הרוכבים יוצאים למחאה, והמשטרה יורדת מהעץ. האמנם?

כמה ימים לאחר שפורסם מכתב משטרתי פנימי שבו מקבלים שוטרים הנחייה להתחיל לרשום (בין שלל עבירות נוספות) דו”חות כנגד רוכבים שנוסעים על שול ימין יצאו הרוכבים למחאה כנגד ההחלטה המשטרתית. הרשתות החברתיות סערו וגעשו ומהר מאוד היו אלה שתפסו את היוזמה ואירגנו מספר קבוצות שבהן עבר המידע מפה לאוזן במהלך סוף השבוע.

וכך, בבוקרו של יום ראשון קריר התייצבו כמה מאות רוכבים בשני מוקדים באזור המרכז – אחד בדרום ת”א ואחד בהרצליה, ויצאו למה שתוכנן בתחילה כרכיבת מחאה בנתיבי איילון בה כל רוכב אמור היה לתפוס מקום של רכב שלם, אבל מהר מאוד עבר לעצירה מוחלטת של התנועה. מפה לשם, אחרי כ- 30-45 דקות של עיכובים של התנועה הרוכבים התפזרו איש איש לדרכו, והתנועה המשיכה בדרכה.

מצידה, המשטרה הגיע למקום בכוחות מתוגברים אבל ברוב המקרים השוטרים שמרו על מרחק מהרוכבים ולא התערבו כלל בנעשה. מניסיוננו במחאות של שנת 2009-2010 זה נעשה, ככל הנראה, מתוך רצון שלא להלהיט את הרוחות ומתוך הבנה שבסופו של דבר אחרי כמה דקות של רעש, הרוכבים יתפזרו ולא יפרו למשך זמן רב את הסדר הציבורי (וזאת, יש לציין לחיוב, בניגוד למחאות אלימות אחרות שראינו בשנים האחרונות).

מיד לאחר האירוע התראיינו קצינים בכירים במשטרה (ביניהם סנ”צ ערד זייתוני, מפקד סיירת האופנועים באגף התנועה, ראו לינק של YNET למטה) בתקשורת וציינו שדבריהם כלל לא הובנו, ושמלכתחילה הכוונה היתה שהאכיפה תתמקד אך ורק ברוכבים שמתפרעים על השול, וזאת בשל העלייה המשמעותית במספר ההרוגים בשנת 2019 ביחס לשנה שעברה. יצויין, שבניגוד למה שפורסם באתר פולגז (לא ברור מהו האינטרס שלהם לעשות זאת שכן המספרים לא משקרים), המשטרה דווקא צודקת במספרים, וללא ספק יחס ההרוגים על השול מבין כלל ההרוגים השנה גבוה משמעותית משנים קודמות.

המשטרה מפזרת ערפל: מותר לרכוב על השוליים, אך בזהירות – YNET

מה שברור הוא שהתגובה הלא-מידתית של המשטרה – שכרגיל שולפת פתרונות דמיקולו שאותם היא יורה מהמותן ללא שום מחשבה תחילה על מה שיקרה אם אלפי רוכבים יאלצו להיכנס אל תוך התנועה העמוסה ממילא, ועל ההשלכות של החיכוכים הללו בין הרוכבים לנהגים שממילא עצבניים בגלל הפקקים – חייבת להתבטל.

אז האם באמת התבטלה ההנחיה לאכיפת נסיעה בשול ימין?

ממידע שהגיע לידי מתברר כי בניגוד לדבריהם של אותם קצינים בכירים שהתראיינו לתקשורת ופיזרו ערפל קרב מכוון תוך כדי סירוב לענות על שאלות ישירות, ההנחיה לשוטרים בשטח עדיין לא בוטלה. למעשה, השוטרים רשאים כעת לתת דו”חות לרוכבים בשול ימין לפי שיקול דעתם, ומסתבר שהסעיף המתאים בחנ”א (חוברת נוסחי אישום) המשטרתית שהיה קיים במשך 11 השנים האחרונות – הוסר לחלוטין מהחנ”א.

זהו הנוסח המקורי, עד (לפחות) פברואר 2019:

לעומת זאת, ראו את אותו קטע בחנ”א החדשה (מעודכנת ביולי 2019):

האם זו טעות? האם אכן בוטלה ההנחיה? האם הרוכבים יכולים להמשיך ולנסוע בשול ללא חשש מפני אכיפה משטרתית? לא ברור למי אפשר להאמין (שהרי ידוע ומוכר שהמשטרה לא מהססת לשקר במצח נחושה, והיא אף מצדיקה את השקרים הללו).

אז מה עושים? מותר או לא לרכוב בשול?

נכון לעכשיו ההמלצה שלי היא כמובן לרכוב כחוק ובהתאם לתנאי הדרך. אם נתקלתם בעומסי תנועה, ניתן לדגום את התייחסות השוטרים לרכיבה על שול ימין (ימין בלבד, שמאל אינו שול!), בזהירות, במהירות שאינה עולה על כ- 20-30 קמ”ש ממהירות הפקק שמזדחל לצידכם, ותוך כדי שמירה על מרחק מרוכבים אחרים ותשומת לב מיוחדת לרכבים שעלולים לסטות לשול, מכשולים, רכבים תקועים ועוד.

להזכירכם – אם ה”פקק” נוסע במהירות של 60-70 קמ”ש ואתם על השול במהירות של 100, אתם לא נמצאים בפקק. כנסו לתנועה. אל תשתינו מהמקפצה.

מגיח מאחוריכם אידיוט על דו”ג שמתעקש להשתמש בשול כמסלול ההמראה הפרטי שלו? זוזו מעט הצידה ותנו לו לעקוף. אין טעם לנסות לחנך או ללמד לקח, או שהוא ילמד לקח או שמתישהו הוא יצטרך לשאת בתוצאות של אופן הרכיבה שלו.

כל האמור לעיל לא משמש תחליף לייעוץ משפטי, ואני אינני לא משפטן ולא עורך דין. אם יש לכם ספק, אל תסעו בשול בכלל. שמרו על החוק תמיד.

 

 

נגישות