מהו האופנוע הכי מסוכן לרכיבה? לכאורה

וואו! איזו כותרת מאתגרת! איך אפשר בכלל לגשת לכזו שאלה? האם יש כזו חיה – אופנוע שמסכן בצורה יוצאת דופן את מי שרוכב עליו, וגורם לו לרכוב תחת איום בלתי פוסק?

כזכור לכם, גם אני חוויתי לא מכבר תאונת דרכים לא פשוטה:

עדכון לתאונת האופנוע שלי

כן. הצטרפתי לסטטיסטיקה

מבלי להכנס למכניקה של התאונה ושל הפגיעה, אפשר לומר שחיי ניצלו בנס, ושהעבודה הטובה של הרופאים בבית החולים הדסה עין כרם קרוב לוודאי הצילה אותי מגורל עגום של שיתוק מהמותניים ומטה לכל שארית חיי. למזלי, הנס שהתחיל בהישארותי בחיים בתאונה עצמה המשיך והגורל, השכינה, הקוסמוס או איך שלא תקראו לזה – הושיטו את ידיהם ומתחו את כנפיהם אל מעל לראשי ומעל לראשי הרופאים שניתחו אותי – וכך ניצלתי.

חודש לאחר מכן הגעתי למחלקת השיקום בבית החולים שיבא שבתל-השומר, ושם אושפזתי להמשך טיפולי שיקום שבסופם, כך אני מתכנן, אחזור לפעילות מלאה (במגבלות כאלה או אחרות, אם יהיו כאלה, אך מוקדם מדי להתייחס לכך כעת).

על מה אתה יושב?

את התאונה האישית שלי עשיתי, שלא באשמתי, על אופנוע מדגם דוקאטי מולטיסטרדה אנדורו מודל 2016. זהו אופנוע חזק (עם כ- 160 כ"ס) ואגרסיבי למדי, אם כי מעט מתון יותר בהתנהגות הכביש מאשר דגם המולטיסטרדה S הקודם שהיה לי. כשהגעתי למחלקת השיקום מצאתי סביבי מספר לא קטן של מאושפזים שחוו תאונות במידות חומרה כאלה או אחרות על גבי אופנועים. במהלך ההכרות שלי איתם, בין שלל השאלות ששאלנו אחד את השני היו כמובן השאלות הברורות מאליהן: על מה רכבת בעת התאונה? מה גרם לתאונה? מה הנזק שנגרם לך? לאופנוע? וכו'. התשובות שקיבלתי היו כמובן שונות מאדם לאדם, אבל משהו שם גרם לי להסתקרן ולנסות לראות האם ניתן למצוא איזה מכנה משותף בין כל התאונות הללו.

ובכן, ניגשתי לבדוק את העניין. ראשית, יש לומר במלוא כובד הראש (ולכן אקצה לעניין פסקה נפרדת, כדי שהיא תהיה ברורה ומעל לכל ספק):

הבדיקה שערכתי היא מדגמית בלבד ומבוססת על תקופה של כ- 3 חודשים תוך כדי שיחה עם מספר מאושפזים שהמכנה המשותף של כולם הוא האישפוז במחלקות השיקום בתה"ש. אין מדובר במחקר סטטיסטי ארוך טווח ולכן המסקנות הללו הן שלי ורק שלי.

ראשית צריך לשאול שאלה חשובה: האם תאונות דרכים שבהן היו מעורבים אופנועים שהרוכבים עליהם נפטרו עקב התאונה נכללים בבדיקה זו? התשובה לכך היא לא. ישנן, לצערי, מספר רב מדי של תאונות דרכים שבהן נהרגים רוכבי אופנוע. השנה, ב- 2017, עוד לא הגענו למחצית השנה וכבר הגענו להרוג ה-143 מתחילת השנה. לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נכון לרגע כתיבת שורות אלה אנחנו עומדים על 26 רוכבי אופנוע הרוגים תחילת השנה, וזאת לעומת 16 בתקופה המקבילה אשתקד. מספר מזעזע לכל הדעות. חלק מהרוכבים ההרוגים נפגעו בעודם נוסעים על קטנועים, חלק אחר על אופנועי ספורט חזקים, וחלק אחר בעודם רוכבים על אופנועים "רגילים" שלא היו אמורים כלל להוות איום על הרוכבים. מדוע?

הסיבה לכך היא כמובן אופי וסוג התאונה. ישנן תאונות עצמיות רבות שבהן רוכבי אופנוע נתקלים במכשול, מחליקים על כתם שמן/סולר, מאבדים שליטה בגלל גורם לא ידוע כזה או אחר. או מהירות. כן, מהירות היא בהחלט גורם משפיע בתאונות של אובדן שליטה. לא בכולן, לא תמיד, אבל לעיתים כן, וצריך לתת על כך את הדעת כמובן.

חלק גדול מהתאונות הן תאונות מעורבות, בהן יש שילוב של פגיעת רכב באופנוע (או להיפך). תאונות אלה מן הסתם יכולות להיגרם ממגוון עצום של סיבות, כמו למשל חוסר תשומת לב של הרוכב, עקיפות לא נכונות אחד של השני, סטייה מנתיב, אי מתן זכות קדימה, חציית צומת באור אדום, פניה מנתיב שאסורה בו הפניה, פרסה במקום אסור ועוד ועוד. לדוגמה, תאונה טרייה בין רוכב על R1 לבין רכב שמבצע פניה בצומת (וזאת מבלי לחוות דעה מי אשם בתאונה מכיוון שאין לי את הנתונים לעשות זאת כעת):

ובכל זאת, איזה אופנוע מזכה את הרוכב עליו בסיכוי טוב להגיע למחלקת השיקום בתל-השומר?

ובכן, כדי לענות על השאלה הזו בדקתי וחקרתי אצל המאושפזים במחלקות אלה בפרק הזמן שצויין מעלה – 3 חודשים. כולם ענו על השאלה "על איזה אופנוע רכבת בזמן התאונה".

אני אשאיר אתכם במתח ואעביר את השאלה אליכם: מהו לדעתכם סוג האופנוע הכי מסוכן לבעליו, בהתבסס על הבדיקה שהתבצעה במחלקות השיקום בבית החולים שיבא שבתל-השומר? כתבו את דעתכם בתגובות למטה. אני אפרסם את התשובה הנכונה בעוד מספר ימים.

עריכה: הנה הלינק למאמר ההמשך שנכתב 3 ימים לאחר פרסום מאמר זה:

מהו האופנוע הכי מסוכן לרכיבה לכאורה? התשובות

29 Comments

Add a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות