Ronin – אופנוע ללא אדון

בתרבות היפנית המשמעות המעשית של המילה "רונין" הינה סמוראי ללא בעלים או אדון. לפי קוד הבושידו שהיה נהוג באותה תקופה פיאודלית של יפן (בין המאה ה- 11 למאה ה- 19 של האלף הקודם), לוחם סמוראי שמצא את עצמו ללא אדון (או עם אדון שאיבד את זכויותיו) הפך ל"נודד", או "רונין". בתקופות מסויימות בהיסטוריה היפנית רונין היו רשאים לעבור לבעלים אחרים ואף להחליף מקצוע. אבל סדרת חוקים שהועברו במשך השנים על ידי חלק משליטי יפן סגרו לרונין אופציה זו. מצופה היה מאותו רונין שיבצע בעצמו אקט של "ספוקו", דהיינו התאבדות באמצעות חרב (נשאיר את הפרטים הטכניים לדיון אחר), אך במידה והוא בחר שלא לכבד את קוד הבושידו, הוא היה נאלץ לסבול חרפת בושה ונאלץ היה למצוא דרכי פרנסה ומחיה אחרים (רבים מהם הפכו להיות שכירי חרב, שודדי דרכים ואפילו גנבים זוטרים בלית ברירה).

אירוע היסטוריה מכונן בתרבות היפנית (שנזכר במידה רבה גם בימינו) התרחש במאה ה- 18, ובו מצאו את עצמם 47 סמוראים ללא אדון לאחר שזה נאלץ ליטול את חייו בעקבות פגיעה בכבוד של פקיד ציבור. אותם 47 רונין החליטו לנקום את הפגיעה בכבוד הבעלים שלהם (שהיה כאמור די ז"ל בשלב זה), ותכננו במשך שנה את ההתנקשות באותו פקיד ציבור. הפעולה הצליחה, אבל 47 הרונין חוייבו על ידי השוגון ששלט באותה תקופה לבצע בעצמם ספוקו, וכך היה. המאורע נזכר בדברי הימים של יפן, אין ספור מחזות וספרים נכתבו עליו, ולפני מספר שנים הופק גם סרט הוליוודי לא רע בכיכובו של קיאנו ריבס.

בתמונה, הקברים של 47 הרונין (מקור – ויקיפדיה):

sengakuji_47_ronin_graves

עד כאן הפינה ההיסטורית. או שלא.

בשנת 2008 הציגה חברת הארלי דיווידסון את אחד מאופנועי הספורט המרתקים של השנים האחרונות, ה- ביואל 1125R, אופנוע שהביא מגוון חידושים מרעננים לטכנולוגיה ולעיצוב הסטנדרטי של אופנועי ספורט כפי שאנחנו רגילים אליהם מיצרנים ברחבי העולם. עם שלדת אלומיניום סופר-רחבה המכילה בתוכה גם את הדלק, עם גלגל קדמי המכיל בתוכו דיסק בלימה היקפי וקליפר עם 8 בוכנות, ועם מראה אגרסיבי/אכזרי במיוחד שאי אפשר היה להישאר אדיש מולו. כך הוא נראה, במקור:

Magpul-Ronin-1125R-09

בשנת 2009 כשההנהלה של חברת הארלי דיווידסון החליטה בהחלטה גובלת ברשלנות פושעת להפסיק את הייצור של אופנוע הספורט  הממותג תחת השם "ביואל", החליטו Richard Fitzpatrick (הבעלים והמייסד של חברת Magpul שמייצרת בין היתר אביזרים לכלי נשק) ו- Mike Mayberry (סמנכ"ל הפיתוח והמעצב הראשי של הפרוייקט) שיצירת מופת ייחודית כמו ה- 1125R לא זורקים לפח ההיסטוריה. הם מיהרו ורכשו 2 כלים על מנת לבחון אפשרות לבנות אופנוע המבוסס על המנוע והשלדה של הביואל. שמונה חודשים מאוחר יותר הוצג ה"רונין" הראשון כאב-טיפוס בתערוכת SHOT בלאס-וגאס.

Magpul-Ronin-1125R-01 Magpul-Ronin-1125R-02 Magpul-Ronin-1125R-03

וכאן התחילה ההיסטוריה של אופנוע ה"רונין".

מכיוון שסגירת המותג ביואל היתה כבר תהליך מוגמר, לא היה למייסדים זמן לשבת בחיבוק ידיים. שבועיים לאחר מכן הם הצליחו לשים ידיהם על מספיק אופנועי ביואל 1125R ו- 1125CR כדי שהללו ישמשו כ"תורמי איברים" ל- 47 אופנועי הרונין המתוכננים. שנתיים שלמות ישבו האופנועים מאוחסנים בארגזים שלהם עד שגוייס מספיק כסף כדי להקים את הפרוייקט.

Magpul-Ronin-1125R-04

בשנת 2013 הסתיים שלב התכנון הקפדני של האופנועים. האופנוע מעוצב סביב מספר אלמנטים מעניינים במיוחד ההופכים את המראה הויזואלי שלו למרתק במיוחד – בולם קדמי חדשני המשודך לשלדת האלומיניום הסופר-קשיחה של הביואל המקורי, וכן רדיאטור חדש המורכב בחזית ה"אין מזלג" בערך באזור שבו לרוב האופנועים מורכבת מערכת התאורה. אלמנטים רבים שולבו לאחר, כמו למשל תיבת המצבר ביחד עם רגליות הרוכב, יחידת התאורה המשולבת בתוך ה"אין מזלג", מאותתים ומראות המובנים לתוך קצה הידיות הכידון ועוד.

הנה קצת תמונות (יח"צ):

Magpul-Ronin-1125R-08

Magpul-Ronin-1125R-13

מבחינת מכלולי המנוע, הגיר והשלדה, אופנועי הרונין עושים שימוש באותם מכלולים מקוריים של ה- 1125. מנוע וי-טוין בנפח 1190 סמ"ק מתוצרת רוטאקס האוסטרית עם זוית של 72 מעלות בין הבוכנות, הספק מקסימלי של כ- 146 כ"ס, ותקרת סל"ד של 10,500 סל"ד. חלק מאופנועי הרונין מייצור סדרתי מפיקים יותר כוח, עד סביב כ- 190 כ"ס. בתמונה זו ניתן לראות את המכלולים המקוריים של ה- 1125R שנותרו ברונין:

Magpul-Ronin-1125R-10

לפי התוכנית המקורית, חברת Ronin Motor Works שהוקמה למטרה זו ע"י הבעלים של Magpul תייצר כמות מוגבלת ומדודה של אופנועי רונין: בדיוק 47 כלים, אחד על כל אחד מ- 47 הסמוראים המקוריים באותה אגדה היסטורית יפנית. כל אופנוע קיבל שם ייחודי משלו, על שם אחד מהלוחמים, ושם זה חרוט על גוף האופנוע וגם על קיט במבוק מיוחד שמקבל כל רוכש. הייצור ה"סדרתי" (לא ממש, כל אופנוע נבנה ביד בתהליך מפרך) החל בשנת 2014 עם המקבץ הראשון של אופנועי הרונין, כשהמיספור של האופנועים מתחיל מ- 47 ויורד אט אט עד שמגיעים לרונין הראשון.

12 האופנועים הראשונים נמכרו לברי מזל (בעיקר בארה"ב אבל לא רק) במחיר של 38,000 דולר, לטענת החברה מחיר שהוא נמוך ממחיר הייצור של האופנועים. אופנועים אלה נצבעו בסכימת האפור-שחור המקורית של אב-הטיפוס. בסדרה זו דגמים מספר 46, 45 ו- 39 זמינים לרכישה (נכון לרגע כתיבת שורות אלה). כל היתר נמכרו.

Magpul-Ronin-1125R-11

10 האופנועים הבאים יוצרו בסכימת צביעה של הכל-שחור, ומחירם יקר יותר – 41,000 דולר. בסדרה זו כל האופנועים נמכרו.

Magpul-Ronin-1125R-12

המקבץ הבא מכיל 8 אופנועים הצבועים בסכימת צביעה לבנה. בסדרה זו זמינים נכון לרגע זה דגמים מספר 24-21 וכן 19-18. מחירם עומד על 45,000 דולר.

Magpul-Ronin-1125R-05

המקבצים ממשיכים כשהמחיר מאמיר לכל אחד מהשחרורים הבאים. 6 אופנועים ימכרו תמורת 50,000 דולר, וחלקם עדיין זמין לרכישה:

magpul-ronin-for-sale-1

במקבץ הייצור הבא יש 6 אופנועים, ואז 4, ולבסוף 2.

magpul-ronin-for-sale-2

5 האופנועים האחרונים בסדרה הם היקרים ויוקרתיים מכולם, כשכל אחד מהם צבוע בסכימת צביעה נפרדת וייחודית. כמה מהם עדיין זמינים לרכישה, ולי יש יומולדת בקרוב. צירוף מקרים שאני חושב שהוא לא משהו שכדאי לעבור עליו לסדר היום. מישהו מעוניין לשמח אותי?

magpul-ronin-for-sale-3

אופנוע רונין מספר אחד הידוע בשמו Oishi Yoshio (מופיע כאן למעלה בתמונה) עשה גם היסטוריה. השנה (2015) חברת Magpul שלחה את הסמוראי הראשון שלה להתחרות באחד ממירוצי הרכב/אופנועים הקשוחים בעולם, מירוץ ה-פייקס פיק בקולורדו ארה"ב, שם התמודד בקטגוריית האופנועים הכבדים מול אופנועים אחרים כדוגמת Honda CBR1000 ו- Ducati Multistrada 1200S. האופנוע הספציפי הזה לא רק חזק יותר מהרונין האחרים, אלא גם מונע באמצעות שרשרת בניגוד לרצועת הגומי כמו בכל האחרים. הרוכב, טראוויס ניובולד, הצליח להגיע עם האופנוע במקום השני הכללי, וזה ללא ספק הישג לא מבוטל (ה- CBR הגיע במקום הראשון, המולטיסטרדה שניצח במירוץ בשנים הקודמות הגיע השנה למקום רביעי).

Magpul-Ronin-1125R-07

הנה סרטון תדמית מגניב למדי, תודו:

אגב, נחשו למי יש אופנוע רונין בגראז' שלו?

אין ספק, מדובר ביצירת מופת:

Magpul-Ronin-1125R-06

פרסמתי מאמר זה ב- 11.12.15 באתר דוגיגים.

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות