמן.
אני רוצה רק תשובה מבוססת לטיעון המבוסס (כך אני מאמין):
"יש פער בין התשלומים לביטוח לבין ההוצאות השנתיות של הפול על תביעות. הפול מפסיד על הביטוח."
במדינה שלנו ביטוח לא נחשב רווחה, ולכן אין לכאורה סיבה לסבסד את הביטוח עבור נהגי דו"ג. החישוב הוא פשוט:
(הכנסות מביטוח חובה – הוצאות על תביעות ביטוח) > 0
כל עוד אין מודעות ממשית בין רוב הרוכבים
זה ביזבוז זמן.
כל אחד מכיר מישהו שרוכב על משהו.
פטפוטי פורום לא יעשו את ההבדל
צריך לובי בכנסת+יחסי-ציבור{רני רהב סטייל}
+עתונות{דני קושמרו סטייל}+עבודת מתנדבים בצמתים.
פחות מזה ענתבי ממשיך לשייף לנו את החלחולת
יאללה, מה עכשיו?
חבה להתאחד כולנו. ממליץ בחום להצטרף למועדון האופנועים הישראלי ולו רק למען המטרה הזו. זה חשוב מאוד לחזק את כוחו של המועדון במאבק מול הרשויות.
הי מיצו,
מנוי על הבלוג שלך כבר מההתחלה. אוהב ושואב השראה ממנו.
1. האם יפריע לך אם אשים לינק לבלוג שלך אצלי?
2. ברשותך וכדי להעלות את המודעות למאבק בהצעת הביטוח החדשה, אני מעונין לשים לינק חםוסט שלך בנושא.
תודה,
רוי.
היי רוי, תודה על המשוב. בוודאי שתוכל להעלות לינק, תרגיש חופשי.
כן אין ספק שבעלי המכוניות ממנים את החלק היחסי של הביטוח
אבל לעומת זאת בעלי הדו גלגלי ממנים את מע"ץ לצורך העניין ומע"ץ משקיע על כבשים שמיועדים לרכבים
בקיצור מה שאני מנסה לומר שלמדינה הזאת יש אינטרס להעלות לכביש כמה שיותר בעלי דו"ג
תחשוב שמלפניך ברמזור במקום חמש אופנועים יש חמש רכבים,הינה איבדת רמזור אופנועים
בקיצור עידוד של עוד דו"ג על הכביש יחסוך בעלויות גבוהות בעמידה בפקקים למשק
יחסוך בעליות בניית תשתית כבישים חדשים
אז עכשיו באמת מפריע לך לממן את ביטוח האופנועים?