טיגר נגד ה-BMW F800R

מאת: אופיר גולן

BMW F800R מיוצר כבר 6 שנים, אך נחשב לאחד הדגמים הקצת פחות מוכרים לציבור מתוך ליין הדגמים של היצרן. בעולם, במהלך 2015 נמכרו 5,971 יחידות מהאופנוע. הרחק מאחורי שיאני המכירות של היצרן: ה- R1200GS, או גרסאת האדוונצ’ר שלו שנמכרו בכמות של 41,692 כלים, ובסה"כ היוו כמעט שליש ממכירות היצרן העולמי.

בארץ ובעולם, תחום אופנועי הנייקד הבינונים גדל בצורה משמעותית בשנים האחרונות עם הופעת דגמים “בסיסיים” ומבוקשים, להיטי מכירות כמו הימאהה MT07 וסוזוקי SV650. אבל כשה- BMW F800R עמד מולם עם מחיר העומד על 84 אלף ש”ח, הוא היה רחוק שנות אור מאופנועי הקטגוריה שלו. יקר בכ- 10 אלף ש”ח מהימאהה MT09 וב- 14 אלף ש”ח מהקוואסאקי Z900 החדש, ובעצם זול מאופנועים כמו הדוקאטי מונסטר 821 רק בכ- 2,000 ש"ח. 

שוק האופנועים המקומי חווה הוזלות שונות בעיקר באופנועים הללו ונראה היה כי ל- BMW לא היה מענה אטרקטיבי ללקוחות שמחפשים אופנוע ראשון “גדול”, בתקציב ובראש שפוי, ולא רוצים שפע אותיות R בשמו של האופנוע. עבורם המחיר מהווה שיקול מהותי. לכן, כשדלק מוטורס החליטו לחתוך את מחיר האופנוע ל-70 אלף ש”ח ה- F800R התחיל להשמע הגיוני. יצאתי לבדוק האם זה מקרב אותו מספיק, והאם אנו מקבלים מספיק אופנוע בעבור הסכום הזה.

אני אוסף את האופנוע בסוכנות. הסבר מהיר סביב האופנוע, טלפונים לחירום וקצת שאלות נוספות ואני מוכן לצאת לדרך.

מבט ראשון (ומה נשתנה):

ה- F800R מכיל מנוע טווין מקבילי שקיבל ב- 2017 התאמות לתקנות יורו 4 ועם שינויים קטנים שהצליחו להניב 3 כ“ס יותר מהדגם היוצא, עם הספק שעומד על 90 כ“ס. מצערת חשמלית חדשה מבטיחה תגובה ושליטה טובה יותר, מערכות אלקטרוניקה של ABS, חיישני לחץ אויר, מחשב דרך, בקרת החלקה ומצבי ניהול מצערת שונים.

קצת מידע טכני:

לוח השעונים אינפורמטיבי ומכיל שעון מהירות ושעון סל"ד מכניים לצד צג דיגיטלי המכיל שלל אינפורמציה על תצרוכת דלק, מצב מצערת, מצב המתלים, מרחק, צג הילוכים ומד דלק. משקלו 202 ק"ג ומתגלגל על צמיגים במידות 120/70-17 קדמי ו- 180/55-17 אחורי. מזלג קדמי הפוך ומתלה אחורי שניתן לכוון לעומס קפיץ ושיכוך החזרה. אפילו משכך היגוי מגיע פה כחלק סטנדרטי והוא נמצא תחת משולש ההיגוי התחתון באופנוע. הפנס הקדמי הוחלף מהפזילה/קריצה הא-סימטרית שהיה למשהו שהוא נעים יותר לעין. את מצב המצערת וכיוון המתלים החשמליים ניתן לבצע על ידי כפתורים בכידון עצמו תוך כדי רכיבה, נוח למדי.

מתג האיתות בעל מהלך מעט קצר ועם כפפות עבות היה קצת קשה לתפעול, ומתג האור הגבוה בעצם מופעל על ידי דחיפה של מתג האיתות החוצה עם האצבע. משהו שלקח מעט זמן להתרגל אליו.

מיכל הדלק של האופנוע נמצא תחת המושב כך שבעצם "מיכל הדלק" הוא מקום לתיבת האויר. אהבתי שהשרשרת נמצאת בצד הימני של האופנוע, במקום נוח לגישה ולשימון.

אפשר להתחיל?

הרמת רגל ראשונה אל האופנוע ומגלים שאין בעיה להניח שתי רגלים על הרצפה עם גובה מושב של 790 מ"מ (המושב ניתן לכוונון בין 770-840 מ"מ). גם רוכב ממוצע לא ירגיש מאויים.
מיקום "מיכל הדלק" והמושב כמעט מקבעים תנוחה שהיא בתוך האופנוע. נוח לחבוק את המיכל, אך קשה לרכון עליו כאשר חלקו האחורי מרגיש מעט גבוה מדי. לא שיש צורך לרכון על האופנוע יותר מדי מאחר והשמועה אומרת כי מגן הרוח הקטנטן עושה את עבודתו נאמנה רק עד 140 קמ"ש בערך, ומעבר לכך אולי רצוי להחליפו למשהו גבוה יותר. למנוע עצמו אין שום בעיה למשוך (לפי מקורות זרים) גם לכיוון 200 קמ"ש ומעלה מזה, אבל המשקף הקטנטן מקדימה מבטיח להשכיח ממך את הרצון הזה.

איכות ההרכבה מצויינת. לא שניתן לצפות למשהו אחר מהיצרן. אין שום פלסטיקים מקרקשים, שום דבר לא נראה שיוצא ממקומו והדבר היחידי שהציק לי בעין היו שני חוטים שמשום מה החליטו לבלוט. מעבר לזה, מדובר איכות גימור מעולה בכל יתר האופנוע.

הנעה ראשונית מניבה נביחה חביבה מצידו של האגזוז, שמיד מתחלפת בהצטדקות גרמנית עם מעין שריקה עדינה. רעש המפלט ברכיבה נשמע חלול ומוזר. רגלית ההילוכים קצרה ומדוייקת, שילוב לראשון, פתיחת מצערת קלה, שחרור מצמד ו…

האופנוע כבה.

שום דבר שקללה בריאה בקסדה, הנעה מחדש ותוספת מצערת בריאה לא פותרים, אבל במהלך המבחן הדבר קרה לי עוד פעמיים. ניסיתי לבדוק את הנושא ונראה כי לאופנוע חסרה גמישות מטורים נמוכים או שהמצערת החשמלית פשוט מגיבה לאט יותר בטורים הנמוכים. עד איזור ה- 3000 סל"ד מרגישים את חוסר הכוח, אך מעבר ל- 3000 סל"ד המנוע מספק משיכה יפה והחלטית עד למנתק ההצתה כאשר רק רעש המנוע המוזר מטעה אותך לחשוב כי הוא חלש יותר או כי אתה רוכב לאט יותר מכפי שאתה באמת.

ההיגוי קליל ונעים, ההילוכים ביציאה מתל אביב בתוך הפקקים מתגלים כארוכים מספיק לרכיבה בהילוך ראשון ושני. תגובת מצערת מדוייקת ומרוסנת מספקת רכיבה ללא קפיצות וצער רב שאין לי מצערת דומה באופנוע שלי. תגובת המצערת היא מעולה. רגישה מספיק וגם במהמורות הכבישים התל אביבים לא הרגשתי צורך לרסן אותה עם המצמד. המצמד לאחר רכיבה ארוכה בפקקים הרגיש מעט קשה. כיוון זוית הידית של המצמד שיפרה מעט את הנושא.

מראות האופנוע כנראה הוקרבו על מזבח העיצוב וגם לאחר כיוונים חוזרים ונשנים נאלצתי להזיז את הראש מעט בשביל לראות מה קורה מאחורי, וכאשר הויברציות החלו הן הפכו למיותרות ורק סיפקו לי תירוץ להעלות את המהירות.

המתלים בלעו את רוב "פינוקי האספלט"  בצורה מאוד נוחה שלא שידרה שום בעיטות מיותרות לישבן או לידיים וגם במצב Comfort לא הסכימו לקרוס גם כאשר בור נבזי במיוחד שאל לשלומי, באדיבות עבודות הרקבת תקלה (הטעות במקור).

אל המרחבים:

אני יוצא אל כבישי הצפון, ואחרי רכיבה של 150 ק"מ המושב שהרגיש נוח למדי בעיר התחיל להציק בישבן לאחר שעה וחצי של רכיבה. המנוע החלק והשקט יחסית, כשנמצא בטווח סל"ד המתאים למהירות שיוט חוקית פלוס מייצר וויברציות קלות שלא מפריעות בתחילה, אך לאחר שעה ומשהו הן מורגשות יותר. 

באחת העצירות לקפה אני לוקח את הזמן להתבונן במבט מעמיק באופנוע, והיו בו כמה דברים שלא אהבתי: האגזוז המכוער והגדול שהוא סממן ההיכר לתקנות זיהום האויר החדשות. ג'ק הצד הדקיק שנראה על האופנוע הזה בערך כמו קיסם שיניים המחזיק שולחן. גם מסיכת החזית לא הצליחה להתחבר לפאסון הכללי של האופנוע ונראית יותר כמו איזה שארית עיצוב או משהו ששכב במחסן והחליטו לדחוף לאופנוע. אולי זה עדיף מאשר המראה הקורץ, או הפוזל של הדגמים הקודמים. תלוי את מי שואלים. 

אבל המבט השני עוצר על הבלמים. ברמבו רדיאלים…

בלמים של ברמבו, ועוד רדיאלים לאופנוע נייקד תקציבי מהווים בונוס משמעותי. אלה גם מתפקדים בדיוק כפי שאתה מצפה. ברוב המצבים אין צורך ביותר מאצבע אחת על מנוף הבלם הקדמי להעמיד את האופנוע במקום ומערכת ה- ABS לא מתערבת יותר מדי ולא מבלבלת לך את המוח גם אם בלימה חזקה במיוחד מרימה קלות את זנב האופנוע. נחמד לדעת שאין צורך למכור כליה או למשכן את עצמך לבנק בשביל לרכוש אופנוע "תקציבי" עם בלמים ברמה כזו.

שלא נשכח לרגע שלאופנוע קיימת גם בקרת החלקה, חיישני לחץ אויר, מתלה אחורי מתכוונן חשמלי ומשכך היגוי בתור ציוד סטנדרטי באופנוע שעולה 70 אלף ש”ח. אפילו חבילת ה-Pro (לוח שעונים ומתג מצבי מנוע) מגיע פה כחלק מהחבילה. לא רע בכלל.

רגע, למה המיכל פתאום מתרוקן מהר?

עצירת התדלוק הראשונה הגיעה בהפתעה… באיזו החלטה עיצובית תמוהה, החליטו מהנדסי BMW שמד הדלק לא יציג את כל תכולת מיכל הדלק, אלא יתחיל לספור רק חצי מיכל, וכל דבר מעבר הוא פשוט חץ המצביע למעלה. מה רבה היתה הפתעתי כשנוכחתי לגלות כי המיכל פתאום החל להתרוקן במהירות שהיתה גבוהה מכפי שצפיתי. לא נורא. מתרגלים. יש לציין שהאופנוע היה חסכוני, ובתנאי המבחן וברכיבה מעט כבדה עדיין הצליח להראות תצרוכת דלק של 1:19. ברכיבה מנהלתית קצת יותר, גם הראה ממוצע של 1:23.

לצידו של עניין

למחרת היום בחרתי בכביש טכני ומפותל יותר, שם האופנוע מתגלה כחבר נאמן למלאכה.

המנוע שמח לעלות לסל"ד גבוה, העברת הכוח ליניארית ולא מאיימת. רק רעש המפלט גורם לך לפגוע במנתק ההצתה מוקדם מכפי שציפית וגרם לי לתהות שוב ושוב באיזה מהירות אפשר להעיף את המפלט הזה ולשים איזה דוד פליטה חליפי שיתן רעש שיתאים יותר. המתלים שהיו מצויינים בעיר ממשיכים בעבודתם נאמנה גם מחוץ לעיר. אולי זה רק אני אבל לא הרגשתי שינוי משמעותי מדי או צורך לשנות בין מצב Comfort לבין מצב Sport וגם כשהקצב עלה והאופנוע עבר בין הפניות בצייתנות, מצאתי את עצמי נשאר במצב Normal.

הכידון ניטראלי ולא מפתיע אותך בשום מצב, והאופנוע פשוט מהנה לרכיבה בכבישים המפותלים. מבט אל הפניה, בלימה, הטיה מאוחרת והמגף מגלח עוד כמה גרמים של משקל מהסליידר, תיקון בתוך הפניה גם מתבצע בצורה חלקה וקלילה, פתיחת גז חזקה עד לעצר והמנוע דוחף קדימה בשמחה ובחרחור חלול שהפריע קלות לכל החגיגה. מיקום המפלט מעט קרוב לרגלית לתנוחה ספורטיבית ועקב המגף נוגע בחלק מצינור המפלט, אך BMW דאגו לכך ושמו לוחית שמונעת מהעקב לגעת בחלק הרותח שלו. משכך ההיגוי שהצליח להרים לי גבה בפגישה הראשונה הוכיח את עצמו היטב כאשר האצה חזקה ביציאה מפניה מעל גבעות קלות בכביש הרימו את הגלגל הקדמי ובנחיתה שלו התקבלה תזוזה קלה בלבד של הכידון שלא גרמה לי אפילו לחשוב על סגירת המצערת לרגע.

שווה פרוטה?

בסיכומו של יום האופנוע מתגלה בתור אופציה לא רעה בכלל כאופנוע "גדול" ראשון.
המנוע מצויין, המתלים והבלמים מעולים. היגוי צפוי וליניארי ושפע מערכות אלקטרוניות שמספקות הרבה מאוד ביטחון לרוכב.אמנם המושב מעט קשה ולא מרופד מספיק לטעמי, אבל במדינה קטנה כמו שלנו זה נראה זניח מכיוון שלאחר שעה וחצי של רכיבה לרוב תגיע לאן שרצית ואם לא, אז תמצא איזה כביש מפותל בדרך והוא ישכיח ממך כל תלונה בנושא. תצרוכת דלק טובה ואמינות מוכחת גם מוסיפים לשיקול.

הפחתת המחיר לדעתי האישית קרבה אותו מספיק קרוב למי שמוכן לשלם עוד קצת ולקבל מוצר איכותי, ואם אפשר גם להעיף את האגזוז המקורי ולשים איזה אקרופוביץ', יש פה אופנוע עם חזות קשוחה שיספק הרבה הנאה לצד שימושיות יום יומית.

עלויות טיפולים (באדיבות דלק מוטורס בע"מ)
מרווח הטיפולים באופנוע הוא כל 10,000 ק"מ, או שנה.

טיפול 1,000   – 562 ש"ח
טיפול 10,000 – 538 ש"ח
טיפול 20,000 – 748 ש"ח
טיפול 30,000 – 977 ש"ח

כל המחירים שנמסרו כוללים מע"מ ועבודה ונכונים ליום פרסום הכתבה ולמוסך המרכזי של דלק מוטורס בת"א בלבד.

עדכון 4.12.2017 – לאחר בדיקה והתכתבות עם בעלים שרכש את הדגם, מתברר שיש סט משקולות כידון חליפיות של חברת HVMP האמריקאית שנועדו להפחית את הרעידות בצורה ניכרת.
לא יצא לנו לבחון אותם, אך מספר הודעות בנושא מסרו שזה משפר את המצב עם הרעידות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

One Comment

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *