פיצוח תאונות – 90 מעלות באמצע כביש מהיר
יופי שאתם פה. ראשית מילה על הקונספט: פיצוח תאונה הוא בעיני התהליך של בחינת תאונה שצולמה.
חשוב לציין שאין זה ניתוח מקצועי כיוון שאני אינני מוסמך להיות חוקר תאונות דרכים. מה שיש כאן הוא מבט ביקורתי על מה שרואים בסרטון מתוך כוונה לנתח את מה שאירע, לגלות מה אפשר ללמוד מזה ובעיקר – להבין איך אפשר להימנע ממצב דומה בעתיד לטובת כולנו.
בסרטון שצולם במחלף מסובים באחד מימי סוף נובמבר 2022 רואים נהג עבריין (יש שיגידו רוצח בפוטנציה) שמחליט משום מה לחתוך 3 נתיבים ב-90 מעלות ולצאת במחלף. מה הניע את האידיוט לבצע את הפעולה? לא ידוע. אבל ברור לכל אדם שזו לא פעולה סבירה, אף אחד לא מצפה למצוא רכב שחוצה את דרכך ב-90 מעלות על כביש מהיר.
והנה זה קרה.
אבל רגע: מעבר לנהג שהוא כאמור ללא ספק פושע לפחות ברמה של הנהג שהרג את טל שביט ז"ל – אנחנו גם רואים רוכב שיכול היה בקלות רבה להימנע מהתאונה. אבל בגלל היעדר מודעות לסיכון והיעדר צעדי מנע – הוא נפגע.
וחבל. בכל שנה נהרגים בין 5 ל- 12 רוכבים בגלל הטעות האסטרטגית הזו. בכל שנה. מתים. פגר. לא חוזרים הביתה. וזה לא כולל את כל אלה שרק נפצעו בדרגות שונות של חומרה. וזה באמת חבל, כי זו אולי אחת התאונות שאולי הכי קל להימנע מהן.
במקרה לעיל הרוכב לא עשה את הדבר הנכון, ולכן הוא נפצע ופונה בהמשך לקבלת טיפול בבית החולים שיבא.
נכון שהנהג הוא העבריין. אבל מי שמשלם על זה הוא הרוכב.
אז איך נמנעים מתאונה כזו?
קודם כל צריך לחשוב קדימה ולקרוא את מפת הדרך לפנינו (הרי המחלף לא מפתיע אותנו, אנחנו יודעים שהוא שם).
ככל שאנחנו מתקרבים ליציאה/פיצול, ובהתאם לכיוון שאנחנו רוצים לנסוע בו אנחנו ממקמים את עצמנו בנתיב הכי רחוק מהיציאה/פיצול, וזאת כדי להימנע מראש מכל הרוצחים הסדרתיים, אלה שנרדמו על ההגה, אלה שווייז צעק להם "צא ימינה" והם נזכרו ברגע האחרון.
זה נכון בכל מחלף, בכל פיצול של כביש מהיר, וזה נכון בכל מהירות תנועה – גם בפקק זוחל כמו בסרטון הזה, וגם אם התנועה נוסעת על 100.
זה נכון בין אם אתם נוסעים באותו רגע על השול ומתכננים להמשיך ישר – תפסיקו. תחזרו לנתיבים הרגילים, ולכו הכי רחוק מהפיצול שאפשר, כמה שאפשר בהינתן התנועה.
וזה נכון גם אם הפיצול הוא דווקא שמאלה ואתם בשמאלי מתכננים להמשיך ישר – תפסיקו, לכו ימינה ככל הניתן, תנו לפיצול לעבור, תנו למשוגעים לצאת, ואז תחזרו לקצב שלכם.
ומה אם אני נמצא לבד עם רכב אחד לפני והוא בשמאלי ואני מת לעקוף אותו כי הכביש פנוי? כן גם אז. נכון שזה לא סביר שהוא יקח 3 נתיבים באלכסון בפתאומיות, אבל עובדה שזה קורה כל הזמן.
אני סוגר קצת את המצערת, אני מקפיד להשאיר ביני לבינו מספיק מרחק כך שאם הוא יחליט לחתוך – יהיה לי מספיק זמן להגיב. ממקם את עצמי כך שאני לא בעקיפה מימין, אלא בנתיב שלו, משאיר לו את כל הימין פנוי. ירצה להתאבד? תפאדל, לא עלי. אני מחכה, מחכה, מחכה… עברה היציאה? עבר הפיצול? הוא עדיין תקוע בשמאלי? הסכנה חלפה, אז אני נותן גז.
אלף פעם תעשו את זה ולא יקרה כלום. פעם אחת תעשו את זה וזה יציל את החיים שלכם? דיינו.
תעשו את זה, תקפידו על זה בכל יום בכל רכיבה, תחסכו בין 5 ל-12 הרוגים מדי שנה לא כולל הפצועים.
סעו באחריות ותעבירו הלאה.
עוד בנושא: