מה לעשות נגד גנבי אופנועים? חלק 2
בחלקו הראשון של המאמר סקרתי את 10 כללי היסוד בהגנה על אופנועים, ואת הסיבות העיקריות בגינן הם ממשיכים להגנב מתחת לאפנו. במאמר הנוכחי אמשיך בסקירת אמצעי ההגנה העומדים לרשותנו.
אין ספק שלא כל אופנוע מגיע מצויד במיטב הטכנולוגיה, ולא כל אופנוע מסוגל להצטייד במגוון המיגונים האלקטרוניים הדרושים. לא כל מקום חניה מתאים לעמוד בכל דרישות המיגון, ולעיתים נאלץ להחנות את מחמד ליבנו במקום שבו אנו כלל לא רואים אותו. בנוסף, למרות שכל גניבה גורמת לנזק כספי לבעלים החוקיים, הרי שיש אופנועים שנשקיע יותר במיגונם, ויש אופנועים אחרים בהם נקפיד פחות. בין הסיבות לכך ניתן למנות בראש ובראשונה את מחיר האופנוע ואת מקדם ה"גניבות" שלו. אין ספק שבעליו הגאים של R6 חדש חייב להקפיד הרבה יותר מאשר אדם הרוכב על אופנוע מדגם פחות סחיר, פחות גניב, וזול הרבה יותר. כך גם עם אופנועי שטח אטרקטיביים לעומת איזה צ'ופר מזווד כהלכה. מצד שני אל תגיד "לא ידעתי", כל אופנוע עלול להעמיד את בעליו במצב מאד לא נעים בבוקרו של אותו יום ארור בו לא ימצא אותו יותר בחנייתו הרגילה.
התחושה הזו של פיק הברכיים, של נפילת הלב לתחתונים, של ההיסטריה שעולה ומחלחלת בקרביך כשאתה מבין שבעצם לא טעית ואכן חנית במקום הרגיל שלך – כל אלה לא שווים את המחיר שתשלם על השרשרת היקרה ביותר או על האזעקה המשוכללת ביותר.
סקירה קצרה ומספר טיפים אודות מגוון אמצעי ההגנה העומדים לרשותנו. נשאף לשלב את כולם או מספר גדול של אמצעי הגנה כדי לייצר אפקטיביות:
השרשרת הראשית: כמו שהסירטון המזעזע בפתיחת המאמר ממחיש בקלות, נעילה עם שרשרת לא תמנע באופן מוחלט את גניבת האופנוע. אבל נעילת אופנוע עם שרשרת הגונה תומכת בתנאי מספר 10, ולכן כל מה שאתה עושה זה בעצם לקנות לעצמך עוד כמה שניות יקרות. מכיוון שהגנבים מעוניינים לנתק את השרשרת בזמן הכי מהיר שאפשר, אתה צריך להקשות עליהם לעשות זאת.
שרשרת לנעילת אופנוע הגונה היא שרשרת מסיבית, רצוי כזו שיש עליה המלצות טובות מחברים או אנשי מקצוע שהתנסו בה בעבר. היא צריכה להיות מספיק ארוכה כדי להקיף את העצם אליו אתה מעוניין לקבע את האופנוע, וכן בעלת מנעול מכובד. הצרה היא שלא כל מה שנראה מסיבי וחזק הוא אכן כזה, הכל עניין של חוזק הפלדה והסגסוגת ממנה היא עשוייה, וכן רמת התיחכום והחוזק של המנעול. כדאי להתייעץ עם מומחים בתחום ולא להסתפק במה שכתוב על השרשרת. כדאי שהשרשרת עצמה תהיה עטופה בבד או בפלסטיק גמיש כדי להקטין את רמת הרעש שהיא עושה וכדי להקל על נשיאה בתוך ארגז או מזוודות האופנוע. למיגון החיצוני של השרשרת יש גם תפקיד חשוב בזיהוי ניסיונות פריצה (חיתוכים, "פציעות", קריעות או גזירות במעטה החיצוני), אבל כמובן בתנאי שאתם בוחנים את מצבה מדי פעם. בגדול אפשר לומר שתנאי מספר 1 חוגג פה ובגדול.
שרשרת משנית: כל המרבה הרי זה משובח, וגם פה, לחניית לילה רצוי להשתמש בקיבוע נוסף. אפשר להשאיר שרשרת נוספת בחניית הלילה שלכם, ואיתה תשתמשו לקשור גם את הגלגל האחר של האופנוע. במידה ואפשר להעביר את השרשרת דרך השילדה או מסביב לאופנוע מה טוב. זיכרו, ככל שתעכבו את הגנב כך תרוויחו יותר זמן עבורכם.
קיבוע האופנוע לעצם חיצוני: החלק החשוב ביותר (יחד עם בחירת השרשרת), מה שמונע מסתם גנבים מזדמנים מלהרים את האופנוע שלך על טנדר ולהתרחק במהירות. מכיוון שניתן לחתוך כל שרשרת אנו צריכים להקשות על הגנבים ולהקטין את היכולת שלהם לבצע את החתוך במהירות ובקלות. לכן, בזמן בחירת מקום הקשירה או העיגון כדאי לקשור אותה בצורה כזו שתהיה רחוקה ובלתי נגישה על-מנת להקשות על הגנב לתפוס עליה מנוף עם הקאטר. לדוגמה, במקום לקשור את השרשרת סביב בסיסו של עמוד חזק, ואז להשחיל אותה דרך הגלגל הקדמי או האחורי בחלקו התחתון, עדיף להעביר את השרשרת דרך חלקו העליון של הגלגל ואז להעביר אותה דרך נקודת עיגון גבוהה ולא קרובה לארץ. כך נקשה על הגנב לתפוס את חוליות השרשרת עם הקאטר ולהיעזר בארץ כמנוף לפעולת החיתוך.
כפי שציינתי קודם רצוי לקבע את האופנוע לשני עצמים שונים בשתי נקודות נפרדות. אפילו אם נקודת העיגון השניה פחות אידיאלית (לדוגמה "רק" סורג פשוט או אפילו גזע עץ צעיר) הרי שבקשירה כפולה אנחנו מקשים יותר על הגנבים.
ראיתי במספר הזדמנויות אמצעי קיבוע חיצוניים הבנויים בצורה כזו שהם מקובעים לארץ ומאפשרים הכנסה של כל הגלגל הקדמי לתוכם בצורה כזו שהמנעול והשרשרת נמצאים בתוכם בזווית כזו שמקשה מאוד על הפורץ לבצע את החיתוך המהיר בשטח. שווה לבדוק ולהשקיע במתקן כזה עבור חניית הלילה שלכם.
מנעול דיסק: מנעול דיסק ממוקם היטב יכול לעזור למנוע הזזה של האופנוע ודירדור שלו לעבר רחוב צדדי בו יוכל הגנב לעבוד בשקט על ההתנעה. מנעול דיסק ימנע את חופש ההזזה של האופנוע לאחר שהשרשרת נחתכה, ויכריח את הגנבים להרים את האופנוע במקום לדרדר אותו בשקט. הוא אינו יכול לעמוד בפני עצמו אלא בליווי קיבוע לעצם חיצוני, אבל הוא בהחלט משמש עוד שכבת הגנה שאסור לזלזל בה.
אבל, מנעול דיסק לא יכול לשמש כאמצעי הנעילה העיקרי שלכם, כיוון שגנבים מיומנים פשוט ישימו את הגלגל על איזה סקייטבורד או משטח אחר עם גלגלים, ויסיעו את האופנוע בקלות לעבר הרכב המסחרי שמחכה להם.
כדאי לרכוש מנעול דיסק צמוד לדיסק מסוג טוב הבנוי במיוחד להגנה על אופנועים. רצוי לבחור מנעול דיסק קל לשימוש בעל פין ושיטת נעילה שתצמיד את המנעול אל הדיסק ולא תותיר אותו רופף ומשוחרר, בלי אפשרות להכניס בינו לבין הדיסק קאטר. נכון שניתן לנסר דיסק וגם את המנעול, אבל ניסור היא פעולה קצת יותר אגרסיבית.
את מנעול הדיסק כדאי להלביש על הגלגל "האחר", לא זה שדרכו עוברת השרשרת. בנוסף, לאור מספר גדול של אנשים שמתרסקים בתחילת הנסיעה בגלל שהם שוכחים להסיר את המנעול, אני ממליץ להלביש אותו בצורה כזו שתנועת האופנוע תיחסם מיד עם התנועה הראשונית, כלומר מספר סנטימטרים לפני שהוא "פוגש" את הקאליפרים או את צינורות הטלסקופים, ולא לתת לו לעשות סיבוב כמעט מלא של הגלגל עד שהוא נעצר. כך, במידה ותשכחו להסיר את המנעול, תיעצרו מיד עם ההזזה הראשונית של האופנוע עוד בטרם תוכלו לפתח מהירות כלשהי, וכך תקטינו את הנזק הפוטנציאלי.
ישנם גם מנעולים המחוברים בסליל צבעוני לכידון, או המשתמשים במחוון ויזואלי אחר. אני מצאתי שיטה טובה עבורי: אני פשוט סוגר את ה- Kill switch של האופנוע בכל פעם שאני שם מנעול דיסק, ואז במידה והאופנוע לא מניע לי אני נזכר ששכחתי לשחרר את המנעול.
אזעקה: קטונתי מלהיות מומחה בתחום האזעקות, אתן לגדולים ממני לדבר, אבל חשוב להבין שאזעקה טובה חייבת להיות חלק ממכלול ההגנה על האופנוע. כמו שרשראות, גם אזעקות ניתנות לפריצה ומעקף ע"י גנבים מקצוענים, לכן גם כאן האזעקה אמורה לשמש בעיקר כגורם מעכב, מרתיע ומתריע בפני נגיעות באופנוע, וונדליזם, נסיונות הזזה ועוד.
הערה חשובה: בזמן רכישת מערכת האזעקה עבור האופנוע שלכם בידקו היטב מה מציע היבואן והמתקין, שאלו חברים ואנשי מקצוע, ואל תהססו לבצע השוואות בין ההצעות השונות. לעיתים יבואן אופנועים זה או אחר יתעקש שרק יצרן אזעקות מסויים מתאים לאופנועים שלו, ויתנה את קיומה של האחריות בהתקנת הדגם הספציפי שהוא קובע עבורך. אני מציע לכם לשקול ברצינות את הרכישה שלכם במידה והיבואן עומד על תנאים כאלה, והבהירו לנציג בצורה חד-משמעית שאסור להם בכל מקרה להתנות את קיומה של אחריות היצרן של האופנוע בבחירת דגם אזעקה כזה או אחר. אל תתנו למשחקים פוליטיים של היבואנים ולטובות הנאה כאלה או אחרות להוות גורם מכריע בבחירת מערכת ההגנה העיקרית של האופנוע שלכם, שהרי היבואן לא ימהר לשלם לכם את פוליסת הביטוח המקיף או לתת לכם אופנוע חדש במקרה ושלכם ייגנב למרות שהוגן ע"י האזעקה שהיבואן הכריח אותכם להתקין באיומים מילוליים.
אזעקה טובה חייבת להתייחס למספר פרמטרים טכניים/אלקטרוניים, וכן לנוחות המשתמש:
- חיישנים – זעזועים (לזעזוע האופנוע ושבירת חלקים), זוית (למנוע נסיון תזוזה, גם אם הגנב נזהר מאד), מתח (לגילוי נסיון פתיחת בסוויץ');
- ניתוק מתנע – יכול לעזור אבל די קל לעקוף אותו;
- שלט בעל קוד מתחלף עוזר לתת עוד הגנה ומונע העתקת השלט במוסך או ע"י מישהו שיש לו סורק תדרים;
- שלט עם ביפר – יתן לך התראה גם במידה והצליחו לנטרל את הסירנה לפני הפעלת האזעקה;
- הגנה על המאותתים כנגד קיצור המערכת ונטרולה;
- סוללת גיבוי תעזור, אבל היא משמשת בעיקר לסתום את הפה של חברות הביטוח;
- חוטים שחורים ימנעו זיהוי מהיר של הניתוקים;
- גודל המערכת חשוב – כמה שיותר קטן כך יותר קל להחביא את המערכת;
- הירדמות המערכת עוזרת, אולי בהקטנת תצרוכת החשמל בזמן חניית האופנוע לתקופה ארוכה, אבל יותר מכל מעצבנת בדגמים מסויימים של אזעקות בכך שעל-מנת להעיר את המערכת חייבים להפעיל ידנית את האזעקה.
כיסוי: לא לזלזל בכיסויים. אין כמו כיסוי להרחיק מן העין, גם של גנבים במשימת סיור וגם של וונדליסטים ושאר מיני זבלים. כיסוי יגן על האופנוע שלך מפני ציפורים המטילות את הג'יפה שלהן מלמעלה (שימושי בחנייה מתחת לעצים, חוטי חשמל ועמודי רחוב). הכיסוי צריך להיות קשור היטב. רצוי גם להקיף אותו בחלקו המרכזי ע"י מיתר או חוט קשירה אחר כדי להקטין את ההתנפנפות שלו ברוח ואת הרצון של חתולים להיכנס פנימה ולשרוץ לך, עם ציפורניהם והחולירע שלהם, על המושב. אם אפשר, השתמש בכיסוי מלוכלך ומגעיל, אפשר אולי לרסס עליו משהו בצבע שחור שיהיה ברור גם מרחוק למי הוא שייך.
נקודה חשובה בעת בחירת הכיסוי צריכה להיות עמידותו לחום, לא תרצה שהכיסוי ימס בכל פעם שהוא נוגע באגזוז שלך, ואם זה יקרה, תמצא את עצמך ממתין להתקררות של האופנוע, מה שיגביר את רמת החשיפה שלו בעת החניה. בנוסף, רצוי שהכיסוי יהיה בנוי מחומר קל המתקפל לגודל קטן ונוח.
נעילת כידון: נעילת כידון היא טובה אבל תכל'ס לא תפריע לגנב, בעיטה קלה והמנעול נשבר. מצד שני, שוב, כל שנייה שעוברת עד שהוא מצליח לקחת לך את הבייבי היא לטובתך. אל תסמוך על נעילת כידון כאמצעי עיקרי למניעת גניבה.
מיקום פיזי: מיקום החנייה צריך להיות באופן אידיאלי קרוב אליך ככל שניתן, מצידי בתוך חדר השינה עצמו. בהנחה שברוב המקרים זה בלתי אפשרי, אז קרוב ככל האפשר לחלון שלך (יעיל במיוחד בבתים פרטיים או קומות קרקע). במידה והמגורים הם באזור שלא מאפשר זאת אז מצא את הנקודה המוארת ביותר, הסואנת ביותר, הנצפית ביותר מהחלון הגדול ביותר שלך. עדיף לקשור את האופנוע לעמוד החשמל הענקי שנמצא בפינת הרחוב מעבר לכביש (בתנאי שאתה רואה אותו היטב מהבית שלך), מאשר לקבע אותו לעמוד של תמרור הנמצא בצד המדרכה שלך, אבל מוסתר מעיניך בגלל השיחים שנמצאים בצד המדרכה. מוטב שיעמוד, מכוסה וקשור, בפינת צומת סואנת בה עוברים רכבים משך כל היום והלילה, מאשר מאחורי הבניין במקום בו אף אחד לא רואה אותו. מיקום נסתר בבניין משותף או באזור ציבורי כמו קניון או קולנוע משמעותו שלמרות שהוא נסתר מעיני העוברים והשבים, כך הוא גם מאפשר עבודה קלה יותר לגנבים.
כדאי כמובן למקם את האופנוע במקום בו תוכל לשמוע את האזעקה עובדת ולראות את הוינקרים פועלים, וממנו גם תוכל להפעיל או לבטל את האזעקה באמצעות השלט שלך. המקום הזה צריך בצורה אידיאלית לתמוך גם בקשירה לשתי נקודות עיגון חיצוניות.
תאורה: תאורת רחוב חזקה, במקום גלוי, או תאורה פרטית קבועה כמו איזה פרוג'קטור או תאורה עם חיישן תנועה, כל אלה יעזרו. קח בחשבון שגם בחצר פרטית או בחנייה משותפת כל תאורה ניתנת לניטרול בקלות ע"י הגנבים מרגע שהם החליטו שהם רוצים את האופנוע שלך. לכן רצוי שהתאורה תבוא מגבוה, שלפחות לא יהיה להם קל להבריג את הנורה או לנפץ אותה. לשים לב לשינויים במצב התאורה, האם הנורה בחנייה נשרפת שוב ושוב? האם תאורת הרחוב לא דולקת כבר מספר ימים?
חסימה ע"י עצמים זרים: לא פחות חשוב. במידה וניתן לחסום את האופנוע ע"י רכבים (של המשפחה למשל) או לפחות להקשות להתקרב אליו עם טנדר. חנה בין עמודים, רחוק משפת הכביש ככל האפשר, מאחורי מחסום חשמלי, בין קיר לבין המכונית המשפחתית. נכון שאת רוב האופנועים אפשר להרים פיזית ע"י 3 או 4 גברברים, אולי פחות, אבל אם הם יתקשו להוציא אותו מהפינה בה הוא דחוק וחסום, מה טוב. לנו זה יתן עוד כמה דקות עיכוב.
שכנים: קשור קשר טוב עם השכנים שנמצאים קרוב לאופנוע שלך. דבר איתם, שיכירו אותך ואיפה אתה גר, שידעו מהן השעות בהן אתה בא והולך. שכן סקרן טוב לעיתים מאזעקה. שמור על שכנים כאלה בהישג יד, "שמן" את מערכת היחסים שלכם בצורה סמוייה ע"י מתן הטבות כאלה ואחרות. עם שכנים גרועים צור מאזן אימה,אל תתן להם למרר את חייך, מה שלא הולך בכוח הולך בעוד יותר כוח. נסה פעם או פעמיים לשכנע אותם ואולי גם לנסות להבין את הבעיה שבגללם הם רוטנים לעומתך (רעש בלילה, שכנים זקנים שכל דבר מפריע להם – גם אתה תהיה יום אחד ככה, נסה להבין אותם). נסה למשוך אותם לכיוון שלך, שיהיה בעלי ברית שלך. במידה ולא הולך, כנס בהם בכל הכוח, תראה להם שיש להם מה להפסיד אם ימררו את חייך. במידת הצורך שקול שכירת רוצח שכיר ו/או מעבר דירה.
זכור, השכן הזקן שמתלונן על הרעש האיום שאתה עושה בכל פעם שאתה מחנה את האופנוע או יוצא איתו בבוקר יכול, לאחר התחנפות מתאימה, לשמש גם כעין השלישית שלך ולגלות לך על כל ניסיון של נגיעה באופנוע שלך ("אתמול ראיתי את חבר שלך מזיז לך את הכיסוי של האופנוע, אבל הוא מיהר ללכת כי האזעקה התחילה לעבוד ולא היה לו את השלט לכבות אותה…")
אין עצלנות: כל דקה שהאופנוע בעמידה הוא צריך להיות קשור ונעול כאילו זוהי חניית הלילה שלו. כל דקה שהוא גלוי ולא נעול היא דקה שקורצת לגנבים. גנבים מקצועיים עושים סיורים מקדימים, ומרגע שהם התבייתו עליו וראו ששווה לחכות שתגיע הביתה אבל אתה יורד לנעול אותו רק לפני השינה אז הם יתזמנו את רגע הגניבה לאותן שעות. גם אם קר, גם אם שכחת משהו למעלה, גם אם כבר התקלחת. נעילה היא נעילה, כיסוי ומיגון כל הדרך עד הסוף. אתה לא רוצה לקום בבוקר ולראות שדווקא בלילה שאמרת לעצמך שלך זה לא יקרה, זה אכן קרה.
עירנות סביבתית: לשים לב לגורמים זרים שמשוטטים, לשינויים במנח האופנוע (מה השתנה מאיך שהשארת אותו בלילה), לשינויים סביבתיים (למשל מחסום חנייה שהתקלקל בצורה מפתיעה ונותר פתוח, יחד עם תאורה שכבר כמה ימים לא עובדת משום מה. להיות פרנואידי ככל הניתן, ולא לפחד להתעמת עם אנשים שנראים חשודים, למרות שהם יכולים להיות מפחידים לחלקנו, רוב גנבי הרכב/אופנועים הם סתם חוליאות מהסוג של המיץ של שקית הזבל, וברגע שמתעמתים איתם יש סיכוי סביר שהם יסוגו.
המשטרה וגורמי חוק אחרים: המשטרה לא עוזרת, נקודה. לא לנסות להתקשר ולצפות שהם יעזרו, מצד שני, לפני שלוקחים את החוק לידיים (ומאמר זה אינו מעודד לעשות שום פעולה בניגוד לחוק) יש לשים לב היטב למה שאתה עושה ברגע שאתה מזהה חשוד. אתה לא רוצה לדפוק מכות רצח לעובר אורח תמים, אבל מצד שני כל פעולה של איום בנשק או ירי באוויר או מכות (בהנחה שיודעים שאתה עשית את זה, וזה לא קשה, הרי זה האופנוע שלך, לא?) עלולה להיתקל בתגובה קשה מצד המשטרה אבל דווקא לכיוונך ולא לכיוון העבריינים. ככה זה כשחיים במדינה כמו שלנו. יש שכן שוטר? הכי טוב, שמור איתו על קשר מצויין. התנדבות בתחנת משטרה או במשמר האזרחי תעזור לך לשמור על קשרים טובים עם אלה שאמורים להגן על הרכוש שלנו אבל לא ממש מתאמצים לעשות זאת, שלא לומר משתדלים ממש בצורה אקטיבית שלא לעשות זאת… בנוסף, התנדבות כזו יכולה בשלב מסויים להשיג לך מספר סמכויות שיעזרו לך להתמודד עם מצבים כאלה.
אני מקווה שמאמר זה האיר מספר נקודות חשובות בנושא מיגון אופנועים בפני גניבה, ושהצלחתי להעלות את הנושאים האלה לסדר היום שלכם. זכור, זול עולה ביוקר, וכל גניבה היא כאב לב, בין אם מדובר בקטנוע שזה כל רכושו של סטודנט, ובין אם מדובר באופנוע ספורט חדש דנדש.
אפשר גם לקחת פגר של כלב או חתול מת. מאלה שמפוזרים בכביש. ולמרוח אותו על האופנוע אויותר טוב על הכיסוי. בהצלחה
כל הכבוד הערת אותי משנתי
וכבר התחלתי לראות תסריטים רעים בראש
אני עכשיו יוצא לטפל בכל ההגנות שאוכל
קצת הגזמה. הפכת את השמירה על הכלי לדבר לא יום-יומי, אלא שעתי.
ביטוח מקיף וסע לשלום. גנבו? תקבל כסף.
אי אפשר ליצור קשרים עם שכנים, להתנדב במשטרה, לכסות כל הזמן ולהתעסק במיקומי חניה/
עדיף לקנות רכב.
לגבי עניין המנעולים הייתי מוסיף שכל מנעול ללא רתק זה מעלה חיוך על פני הגנב, עבה לגדול כמה שיהיה.. יפרץ בפחות מ 30שנ ללא רעש.