העלייה בתעריפי הביטוח לדו-גלגלי נבלמה. בערך.

ועדת הרפורמות של הכנסת אישרה ביום שני לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שנועדה למנוע את עליית מחירי ביטוח החובה לאופנועים, עלייה שהיתה אמורה להתרחש אלמלא השינוי המוצע בחוק, וזאת עקב שינויים בחישובי הריבית שנבעו כתוצאה מועדת וינוגרד. להזכירכם, כתוצאה מקבלת מסקנות ועדת וינוגרד נוצר מצב שבו אין בקופת חברות הביטוח די כספים כדי להפריש לטובת תביעות עתידיות, מה שכמובן מחייב אותן להעלות את תעריפי הביטוח לכלל המבוטחים, אך בעוד שהעלייה בביטוחי החובה של הרכבים התקיימה כבר, את העלייה בתעריפי ביטוח החובה לדו-גלגלי התמהמה עד כדי הגשת עתירה לבג"צ של הפול כנגד האוצר.

שר האוצר שחרט על דגלו את המאבק ביוקר המחייה כחלק מהמצע הפוליטי שלו ושל מפלגתו, כבר הודיע בזמנו על שורה של צעדים שנועדו למנוע את ההתייקרות לכלל ציבור הנהגים בישראל כתוצאה ממסקנות ועדת וינוגרד. בכל הנוגע להתייקרות תעריפי ביטוח החובה לדו-גלגלי, הונחה האוצר למצוא דרכים יצירתיות שתאפשרנה לאזן את העלייה הצפוייה, ולשם כך קיימות מספר דרכים:

דרך אחת היתה לשנות את מה שמכונה "מרכיב ההעמסה", עליו כתבתי בהרחבה כאן באתר בתקופה שלאחר מחאת הביטוח הגדולה של 2009-2010, ולאחר ההתפקדות הגדולה של נציגי הרוכבים למפלגת השלטון:

אושר בקריאה ראשונה: מרכיב ההעמסה בתעריף הביטוח יהיה דינאמי וינוע בין 5.5% ל-6.5%

במילים פשוטות – מרכיב ההעמסה הינו הסכום שעל מבוטח שלא במסגרת הפול (לדוגמה נהגי רכבים פרטיים) לשלם כתוצאה מעלויות ההשתתפות של מבטח במסגרת הפול. הסכום הזה נגבה באמצעות פוליסת הביטוח של הנהג האחר, ולמעשה מועבר לקופת הפול. המתנגדים לו קוראים לו "סבסוד", וכך הוא מוצג בכל כתבה שמטרתה היא להכפיש את הרוכבים ולקעקע את יכולתם להתמודד עם העלייה בתעריפי הביטוח, למשל בכתבה הזו שפורסמה היום ב- YNET:

נהגי המכוניות יגדילו את סבסוד הביטוח לאופנוענים

לדברי האוצר, כ- 52,000 (קרוב ל- 50%) אופנועים נוסעים בישראל ללא ביטוח. מרכיב ההעמסה צריך לעלות ל- 11% כדי לאפשר הוזלה בתעריפי הביטוח ולמשוך רבים מהרוכבים שאינם מבוטחים לרכוש ביטוח. לצערנו, הועדה לא אישרה את העלאת המרכיב לאחוז המבוקש, והוא נקבע על 8.5% לשנתיים הקרובות, ולאחר מכן הוא ירד ל- 8% (מה שעלול לגרום לייקור של הפוליסות בשנת 2020, אלא אם ימצא פתרון אחד.

מנגנון נוסף שמאפשר הוזלה של תעריפי ביטוח החובה לרוכבי דו-גלגלי הינו מה שמכונה "צו החצייה", לפיו במקרה של תאונה מעורבת בין רכב לבין דו-גלגלי (ולא משנה באשמת מי קרתה התאונה) חברת הביטוח של הנהג תשתתף גם היא בפיצוי לרוכב האופנוע מתוך כספי הפוליסה של הנהג. כיוון שמרבית התאונות המעורבות נגרמות באשמת הנהגים (גם אם אשמה זו לא רלוונטית למהות הפיצוי), הרי שזה יהיה רק צודק שנטל הפיצויים לא יצטרך ליפול על כתפי הפול.

על מנת לאפשר הוזלה בתעריפי הביטוח, ביקש נציג האוצר לשנות את צו החציה כך שיעמוד על 95%-5%. לצערנו, בגלל התנגדות של משרד המשפטים, יחס זה לא שונה והוא נותר עדיין על 75%-25%.

אושר לקריאה שנייה ושלישית: רכיב העמסה בביטוח יעלה ל-8.5% בשנתיים הקרובות ואחר כך ל-8% באופן קבוע

המנגנון השלישי לוויסות תעריפי הביטוח לרוכבי דו-גלגלי הוא האופציה שעומדת בפני הרוכב לרכוש פוליסת ביטוח מוזלת, וזאת בתמורה להסכמה להשתתפות עצמית בסך של כ- 25,000 ש"ח ו- 7 ימי עבודה שיקוזזו מכל פיצוי עתידי שהוא עשוי לקבל במקרה של תביעה. אופציה זו, או "פוליסת ביטוח חובה עם השתתפות עצמית", מוזילה לרבים את הביטוח, אך ישנם כאלה החוששים מפני פגיעה ביכולתם לקבל פיצויים במקרה של תביעה.

אחת ההצעות שהועלו על השולחן מטעם האוצר היתה לאפשר לרוכבים סוג נוסף, שלישי, של פוליסת ביטוח. ועדה חדשה שבה חברים נציגים ממשרדי האוצר והמשפטים תגבש בחודשים הקרובים מתווה לביטוח חובה "רזה" לרוכבי אופנועים וקטנועים. פוליסה כזו תהיה אמנם מוזלת במחירה ביחס לפוליסת ביטוח חובה מלאה, וכן ביחס לפוליסת ביטוח עם השתתפות עצמית, אבל מי שירכוש אותה יקבל פחות פיצויים. בדיוק כמה? באיזה מרכיב היא תפגע? ועדה זו תצטרך לתת דעתה לחוסר השוויון שייווצר בין משתמשי הכביש השונים: מצב שבו ייפגעו בתאונה נהג ורוכב, שכיום נהנים מביטוח זהה בהיקפו ובפיצויים שיקבלו. בעתיד, גם במקרה של פגיעה זהה, הנהג יקבל פיצוי מלא על הנכות שנגרמה לו, פנסיה ועוד, ואילו הרוכב (שממילא נפגע יותר, וברובם המכריע של התאונות המעורבות כלל לא אשם בתאונה) יקבל סכומים נמוכים משמעותית.

האם לא נוצר פה מצב של פגיעה בשכבת אוכלוסיה ספציפית? אם ההצעה לפוליסה מוזלת תוצע לכל הנהגים בישראל ולא רק לרוכבי אופנועים – דיינו. אבל מרגע שמייצרים הפרדה בין רוכבים לבין נהגים, והרוכבים שנפגעים יותר יקבלו פחות – זו עלולה להיות בעיה.

המטרה: הוזלת ביטוח דו-גלגלי בתמורה להקטנת הפיצוי

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *